Öppna kategorin

Glesa ut befintlig björkskog

24 inlägg 7911 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Glesa ut befintlig björkskog

plax  
#497610 Björkarna ser ju fina ut :-BD Vad är det för betsedjur? Räcker gräset till eller är det risk att de börjar på björkarn? Som skog skulle jag inte göra något MEN om risken att betestrycket blir för stort skulle det förstås vara bra att glesa lite. Alternativt stamkvista för att släppa ned mera ljus och förenkla en senare gallring.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Glesa ut befintlig björkskog

Robin88  
#497611 Det är hjort som betar där.
Betet räcker till i dagsläget men på sikt kommer betesmarken att minska .
Tanken är då att istället för att ha en tät skog som på sikt ändå inte betalar sig , gallra ut för att ersätta lite av den betesmark som försvinner.

   TS
Avatar Fallback

Re: Glesa ut befintlig björkskog

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#497615
Robin88 skrev:Hej.

Ja allt som växer där äts upp av betesdjuren .

Min tanke är att med glesare skog får jag in mer ljus och mer bete i själva skogen .

Ska de bli betesmark får du nog halvera stamantalet, som björkskog är de nog rätt lagom några år till

Avatar Fallback

Re: Glesa ut befintlig björkskog

Umea  
#497631 De som tillverkar skidor köper ibland upp björktimmer,

men då får det inte vara missfärgning i mitten av trädet.

I norra Sverige finns http://tegsnas.se

Lycka Till !
Vänliga Hälsningar från Umeå

Avatar Fallback

Re: Glesa ut befintlig björkskog

ulfgustav  
#497670 Av fotona att döma så går det inte avgöra om det är sk "masurbjörk" tag kontakt med någon kunnig i din närhet, dumt att gallra det som björkmassa, om det är masur

Avatar Fallback

Re: Glesa ut befintlig björkskog

surjämten  
#497687 VED VED VED i min värld!
Jag skulle också ta bort de grövre o spara de smalare av den anledningen att björkar som blir FÖR grova blir svårare att hantera på vedbacken i framtiden.

Användarvisningsbild

Re: Glesa ut befintlig björkskog

Torbjörn Johnsen  
#497699 Det ser ju ut att vara en fin och växtlig björkplantering av vårtbjörk. Tvivlar på att det är masur. Det brukar synas på ett en del blir ganska knotiga i stammen och vissa får många grova grenar och knappt någon riktig stam. Satsa på de finaste björkarna. De grövre som har rak stam och klenast/minst med kvist. Gallra så att de får kronorna helt friställda och kanske lite till. Du kommer då att få grova fina timmerbjörkar och har du tur så är björk högsta mode den dagen dom är avverkningsmogna. Annars blir det stor volym massaved. Kolla dock i rotsnitten när du börjar gallra så att det inte är masurved men jag tvivlar.

Användarvisningsbild

Re: Glesa ut befintlig björkskog

Robin88  
#497702 Tack alla för svaren.

   TS
Avatar Fallback

Re: Glesa ut befintlig björkskog

rikard_e  
#497856 Otroligt vackert bestånd.

Det är dags att gallra , björken vill ha 50 % av trädets längd som krona.

Helst ska dom inte slå i varandra i grenar.


Nu är jag ingen expert på detta sortiment, men björkkubb ger ju klart bättre betalt än lövmassan.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).