mån 12 feb 2018, 20:38#497867
Som jamförelse til flere inlägg ovan er Kesla dragbalk 200x200x12,5mm til både 10 och 12 tonnare.
Hur vida detta er bra eller dårligt kan säkert diskuteras, men rejäl och tung blir den, men tycker dock det låter konstig om Kesla skulle valt en sådan kraftig godstjocklek, om man inte mente detta er best i lengden.
Annars er Kesla 17" hjul 500/55-17 som er 1000mm.
Interessant detta som Seb skrivar om dimensjoner och flex.
På mina 2 förra "billigvagner" har det alltid vore stumma staker (8mm gods), men Kesla kör med ca 6mm godstjocklek som gör att stakerna flexar flera cm i topp vid fullt lass. (På alle dessa vagner har stakerna diam. ca 90mm).
Kan tanken vara det er enklare att byta en stake enn börja svetsa i balken, för antar att ligger en tanke bakom detta val, eller va tror ni??
Stödben anser jag vara nödvendig med en kran på 8,5m.
Funkar ok att lasta utan, ut til ca 5-6m, men blir mycket trevligare i hytten med stödbenen nere oavsett hur roligt man kör kranen.
Så frågan i mitt fall var inte om man skulle ha stödben (vet inte ens om det alt. fanns?), utan om man skulle ha dom billigare teleskopbenen, eller dom dyrare lavett benen med teleskop. (Det blev dom sista).
Valmet 665s/skogshytt, valtra-valmet 6400, XCG 230LC, Hanix H55DR/Naarva stegmaster, Kesla 102HD/kran 304T, Dalen 2054 vedmaskin+kisa stegmater, Igland wp2000, TR110 vedkutter, Jonsered 2054,-dolmar ps5000. Hva 42, Suzuki king quad 280cc