Inomgårdsmaskiner

Snöslunga Gilson Örje 10hk Fel på deivning.

105 inlägg 45080 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Snöslunga Gilson Örje 10hk Fel på deivning.

Nylen  
#497764 Jag köpte 3st remmar, så jag visste nån skulle passa 😜

   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Snöslunga Gilson Örje 10hk Fel på deivning.

axwell  
#497783 Om tex Biltemas remmar ska hålla beror mer på maskinen än att dom är från Biltema.
Den här billiga typen av rem trivs inte med att böjas ömsom utåt resp. inåt i skarpa böjar.

Där är dom dyra specialremmarna mer lämpade, med armeringen mer mitt i.

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga Gilson Örje 10hk Fel på deivning.

Camaro1969  
#497785
axwell skrev:Om tex Biltemas remmar ska hålla beror mer på maskinen än att dom är från Biltema.
Den här billiga typen av rem trivs inte med att böjas ömsom utåt resp. inåt i skarpa böjar.

Där är dom dyra specialremmarna mer lämpade, med armeringen mer mitt i.


låter vettigt.

och där sprack väl min förhoppning om att en klassisk kilrem skulle fungera till biltemaslungan.
den har ju en spännrulle som gör att remmen böjs åt båda hållen =/

mitt problem har dock inte varit att remmarna nötts, utan att de hoppat av och slitits sönder, eller klämts mellan "bromsen" och remskivan och där nötts sönder... så ingen rem har dött av normalt slitage.

kanske ändå en klassisk kilrem kan funka åtminstone 1 säsong, kanske 10 timmars gångtid... då skulle jag vara nöjd...

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga Gilson Örje 10hk Fel på deivning.

totte  
#497812 Jag har kört med klassiska A-remmar på mina Gilson och det har funkat problemfritt. Det är spännrullar från utsidan. Min gamla jordfräs har spännrulle också, körts med standard A-rem. Bytt rem två gånger på 28 år.

Ursäkta, måste ha fått lite hjärnsläpp där om längden, inte får man plats med en rem på 90 tum i en slunga, det är ju långt över två meter :oops: :oops:

Camaro1969 skrev:såklart att det är sämre på kinagrejjer... man fick helt enkelt köpa det plånboken hade råd med när man vart nybliven husägare, och man får uppgradera eftersom det havererar, går lixom inte köpa proffsgrejjer av allt direkt :)


Jodå, och det var inte dig jag ville hacka på utan på Biltema och andra som säljer grejorna och sen inte håller reservdelar mer än ett litet tag, inte ens slitdelar som remmar. Det riktigt dåligt.

Avatar Fallback

Re: Snöslunga Gilson Örje 10hk Fel på deivning.

axwell  
#497833
totte skrev:Jag har kört med klassiska A-remmar på mina Gilson och det har funkat problemfritt. Det är spännrullar från utsidan. Min gamla jordfräs har spännrulle också, körts med standard A-rem. Bytt rem två gånger på 28 år.

Ursäkta, måste ha fått lite hjärnsläpp där om längden, inte får man plats med en rem på 90 tum i en slunga, det är ju långt över två meter :oops: :oops:


Å jag som tänkte säga att du totte har säkert så bra koll på rätt längd, dvs så kort som möjligt utan att den tjuvdrar eller slirar. Då trycker inte spännrullen remmen i samma tvära båge.

Men i nästa stycke motsägs ju den teorin. :mrgreen: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga Gilson Örje 10hk Fel på deivning.

totte  
#500615 jimmielindell, ditt inlägg är nu en egen tråd: Gilson 8 hk Gammal är roligast

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga Gilson Örje 10hk Fel på deivning.

Nylen  
#500653 Hej!
Va ett tag sen jag uppdaterade nu..
Har skruvat ihop slungan, bytt stift och plockat isär förgasarn o rengjort.
Har dock ett nytt bekymmer..
Hon varvar inte alls ur lr lika mkt som hon gjorde förut..
Kastar inte så värst långt och måste bero på varvtalet..
har testat att justera både skruven som sitter bakom fästet för plåthöljet och skruven på undersidan koppen. Har den i ett läge nu som den verkar gå bäst på men varvar inte tillräckligt för att orka med snön.. skulle gett fan i fuggen :sad:
Nån som vet en bra grund på dessa två skruvar?
Blir knäpp :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snöslunga Gilson Örje 10hk Fel på deivning.

totte  
#500673 Grundinställning hittar du i verkstadmanualen som jag länkade till tidigare. Lägger hit länken igen ifall du inte tankat ner den. Du får där reda ut vilken förgasare du har och så kolla inställningarna.

http://www.barrettsmallengine.com/manua ... manual.pdf

Går det inte att justera upp varvet får du kolla upp länksystemet från regulatorn. Där finns bl a en fjäder och är den för slapp så får du inte upp varvet. Har inte själv jobbat med Tecumseh som jag sagt, det är vad som står i manualen, och det funkar lika som på Briggsarna jag har.

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga Gilson Örje 10hk Fel på deivning.

Nylen  
#500677 Tack, hade alldeles glömt det, ska läsa o meka 😀 Tack igen

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snöslunga Gilson Örje 10hk Fel på deivning.

dAnton  
#547582 Jag har en sådan precis en sådan här snöslunga. Lycklig att jag inte är ensam :-) Det gummibelagda friktionshjulet har torkat för mig. Har någon här tips var jag kan köpa ett nytt?

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga Gilson Örje 10hk Fel på deivning.

totte  
#547623 Det här skall passa, det är samma till Ariens och Gilson: https://www.skogsverktyg.se/Reservdelar ... ungor.html

Annars finns det hos Jofrab, då måste du leta efter en återförsäljare, finns sökning för det på sidan: https://www.jofrab.se/skog-&-tradgard/2 ... p15-890-00

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga Gilson Örje 10hk Fel på deivning.

dAnton  
#547700 😀 tack!

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga Gilson Örje 10hk Fel på deivning.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#677029
totte skrev:Javisst, så skall det se ut! :-bd Vax på det sen när färgen är ordentligt härdad så åker blötsnön ut utan att klibba fast.


Sprayar/stryker du ut vaxet para eller måste man gnida in det också som på en bil?
Är silikonspray lika effektivt?

Avatar Fallback

Re: Snöslunga Gilson Örje 10hk Fel på deivning.

axwell  
#677041
Uvskogen skrev:Sprayar/stryker du ut vaxet para eller måste man gnida in det också som på en bil?
Är silikonspray lika effektivt?


Tycker inte att spray är lika effektivt i längden, tveksamt även för stunden.

Bilvax med silikon på hösten räcker för hela snöröjarsäsongen.

Förutsatt att lackeringen inte är i för dåligt skick.
Använd inte Hammarlack, bra för stunden men inte i längden. Det blir ett helvete att sen få ny färg att fästa nästa gång(gäller även för ny hammarlack).

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga Gilson Örje 10hk Fel på deivning.

totte  
#677052 Finns knappast någon färg som fäster på hammarlack, som är silikonbaserad och, enligt min åsikt, mycket överreklamerad. Vanlig spraylack duger bra, men man får ju räkna med att den inte håller mer än högst ett par säsonger. Vill man ha bättre hållbarhet så är det industrikvalitet som gäller.

Det är lämpligt att polera upp vaxet lite, behöver väl inte vara lika fint som en nypolerad bil.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).