Traktorer och processorer

Brandsläckare på traktorn

9 inlägg 5832 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Brandsläckare på traktorn

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#497761 Funderar på att införskaffa en brandsläckare och hänga på traktor(BM650). Finns väll inte något direkt krav men har för mig att jag läst att der bör vara minst 4kg.

Dessa är dock så dyra så fundera på att köpa två stycken 2kg på IKEA istället eller ska man försöka få dit en 6kg?

Någon som har några bra tips?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Brandsläckare på traktorn

Brorsan  
#497765 Jag har för mig att det ska vara minst 6 kg? Försäkringskrav brandskyddsbesiktning.
Men allt är ju bättre än ingen.

Avatar Fallback

Re: Brandsläckare på traktorn

alstor  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#497780 I eget lantbruk:
"På traktorer nyregistrerade efter den 1/1 1996 ska det finnas en Pulversläckare lägst klass 27A183BC med minst 4 kg pulver"
Allt enligt LBK Brandskyddsföreningen.
Men jag tror nog att försäkringsbolagen även rekommenderar på äldre även om det inte är krav.

Användarvisningsbild

Re: Brandsläckare på traktorn

Hansen85  
#497782 Kravet på brandsläckare i en lantbrukstraktor från 1996 är en släckare av typen 27A 183B C 4kg. Detta är vad som anges i SBF127 Regler för brandskydd på arbetsfordon och -maskiner. Denna skrivelse är gemensam för samtliga försäkringsbolag.

Mitt råd är att köpa en släckare som uppfyller kraven även om de råkar kosta nån krona mer.

Avatar Fallback

Re: Brandsläckare på traktorn

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#497790 129kr x 2 = 228kr(ikea)
vs
898kr + 323kr =1221kr (swedol)

Skulle säga att det är ganska stor skillnad för samma släckeffekt. Som sagt traktorn är ju innan 1996 så det är bara rekommendation att ha släckare.

Var är det lämpligt att placera släckaren? I hytten, på motorhuven vid rutan eller på bakskärmen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Brandsläckare på traktorn

donky-kong  
#497791 Om det brinner vill det väl till att en hinner byta släckare innan branden fått ny fart?

Hade nog satsat på 6kg, även om den tar mer plats

Avatar Fallback

Re: Brandsläckare på traktorn

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#497792
donky-kong skrev:Om det brinner vill det väl till att en hinner byta släckare innan branden fått ny fart?

Hade nog satsat på 6kg, även om den tar mer plats

Topp!
De argumenten biter bättre på mig än att det handlar om struntsummor. Även 6kg är ju billigare än 4kg men de är ju svårare att hitta en bra plats för dem.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Brandsläckare på traktorn

Vardon  
#497798 Generellt sett är en 4 kg bättre än 2 st 2 kg osv.

Sen kan man alltid argumentera för vad som är bra och bättre. Bästa brandsläckaren är dock en som faktiskt finns tillgänglig.

Eftersom det inte är krav hade jag funderat på vad får du plats med. Jag satte en 2 kg i hytten för det fick plats (ej krav). Då resonerade jag som så att jag kan hjälpa till och släcka mig ut, jag kan nå den utifrån. Helt enkelt att jag köper mig lite tid att kunna stänga av huvudströmbrytaren om det skiter sig. En avvägning mellan plats och funktion. Släckaren får liksom inte vara ivägen heller för då åker den snart ur.

Sen kompletterade jag med en 6 kg i maskinhallen det är där jag brukar vara när jag tankar, skruvar etc, svetsar nånting.

Nu har jag koll på min traktor men annars hade jag nog plockat ur alla säkringar och se att det verkligen är säkringar (inte säkring lagad med ståltråd, spikar, etc ) och att de flesta funktioner (möjligen start kvar) faktiskt dör. Så det inte sitter nån radio eller arbetslampa som kan lysa som inte är avsäkrad. Dvs ta bort en ev väldigt trolig orsak till brand.
Alla från ikea just med avseende på priset.

Användarvisningsbild

Re: Brandsläckare på traktorn

Aqualize  
#497917 [priser med moms]
27A 183B C var ju minimumkravet och det landar ofta på 4 kg släckare.
Men högre siffror gör ju mer. En 6 kg släckare på 43A 233B C är ju mer kapabel, bara du kan montera den, ofta är det väl inget maskinfäste med till dem.
https://www.msb.se/sv/Forebyggande/Bran ... h-provbal/

43A 233B C finns på Jula för 349 kr eller brandsläckaren "Patrull" på IKEA. Men du får ordna fäste själv
Ska du ha allt komplett på 6 kg verkar det vara Clas Ohlson med Housegard, som är 55A istället för 43A (men det var ju brand i trä som A-testet gällde, känns mer som vätskor gäller maskiner när diesel eller olja brinner, B-testet). Den gick på 499 kr plus fordonshållare för 149 kr.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).