Motorsåg och handhållet

ASPEN+ ALKYLATBENSIN

39 inlägg 22169 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: ASPEN+ ALKYLATBENSIN

palbin  
#259904
th skrev:Den håller i flera år i en försluten dunk.


Tackar!

(Och försluten förvaring var väl det förvaringsalternativ jag främst
tänkt mig :) ... .)

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: ASPEN+ ALKYLATBENSIN

palbin  
#259905
anersimyra skrev:Intressantare än racingbränslet är annars Aspens bränsle godkänt för inomhusbruk. :smile:


Bra så kan man köra motorsåg istf tigersåg vid härför lämpliga
inomhus rivninsgarbeten ... .

PS. ... eller motorkap med räddningsskivor (om det blir för mycket
annat än bara trä att såga i ...) - jag han en sån föresten Hva K1260
(som jag köpte oanvänd/begagnad billigt från ett större bygge den
aldrig användes vid) - något åbäkig, men tuggar på förtroendeingi-
vande ... . Den taktar något enormt - och förgasaren kan ej justeras
som på motorsåg - men det verkar vara så det skall vara efter vad
jag kollat in på några arbetsplatser där de kör med dylika apparater
- kanske för att de går på maxvarv under lång tid och därför behöva
fet blandning?
Senast redigerad av palbin tor 23 jan 2014, 13:05, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: ASPEN+ ALKYLATBENSIN

bserv  
#259906 För er som är intresserade av Aspen kanske detta kan vara av intresse. Här kan kanske flera av era erfarenheter och åsikter komma till användning - https://crowding.se/challenges/32/brief

Avatar Fallback

Re: ASPEN+ ALKYLATBENSIN

Brumsten  
#259926 Hej, R-bensinen har begränsad hållbarhetstid i plastdunkar.
Den lakas ur genom plasten, pga av sammansättningen som är annorlunda mot standardalkylatet.
Fick uppgiften när jag ville köpa under lågsäsong, men det var ett tag sedan.
Dom tappade inte på plastdunkar vi den tiden under lågsäsong, men det kanske är annorlunda idag.
Helfat är kanske bättre vid lång förvaringstid.
Ha de.

Användarvisningsbild

Re: ASPEN+ ALKYLATBENSIN

palbin  
#259929
Brumsten skrev:Hej, R-bensinen har begränsad hållbarhetstid i plastdunkar.
Den lakas ur genom plasten, pga av sammansättningen som är annorlunda mot standardalkylatet.
Fick uppgiften när jag ville köpa under lågsäsong, men det var ett tag sedan.
Dom tappade inte på plastdunkar vi den tiden under lågsäsong, men det kanske är annorlunda idag.
Helfat är kanske bättre vid lång förvaringstid.
Ha de.


Ja det var ju mycket bra att veta det, minst sagt ... - tackar ... .

Avatar Fallback

Re: ASPEN+ ALKYLATBENSIN

suzukiboss  
#497734 "Om du vill ha billigare alkylat kan du prova OKs soppa. I gnällbältet finns den på tapp i Köping och Västerås och kostar lite drygt 16 kronor litern."

Använd inte OKQ8 2-taktsbränsle i pump. Det är TCW3 bensin, som är avsett för båtmotorer (vattenkylda)!

Användarvisningsbild

Re: ASPEN+ ALKYLATBENSIN

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#497740 Det finns tydligen ingen mack kvar med OK 4-takt alkylat runt Mälaren: https://www.okq8.se/pa-stationen/bensinstationer/ Man får åka till Norrtälje eller Uppsala. Här nere på västkusten finns det en i Västra Frölunda och en i Kållered. Jag brukar fylla några dunkar när jag har vägarna förbi och blandar sedan med HVA XP-olja till sågarna och som den är till gräsklippare, fräs och Järnhäst.

Avatar Fallback

Re: ASPEN+ ALKYLATBENSIN

massa-ved  
#497754
suzukiboss skrev:Använd inte OKQ8 2-taktsbränsle i pump. Det är TCW3 bensin, som är avsett för båtmotorer (vattenkylda)!

Den oljan uppfyller både API TC och TCW3 precis som STARTAS 2-T alkylat lite finare olja än den i ASPEN. De som får huvudvärk eller ont i halsen av ASPEN 2-T borde prova OKQ8 eller STARTA 2-T eller ASPEN 4-T och blanda med en finare olja

Avatar Fallback

Re: ASPEN+ ALKYLATBENSIN

suzukiboss  
#497768 Du verkar inte ha förstått budskapet. TCW3 olja är avsedd för båtmotorer, inte i luftkylda motorer. Den kan användas i vattenkylda motorer.

Avatar Fallback

Re: ASPEN+ ALKYLATBENSIN

massa-ved  
#497811
suzukiboss skrev:Du verkar inte ha förstått budskapet. TCW3 olja är avsedd för båtmotorer, inte i luftkylda motorer. Den kan användas i vattenkylda motorer.

Startas 2-T API TC+ , NMMA TC-W3 OKQ8 Ultima 2-T miljöanpassad alkylatbensin för 2-taktsmotorer så som i motorsågar , trimmers och utombordare mfl. Står det på deras sida :surp: Du kan väl ringa Oscar Andersson försäljningschef på Starta tel 0322-83635 och förklara att de inte verkar förstå :geek:

Avatar Fallback

Re: ASPEN+ ALKYLATBENSIN

suzukiboss  
#497825 Husqvarna varnar i sin bruksanvisning för att använda TCW3 olja i deras motorsågar. Det säger väl tillräckligt.

Avatar Fallback

Re: ASPEN+ ALKYLATBENSIN

massa-ved  
#497834 Om den bara uppfyller TC-W3 men de finns oljor som uppfyller både API TC och TC-W3 men du verkar ha svårt att förstå det

Användarvisningsbild

Re: ASPEN+ ALKYLATBENSIN

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#497938 Är inte å duktig på beteckningar.
Däremot har jag sett en del såg som gått på starta. Jämför man de mot andra ser de i bästa fall torra ut inuti. Har reagerat flera ggr att kunden ska kolla så han blandar rätt, då fått svaret vad de kör på. Kör på vad för olja ni vill bara det funkar. Det måste smörja o ta bort värme.

Avatar Fallback

Re: ASPEN+ ALKYLATBENSIN

Forestboy  
#501859 Är det bensinet som äter upp mina slangar? Tredje sågen nu på ett år som har hål i slangen från tanken. 😐

Användarvisningsbild

Re: ASPEN+ ALKYLATBENSIN

totte  
#501861 Vad kör du med för soppa då?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).