Skogsvagn (Huggarvagnar)

Moheda/Weimer

40 inlägg 13587 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Moheda/Weimer

hayabusa 08  
#497797 Ang längden på Mohedas kranar på 12-tonsvagnen tror jag tyvärr hänger ihop med att deras centumbalk inte klarar mer..

FTG
Användarvisningsbild

Re: Moheda/Weimer

hayabusa 08  
#497799 Lessen hann inte skriva klart[emoji56]
Deras balk på 12-tonnaren är ju bara 180x180, samma som deras 10-tons från 80-talet.
Mohedas större vagnar har ju mkt större balkar och är helt annorlunda i hållbarhet tror jag..

Användarvisningsbild

Re: Moheda/Weimer

ss0803  
#497801 Jag håller med.

M121/M121-4WD/M121-2ND, 180x180x8
M141, 220x220x10
M141-4WD/M151-4WD, 250x250x10

Det gör stor skillnad i vridstyvhet!

Användarvisningsbild

Re: Moheda/Weimer

Seb macahan  
#497805 Man ska nog inte ta för givet att dagens Mowi/Moheda är 100% kvalitet. Har sett ganska många lagade vagnar även av de större. Och jag pratade med en som hade 14t med navdrift som var så trött på alla sprickor så han skulle byta den tvärt. Att klaga på något svensktillverkat och som säljs av lantmännen är ju som o svära i kyrkan. Men jag tror inte "Ftg" är dåliga grejer nu, men de är absolut inte bättre än de andra. Kvaliteten på de andra vagnarna har ökat mycket de senaste åren. (Läs dock inte in Kellfri i detta kanske). Jag är super nöjd med mina Kesla grejor och skulle jag byta skulle jag kollat på Kesla igen och haft K.T.S och Weimer som alternativ. Men som vanligt är ju var och en salig i sin sak.

Användarvisningsbild

Re: Moheda/Weimer

FilipR  
#497807 Det är just dessa svar jag vill ha👍 finns många allternativ o välja och alla tycker ju olika. Men tycker att ingen har haft nått ont o säga om weimer föutom lite mindre lastarea. Så motivering till att lägga 150 till på moheda känns sådär. Tittar man sen på palms o liknande så kostar ju tillbehören massor. Elspakar t.ex 75tkr och på andra mella 40-60tkr. Drift lika så att det skiljer mycket. Jag har pratat med weimer idag o väntar på offert. Vreten säljaren vill visst inte sälja för inget svar idag fast han sa i fredags han skulle räkna direkt.👎

   TS
Användarvisningsbild

Re: Moheda/Weimer

JohannesG  
#497823 Weimer har samma dimension på centrumrör som Moheda och de erbjuder kran på 8,3m. Sedan kan det ju vara så att den ena räknar med att man alltid ska använda stödben, men det är bara en spekulation. Stödben är mest i vägen enligt mig, så kan man undvika att använda dom är det bra.

Skulle centrumröret någon gång ge sig på min tror jag jag byter ut det till ett 220x220mm, men då gäller det ju förstås att man kan och tycker det är roligt att hålla på.

Var någon som hade en del klagomål om Weimer här på Skogsforum, men kommer inte ihåg var och vad.
Senast redigerad av JohannesG mån 12 feb 2018, 19:44, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Moheda/Weimer

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#497826
hayabusa 08 skrev:Lessen hann inte skriva klart[emoji56]
Deras balk på 12-tonnaren är ju bara 180x180, samma som deras 10-tons från 80-talet.
Mohedas större vagnar har ju mkt större balkar och är helt annorlunda i hållbarhet tror jag..

De komiska är att min nästan nya 121 4wd har 180x180 balk, min gamla från 80talet 4wd med 400x22,5 har 200x200 balk.
Lär nog hålla ändå för ingen av dom bär nån kran :wink:

Användarvisningsbild

Re: Moheda/Weimer

Mossebo  
#497832 Det skiljer väl lite på hjulstorleken oxå? Jag hade nog värdesatt mohedans 500/45x22,5 ganska högt. Gentemot weimer 500/50x17.
Men jag tror jag sett här på forumet nått om att det experimenteras även med större hjul på weimer?
Är väl lite högre frigång på mohedan oxå?
Annars så håller jag weimer som bra vagnar.

Användarvisningsbild

Re: Moheda/Weimer

Seb macahan  
#497836
FilipR skrev:Det är just dessa svar jag vill ha👍 finns många allternativ o välja och alla tycker ju olika. Men tycker att ingen har haft nått ont o säga om weimer föutom lite mindre lastarea. Så motivering till att lägga 150 till på moheda känns sådär. Tittar man sen på palms o liknande så kostar ju tillbehören massor. Elspakar t.ex 75tkr och på andra mella 40-60tkr. Drift lika så att det skiljer mycket. Jag har pratat med weimer idag o väntar på offert. Vreten säljaren vill visst inte sälja för inget svar idag fast han sa i fredags han skulle räkna direkt.👎


Det gäller o hålla reda på vad du jämför, bara elspakar som tillval säger ingenting. Det finns elspakar som ut till kund kostar 26´+m och det finns elspakar som kostar ~156´ut till kund. Det handlar om vilken typ av spak, programmerbara, och framförallt hur de programmeras, men det viktigaste, ventilpaketet. De billigare EHC-spakarna är oftast inte programmerbara (förutom Rotec) och säljs vanligtvis med ett 70L ventilpaket med ganska dålig flowsharing (möjlighet att köra många funktioner samtidigt och fördela oljan på ett bra sätt). Jämför man detta med ett Danfors eller Parker ventilbord på 110m/L med "riktiga" EHC-spakar alt minispakar är det som natt och dag. Men för den enskilde hobbybrukaren är det kanske overkill med "skotar hydraulik" för några 100 tals fub om året.
Likaså kran och vagnkonstruktionen. Tittar man på tex Cranab´s kranar (som är ansedda som proffsprodukter) så är de ofta både lättare och har mindre dimensioner på gods jämfört med konkurrenterna. Detta gäller även vagnar. Det handlar mycket om vad man har valt för stål, lätt och hållfasthetsstål eller "vanligt" bonnjärn/blötjärn. Därför kan man inte systematiskt klassa en vagn med grova balkar som exempel som en garanterat bättre vagn än den med klenare balk. Det viktiga är hur man har räknat på hållfastheten och det kan bara sanningen visa. Det kan tom vara så att vagnen med den klenare balken håller bättre pga den har ett höghållfasthets stål som flexar och tar upp rörelsen bättre än vagnen med den grova balken som blir för stum och gör att antingen balken eller dess infästning ger sig.
Jag vet att många klagade på Palms att det var blötjärn i deras produkter. Men idag har man nog börja se över sina val av både material och konstruktion. Jag tror att de "större" kända fabrikaten är noga med sina konstruktioner då man vet om att idag kostar vagnarna ganska mycket pengar. Sen har vi ju sett Moheda på varenda maskinvisning och på många gårdar och tror automatiskt att de skulle vara bättre än någon annan vagn.
Jag hade satsat på en vagn där du har en bra relation till säljaren och en säljare som är kunnig och engagerad och förstår vad han pratar om.
Jag vill passa på att utan o göra reklam så finns det en användare här på forumet som är mycket kunnig och engagerad som heter Morgan Nordin. Ta och skicka honom ett pm om dina funderingar.

Användarvisningsbild

Re: Moheda/Weimer

JohannesG  
#497848 Jo Weimer har 500/45-22,5" som tillval, är enorm skillnad. det jag fick har lite barnsjukdomar men inget som inte går att ordna. Fast min kärra ska inte jämföras riktigt med Weimer då vi bara köpte ett boggiställ med drift och det första jag gjorde var att sätta kapen i den. Men Weimer har varit övervägande bra att prata med. JohannesG - Bredda "bakvagn" till skogsvagn

På vår kärra ser man tydligt hur det vrider sig i centrumröret när man lyfter stock men det har hållt sedan -98 180x180x8mm aldrig använt stödben då de inte existerar. Mowi 12ton, fast nu för tiden är ju Moheda och Mowi identiska så när som på kranarna.

Användarvisningsbild

Re: Moheda/Weimer

ss0803  
#497851 500/50-17”, ~ 950 mm
500/45-22.5”, ~ 1050 mm
500/60-22.5”, ~ 1170 mm

Så att gå upp från 500/50-17” till 500/45-22.5” ger 50 mm mer frigångshöjd. Dessutom blir ju överrullningsegenskaperna också bättre.

Användarvisningsbild

Re: Moheda/Weimer

loppan  
#497859 Jag har en Weimer 12 ton/7200
En weimer 12 ton med 7200 kran kräver stödbensandvändning nästan jämnt.

Kran är lite för stor i förhållande till kärran dom skal betraktas som en 10 ton HD i storlek.
Kärran är smal och fin i gallring men hade kunnat vart 2,40 i sället för 2,25 som den är med 500 50 17 däck.

Det finns detaljer på Weimer som gör dom mycket bra,det finns detaljer som gör dom rätt dåliga.
Man skall inte riktigt jämnföra Kessla och Moheda med dom då de spelar i en högre serie än Weimer.
Man får vad man betalar för helt enkelt,Weimer är ok för sitt pris men inte mer.

Användarvisningsbild

Re: Moheda/Weimer

FilipR  
#497862 Och där kom ennu ett enkelt o bra svar, tack Loppan. Precis sådanna små punkter som du säger att det måste användas stödben jämt och den kunde varigt lite bredare👍. Det jag reagerar lite på är att tornet är ganska lågt så när man lastar fullt så går det inte lägga kranen jämt över på weimern.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Moheda/Weimer

JohannesG  
#497864 Weimer har trepunktsstativ som tillval, detta borde sitta som standard då det höjer upp hela kranen en bra bit.

Vår vagn blev 2,47m bred. Otroligt nöjd med det. Upplevs inte omotiverat bred, bara stabil. Men som sagt, går inte riktigt jämföra då vi köpte halvfabrikat och byggde vidare själva.

Användarvisningsbild

Re: Moheda/Weimer

stegmaster  
#497867 Som jamförelse til flere inlägg ovan er Kesla dragbalk 200x200x12,5mm til både 10 och 12 tonnare.
Hur vida detta er bra eller dårligt kan säkert diskuteras, men rejäl och tung blir den, men tycker dock det låter konstig om Kesla skulle valt en sådan kraftig godstjocklek, om man inte mente detta er best i lengden. :???:

Annars er Kesla 17" hjul 500/55-17 som er 1000mm.

Interessant detta som Seb skrivar om dimensjoner och flex.
På mina 2 förra "billigvagner" har det alltid vore stumma staker (8mm gods), men Kesla kör med ca 6mm godstjocklek som gör att stakerna flexar flera cm i topp vid fullt lass. (På alle dessa vagner har stakerna diam. ca 90mm).
Kan tanken vara det er enklare att byta en stake enn börja svetsa i balken, för antar att ligger en tanke bakom detta val, eller va tror ni??

Stödben anser jag vara nödvendig med en kran på 8,5m.
Funkar ok att lasta utan, ut til ca 5-6m, men blir mycket trevligare i hytten med stödbenen nere oavsett hur roligt man kör kranen.
Så frågan i mitt fall var inte om man skulle ha stödben (vet inte ens om det alt. fanns?), utan om man skulle ha dom billigare teleskopbenen, eller dom dyrare lavett benen med teleskop. (Det blev dom sista).

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).