mån 12 feb 2018, 01:18#497745
Själv tycker jag det er lite svårt att jamföra min vagn mot andra märken då jag endast har erfarhet med Kesla (av proffsigare modeller), dessutan relativt kort tid. (endast et drygt år).
Men att du får en rejäl vagn om du köper Keslas 10 eller 12 tonnare er jag rett säker på.
Dom er breda och tunga, så rett stabila.
Att dom er tunga er ju dock inte alltid en fördel.
Saker som kan vara värd att notera er att boggi går inte att skjuta på, då den er ihopbyggd med dragbalken.
Å andra sidan har den en stor öppningsbar lucka så det er lett att komma til komponenter til drivning och likn, som ligger midt i vagnen. (hörte du det Johannes??
)
Boggipendlingen er nog inte heller bäst i klassen, utan att jag testat ut detta.
För min del var lite av en slump att det blev just Kesla, men efter jag fått olika offerter från andra märken, så var det egentlig bara weimer som var mycket billigare med samma utrustning. (ca 100tkr i skillnad).
Palms och farma kom ut med ca samma pris, dock aningen billigare, men inte mycket.
Weimer har ingen ÅF här i Norge, dessutan tog Kesla min gamla vagn i inbyte, att weimer var lite sen att svara på mail, gjordet att det blev Kesla för min del.
Lite trassel har det vore med gripen (en bult som gått av 3 gånger, men nu verkar det vara fiksat, så får jag se, annars kommer jag byta grip, vilket jag er bliven erbjuden).
Et fäste til hydraulikrören på kranen har lossnat, men detta er fiksat.
Even vinchen ( som kommer från weimer) har det vore lite trassel med. (wire vore tung att dra ut).
Utskjutets cylinder fick bytas, då det var en tilverkningsfel på den, så den läckte invändig.
Det larmer ochså en del från pump /ventilbord om man kör med öppen bakruta, med rutan lukkat er det lugnt.
(har gearpump som sitter på PTO, och rundpumpsystem)
Kesla och ÅF här i Norge har vore jättefina att ha med att göra, så det er ju et stort +.
Annars er jag rett nöjd, rejäla kolvar på stödbenen (fast det er lavett) och samma på kranen.
Kranen er riktig stärk(åtminstone til min användning), och drivningen med.
Min vagn er 102HD med 304T kran (8,5m med dubbelutskjut), med el,spaker i armstöd.
Nu vet jag inte om alla andra här på forumet skrivar ut om sina evt, problem, så svårt att säga hur Kesla står sig mot andra märken.
Om jag skulle göra handelen på nytt med det jag vet så langt, så hadde jag nog köpt samma.
Ingen av dom problem jag haft har kostat mig något, inte ens tiden, da jag fått fakturera tiden jag lagt ner på alt som jag fiksat själv.
Och nya prylar har dom skickat direkt, utan nåt trassel, så all heder til Kesla och ÅF.
Men va jag fattat er even weimer fine att ha med att göra, för detta er viktig,
Oavsett vilket märke man köper så finns det nog alltid något som kan trassla, och då vil man ha en ÅF/tillverkare som ställer upp.
Lycka til.
En bild av hur boggien er byggd ihop med rambalken, och luckan som kan öppnas så man kommer åt koblinger til ljusrampen, bromser och drivningen.
1518392360_p1020765.jpg
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto
Valmet 665s/skogshytt, valtra-valmet 6400, XCG 230LC, Hanix H55DR/Naarva stegmaster, Kesla 102HD/kran 304T, Dalen 2054 vedmaskin+kisa stegmater, Igland wp2000, TR110 vedkutter, Jonsered 2054,-dolmar ps5000. Hva 42, Suzuki king quad 280cc