Skogsekonomi

Minimipris massaved 2018 - 400 kr/m3fub?

76 inlägg 57266 visningar 28 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Minimipris massaved 2018 - 400 kr/m3fub?

svampbob  
#496708 Vi lever i en relativt fri marknadsekonomi. Där blir det avslut när köpare och säljare är överens om priset.
Gnäll över att köparna inte är villiga att erbjuda högre priser leder ingen vart. Vill dom inte betala det säljaren begär så blir det ingen affär punkt slut.

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Minimipris massaved 2018 - 400 kr/m3fub?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496743
GMW10 skrev:För min del som är i Stora Ensos grepp ligger barrmassan på 207:- netto efter transportavdrag på 23:- (2:- / m3fub och mil)


Är du tvingad att sälja till SE? Måste ju finnas nåt annat bolag i dina krokar, även om priset förmodligen är misstänkt lika...

Avatar Fallback

Re: Minimipris massaved 2018 - 400 kr/m3fub?

wrytter  
#497075 Fredrik,

Svårt att se några stora höjningar på massapriset idag. Förhoppningen att Östrand trissar priser tror jag föga lite på då SCA verkar, enligt vad skogsforum tidigare skrivit om, ha tecknat avtal att lyfta massaved ur prisdikesområden och från södra Sverige. Tror det sista Östrand vill ha är en höjning i sitt normala fångstområde. Låt säga att 20kr/m3f är vad de kan känna sig bekväm med att höja..

Lika mycket kr/m3f som jag tycker att massapriset i norr saknar tycker jag definitivt att timmersortimenten saknar.. synd att de starka föreningssågarna inte är prisdrivande utan verkar rida på vågen av att köpa billigt timmer..



Fredrik Reuter skrev:Ett litet räkneexempel, kan vara behäftat med fel, men då har vi något att diskutera i alla fall:

Ett massabruk tillverkar 1.000 ton massa per dygn.
Säljs den massan så kan det ge en dygnsintäkt på ~8.000.000 sek.
Råvarukostnaden i massaved vid ett massavedpris på för enkelhetens skull 300 kr blir då ~1.000.000 sek.

Kvar blir ~7.000.000 sek per dygn att fördela på omkostnader såsom lån (typ 150.000 för några miljarder), löner, kemikalier, och allt annat. Dock inte el och värme eftersom de flesta massabruk idag är nettoproducenter av detta.

Jag lämnar frågan öppen industrin skulle tåla en ökad råvarukostnad på 360.000 sek per dygn om massavedpriset istället skulle vara 400 kr/m3fub?

Vad tror du?
Senast redigerad av wrytter fre 09 feb 2018, 07:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Minimipris massaved 2018 - 400 kr/m3fub?

Mellberg  
#497081 Vi lever i verkligheten och då gäller att liten är liten. Hugg och kör fram till avlägget, Leveransvirke, inga tillägg där inte! Satan, fick med nöd och näppe, ihop antalet stockar. Men det blev inte massaved, eller gud förbjude brännved, i alla fall.

Skogsbrukarens liv är hårt, men nog tror jag Östrand kan dra åt rätt håll!

Dax för föreningarna att visa lejonklon, här i prisdiket..

Användarvisningsbild

Re: Minimipris massaved 2018 - 400 kr/m3fub?

Torbjörn Johnsen  
#497086 Nu uppmärksammar även tidningen Skogen den stora prisskillnaden på massaved mellan Svealand och Götaland:

Jag pratade nyligen med en ägare till 180 hektar skog i Sörmland om bland annat de fortsatt låga listpriserna på massaved i landskapet. Stora Enso och Billerud biter sig kvar vid 230 respektive 245 kronor per fub på tall respektive gran. Varför? Det går knappast att skylla på avstånden – i Sörmland är du knappast någonsin mer än tio mil från industrin.
Men i Östergötland och nordöstra Småland strax söderut ligger Holmens, Södras och Sveaskogs listpriser på 320 till 335 kronor med ungefär samma avstånd till exempelvis bruket i Skärblacka.
Här behövs mer rättvisa.


Läs hela artikeln här.

Användarvisningsbild

Re: Minimipris massaved 2018 - 400 kr/m3fub?

Skogsvaktaren  
#497092 Det råder stor brist på energibränsle till våra värmeverk nu..

Avatar Fallback

Re: Minimipris massaved 2018 - 400 kr/m3fub?

boksson  
#497334 Skogsvaktaren . Troligen för att de betalar dåligt för den, egen erfarenhet nyligen.

Avatar Fallback

Re: Minimipris massaved 2018 - 400 kr/m3fub?

bgsentr  
#497857 Hörde idag att Södra haft sån brist på massaved, så först tog man klentimmret och därefter normaltimmer till flistuggen i Mönsterås
Någon som kan bekräfta detta?
Likväl vägrar man kategoriskt att betala mer för massaveden
25:- kontrakteringspremie från 1 feb och 20:- om jag levererar mer än 600m3
erbjöd 1000 eller2000m3 om de bara ville betala nån 10 till men icke

Avatar Fallback

Re: Minimipris massaved 2018 - 400 kr/m3fub?

phh  
#497878
1518464483_7acac650-638f-43cd-84e7-8922ae69d00b.jpeg
1518464483_7acac650-638f-43cd-84e7-8922ae69d00b.jpeg
:lol: Underröjer/röjer just nu en plantering och har bestämt mig för att samtidigt såga ner och lämna kvar 1a gallrings veden i skogen upp till ca 7-8 cm och på samtidigt flytta fram maskinell gallring några år. Risker - möjligheter? Det känns bra att inte behöva arbeta med massaveden sålänge det inte är lönsamt att lägga tid på att köra ut den till avlägg.

Användarvisningsbild

Re: Minimipris massaved 2018 - 400 kr/m3fub?

Mellberg  
#497883
phh skrev:
1518464483_7acac650-638f-43cd-84e7-8922ae69d00b.jpeg
1518464483_7acac650-638f-43cd-84e7-8922ae69d00b.jpeg
:lol: Underröjer/röjer just nu en plantering och har bestämt mig för att samtidigt såga ner och lämna kvar 1a gallrings veden i skogen upp till ca 7-8 cm och på samtidigt flytta fram maskinell gallring några år. Risker - möjligheter? Det känns bra att inte behöva arbeta med massaveden sålänge det inte är lönsamt att lägga tid på att köra ut den till avlägg.


Du bör gallra senast vid övre höjd 15 m. Du skall göra en låggallring på ca 25% av grundytan, i runda tal tar du vart 3e träd. Hur du röjer nu har ingen större betydelse.

Vid lägre övre höjd kan du göra ett större uttag! Gissar att höjdtillväxten är rejäl, så håll noga koll på övre höjden. Risken för vindfällen ökar snabbt om övre höjden är mer än 15 m.

Avatar Fallback

Re: Minimipris massaved 2018 - 400 kr/m3fub?

Eremiten 74  
#497992
Fredrik Reuter skrev:Vintern 2018. Det är högkonjunktur och skogsindustrin i Sverige går på max. Eller vissa rykten säger att delar av skogsindustrin trollar med knäna och producerar mer än vad som ska vara möjligt.

Utåt sett är det idel positivt. Men en simpel biltur förbi ett random massabruk i Sverige kan skvallra om annat - det råder virkesbrist!

Vedgårdarna är tomma och är inte timmerbilsföraren tillräckligt snabb riskerar hen att hela timmerbilen följer med in i flishuggen - flisa, flisa, flisa!

Naturligtvis talar skogsindustrin tyst om detta, den som skulle yppa ett ord om detta skulle nog få söka sig till arbetsförmedlingen. Men läget vintern 2018 är sannolikt så att prima timmer på vissa ställen flisas för att bli pappersmassa!

I detta läge sitter skogsägarna i Sverige med trumf på hand. Normal-läget annars är att stå med mössan i hand och fråga snällt om vad virket kan köpas för, en modern version av David mot Goliat, vissa går till och med så långt och kallar det ett modernt baggböleri.

Det är alltså dags för skogsägaren att utnyttja sina trumfkort.

En start kan vara att ha ett eget mål om ett minimipris på massaveden på 400 kr/m3fub - annars kommer inte en pinne ut ur skogen! Skogsägaren kan motivera detta med att det ändå är billigare än massaved från öststaterna med båt - special price for you my friend!

400 kr fubben, du är galen tänker du.
Nja, kolla tråden Kostnadsminskningen avtar - dags att höja virkespriset!. Där kan du se historiska massavedspriser för Sverige - hela 80-talet hade ett massavedpris över 400 kr!

Skulle du som skogsägare göra detta skulle det inte ens vara självisk, det skulle vara en välgärning för hela skogsägarkåren. En sargad kår som i normalfallet står med mössan i hand och förhandlar om kanske Europas lägsta massavedpriser, har du tur får du en keps, kanske också en kalender.

Men min relation till virkesköparen då? Hen kommer ju bli störtförbannad eller sur!

Tja, så är företagsvärlden, det är bara för virkesköparen att förstå det!

Vad tror du om detta, är det något för dig att testa?

Hej !
Om man använder Skoghalls bruks siffror för 2016 så borde barr massaveden kunna vara värd 725:- / m3fub.
Så här har jag räknat.
Förbrukningen av massaved 2,3M m3fub.
Bruket gjorde en vinst på 1105M kr.

Pris till skogsägaren för barrmasaved 245:-/ m3fub.

1105/2,3= 480:-/m3fub+ 245:-/m3fub blir 725:-/m3fub.

Om jag har räknat rätt så borde det inte behöva vara ett pris dike i Värmland :-)

Användarvisningsbild

Re: Minimipris massaved 2018 - 400 kr/m3fub?

Fredrik Reuter  
#498089 Hej,
Den uträkningen håller nog Eremiten.
Det var lite så jag tänkte när jag skrev 400 kr/fubben, att det blir som att dela lika i ledet ... 😉

   TS
Användarvisningsbild

Re: Minimipris massaved 2018 - 400 kr/m3fub?

svampbob  
#498093 Jag vill hävda att hoppet för högre massaprise ligger i industrins utbyggnad av kapacitet för förädling av råvaran till massa men även energi/bioraffenderi. Massabruken gör nu goda vinster på allt utom tidningspapper och det gör kalkylerna för investeringar i kapacitetshöjningar lockande goda. Ökad kapacitet inom industrin kommer ovillkorligen medföra en press uppåt på råvarupriserna.
Inom sågat verkar det råda en balans och det investeringar som görs där siktar mot effektiviseringar och sänkta kostnader.

Avatar Fallback

Re: Minimipris massaved 2018 - 400 kr/m3fub?

curre  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#498107 Jag vet att pappersbruk står pga vedbrist i Sverige idag. Men marginalen för att höja massapriset är lågt(30kr) då går pappersbruken inte längre med vinst. Allt handlar om tillgång och efterfrågan finns det inget papper att köpa lär ju papperspriset öka och då även massapriset.

Avatar Fallback

Re: Minimipris massaved 2018 - 400 kr/m3fub?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#502027 Läser i boken: Södra nere för räkning. Priset på massaved var 1975 102kr/m3f
Omräknat till fub, kanske någon kan bistå med?

Räknat på dagens penningvärde motsvarar det 550kr :surp:
Ser man det så skänker vi nu bort mssaveden :x

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).