Skogsvagn (Huggarvagnar)

Griplastarvagn lastvikt/grindarea

15 inlägg 6437 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Griplastarvagn lastvikt/grindarea

Sidekicknicke  
#497683 En sak jag inte fattar med huggarvagn kontra skotare är hur mycket man klarar lasta.
Tänker så här, våran skogskärra är en 10 eller 12tons vagn, lastgrinden är nästan exakt 2kvm. En Malwa har oxå 2kvm stor grind men den lastar ”bara” 5,5ton.

Så i praktiken är det samma last man får på?

Visst att det kanske är lämpligare att lasta längre timmer på vår vagn, men är de bara det som är skillnaden?



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Griplastarvagn lastvikt/grindarea

Fredrik Reuter  
#497686 Hej,
Kul att denna fråga kommit upp igen!
Vi diskuterade detta redan 2005 bl a i tråden Olika tunga ton.

Kontentan tror jag är att det blivit de-facto inom skogsvagnsbranschen att använda vikten som hjulaxlarna tål, inom skotarna är det virkesvikt som gäller.

Som det diskuteras i tråden ovan har det troligtvis att göra med att det kan lastas inte bara virke på skogsvagn, utan allt möjligt där fantasin sätter gränsen! :wink:

Vi har även en tråd där en mindre gallringsskotare lastar av virket på en större skogsvagn för jämförelse. Hittar inte det nu, men har för mig att det att skogsvagnen fylldes väldigt snabbt.

Användarvisningsbild

Re: Griplastarvagn lastvikt/grindarea

ss0803  
#497689 Ja detta är ju ett generellt fel som de allra flesta tillverkare av skogsvagnar gör.

Viktkapaciteten som anges är vad vagnen (boggin) tål. Att det sedan är omöjligt att lasta upp den till så många ton virke är en annan sak.

Mer rimligt som du skriver när man jämför vagnar är att titta på grindarea, dimensioner på ramen och hjulutrustning.

Användarvisningsbild

Re: Griplastarvagn lastvikt/grindarea

halvproffs  
#497692 Ni som har en Vreten10tons vagn, vill ni räkna på lastarean och jämföra ert resultat med tillverkarens.

Användarvisningsbild

Re: Griplastarvagn lastvikt/grindarea

JohannesG  
#497708 Går ju inte heller, som jag tror halvproffs är lite inne på, lita fullt på att lastarean stämmer. Vissa räknar faktisk grindarea, en del räknar på stakarna som är lite högre än grinden och så har vi de som räknar med lite råge för att få fram sina siffror.

Användarvisningsbild

Re: Griplastarvagn lastvikt/grindarea

Sidekicknicke  
#497849 Då är det som jag tänkt. Jag tycker att det låter större än det egentligen är. Då tycker jag att man borde kolla mer på area än på ton.tack för svar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Griplastarvagn lastvikt/grindarea

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#497854 Å andra sidan så går det att sätta på en hur stor grind som helst oavsett hur klena däck och axlar man har.

Avatar Fallback

Re: Griplastarvagn lastvikt/grindarea

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#497860 Lastarean enligt mitt sätt att se det är definierat av bankens ovansida, stöttornas inre kontur och grindens övre kant (som bör vara samma som stöttornas höjd). Visst är det svårt att lasta upp en 11 tons vagn till maxvikt med svenskt virke men kör man 6+ m mahognystockar och lastat enligt den vanliga devisen "allt ska med" så blir det vikt :-)
MVH
Morgan, K.T.S

Användarvisningsbild

Re: Griplastarvagn lastvikt/grindarea

ss0803  
#497874 Jag håller helt med dig Morgan, stämmer precis med min uppfattning. Problemet är väl att alla era konkurrenter kanske inte tagit till sig samma definition.

Kesla verkar i vilket fall tänka likadant. Jag gjorde överslag med de mått som fanns angivna i bruksanvisningen för 102- respektive 122-vagnarna och det stämde med en decimals noggrannhet, 2.3 respektive 3.2 m2.

Användarvisningsbild

Re: Griplastarvagn lastvikt/grindarea

stegmaster  
#497918 Ja Kesla bruker inte överdriva sina uppgifter.
10 tonnaren (102) t.eks er ju til 98% samma vagn som 12 tonnaren (va jag kan lesa ut av parts katalogen), skillnaden ligger i stort sett hur dom er standardutrustade.
Kraninfästningen er annorlunda (kraftigare) på 122 för att klara med 316 kranen, större hjul och större lastredet som standard.
Samma utrustning kan man få til 102. (förutom att få dit 316 kranen, som er exklusive förr 122)

Själv tog jag standardgrinden til min 102HD (för att slippa problem med att kran tar i grinden, samt att lasset blir smalare en själva vagnen), och köpte heller til 30cm stakeforlängare, för att utöka lastredet från 2,3m2 til 2,7m2.

Användarvisningsbild

Re: Griplastarvagn lastvikt/grindarea

ananders  
#497988
halvproffs skrev:Ni som har en Vreten10tons vagn, vill ni räkna på lastarean och jämföra ert resultat med tillverkarens.


@halvproffs Jag kollade upp min idag och kom fram till 2.2 m2 enligt tillverkaren ska det vara 2.3 m2.

Avatar Fallback

Re: Griplastarvagn lastvikt/grindarea

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#497989 Axeltappar och boggie som tål lasten på slät väg, jämför med en 10 tons skotare

Användarvisningsbild

Re: Griplastarvagn lastvikt/grindarea

halvproffs  
#497994
ananders skrev:
halvproffs skrev:Ni som har en Vreten10tons vagn, vill ni räkna på lastarean och jämföra ert resultat med tillverkarens.


halvproffs Jag kollade upp min idag och kom fram till 2.2 m2 enligt tillverkaren ska det vara 2.3 m2.


Precis det jag också kom fram till. Och egentligen är det lite mindre ändå för stakarna lutar inåt.

Användarvisningsbild

Re: Griplastarvagn lastvikt/grindarea

JohannesG  
#497996 Att ton-klassningen är fel kan jag delvis hålla med om. Men som Morgan skrev, det beror på vad man lastar och hur mycket. Och sätter man ett tippflak på så är det inga problem att komma upp i full vikt. Och att jämföra med en skotare av samma ton-storlek funkar sällan, då man av någon anledning räknar olika. Jämför lastarea. Vagnar med en lastarea under 3m2 ser jag heller inte riktigt som en konkurrent om man kan kalla det till större skotare, utan som ett alternativ till andra mindre maskiner. Även om det finns lägen där en traktor med vagn är många gånger smidigare än skotare, men den diskussionen tar vi inte här. Skulle jag börja jämföra min vagn med skotare skulle jag jämföra med mindre sådana exempelvis Malwa och Novotný. Och då konstatera att Malwan är ganska liten.

Avatar Fallback

Re: Griplastarvagn lastvikt/grindarea

Ådii  
#498037 Hur är det om man förstorar lastarean på vagnen antingen på bredden eller höjden hur rädd behöver man vara att överbelasta själva vagnsbommen och dragkroken på traktorn? Ett stocklass väger ju mera än ett massalass men stocklasset är ju längre så det borde väl flytta tyngdpunkten längre bak än ett stort massalass som är 3m långt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).