ATV och UTV i skogen

Vilken ATV kör ni med?

920 inlägg 595555 visningar 165 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

husqvarna_med_sthil  
#489404
axwell skrev:
Hema skrev:Lägga en trumma till sommaren, så lättare kommer över i fortsättningen?

Kan bara hålla med, min första tanke. :-bd

Om jag nu inte förväxlar med någon annan, visst har det varit tillbud vid dikespassager tidigare. :roll:


Ibland blir allt som ett surr runt huvudet, man blir för intensiv och stressar och rätt vad det är...allt händer

ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

hkkv  
#497655 Polaris sportsman forest från 2012.
Med egenbyggd låda för sågen och lite annat. Har fått på nya kedjor idag bak. Har dock problem med "dödarkontakten" på vänster sida, men ska koppla bort den och tror inte att man kommer att sakna den?

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Hema  
#497672 Bra kedjor gör underverk, särskilt när det är lite isigt.

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

hkkv  
#497701 Blev ATV TECH, kryssmönstrade. Lika bra att slå till på bra grejor på en gång :-)

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Olofzzon  
#499797 Blev sugen på att dela med mig av en bild jag också.
Här är jag på väg till dagens röjningspass (mitt sätt att gymma) \:d/

Lådan fram är bygg till min förra hjuling, men med lite vilja så sitter den på Sukkan också och gör sitt jobb ren praktiskt.

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

svampbob  
#499813
Olofzzon skrev:Blev sugen på att dela med mig av en bild jag också.
Här är jag på väg till dagens röjningspass (mitt sätt att gymma) \:d/

Lådan fram är bygg till min förra hjuling, men med lite vilja så sitter den på Sukkan också och gör sitt jobb ren praktiskt.


Det blir ett långt gympass med 15 liter bränsle att köra slut på. Jag brukar gymma i skogen mellan två och sex timmar.

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Olofzzon  
#500806
svampbob skrev:
Olofzzon skrev:Blev sugen på att dela med mig av en bild jag också.
Här är jag på väg till dagens röjningspass (mitt sätt att gymma) \:d/

Lådan fram är bygg till min förra hjuling, men med lite vilja så sitter den på Sukkan också och gör sitt jobb ren praktiskt.


Det blir ett långt gympass med 15 liter bränsle att köra slut på. Jag brukar gymma i skogen mellan två och sex timmar.

Det viktiga är inte att köra slut på bränslet utan att njuta, tända upp en brasa och grilla, ta en kaffe, ta en promenad genom beståndet man röjt i :-bd

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Nicke78  
#519723 Köpte vår första ATV förra veckan. Blev en Yamaha Grizzly med en timmervagn och insatsflak. Ska på en låda för motorsåg och dunk. Funderar på att sätta den på grinden på vagnen 🤔

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#519724 Försökte med det men klämde sönder när jag backade illa. Men nu har jag förlängt vagnen bakåt och flyttat kran och grind bakåt. Har hydraulaggregatet på grinden nu och det går utmärkt. Så om du gör något liknande borde det fungera.

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Ent  
#519746 Blev ju ombedd att lämna utvärdering av Can-Am Outlander 450 Pro med traktor A - registrering. För nåt år sedan, men dock.

Jag har i nästan 30 graders värme dragit hem en dryg årsved med hjulingen och Kina-vagnen utan mankemang. Ingen extrem terrängkörning, inga myrhål, bäckraviner eller bergssluttningar utan mest kraftledningsgator och hyggeskanter. Normalojämnt så mycket krypkörning. Fått ihop nästan 50 mil, inte hunnit första service ännu. Däremot blev den under våren återkallad till ÅF för utbyte av styrservon. Tydligen kunde denna paja på 2017-modellerna.... Samtidigt fixade de en extra traktornyckel till självkostnadspris, jag hade bara en fullfartare från början. Växellänkaget fick en justering också så att lågväxeln nu går i ordentligt. Ibland är det lite trögt fortfarande, tex om man ska gå från lågväxel till P. Man kan få mellanlanda på backväxeln, hålla på bromsen och nudda gasen, sen går det lätt att få in P-läget. Eller Can-Am jucka.

Det blir rätt varmt från avgasröret på vänster sida, huggarbyxor rekommenderas. Från början trodde jag att det var remmen som luktade men det var tydligen avgasrörets isolering. I vart fall försvann det ganska snart.

Köpte original bukskydd i tjockplast men dessa går inte hela vägen ut så ytterkanten av fotstegsplastkanten är oskyddad = spruckit. Ej heller skydden för A-armar och motsvarande för bakhjulen är speciellt genomtänkta. Det skyddar men bara nästan liksom. De bakre inre drivknutarna och axlarna är i princip oskyddade så man får fnula på förbättringsåtgärder.

Jämfört med en 2018 Grizzly 700 så känns Grizzlyns drivlina mer gedigen. Den har bättre krypköningsegenskaper och diffspärr, men något sämre komfort på guppig väg än Can-Am. Grizzly 700 kostar förvisso en halv gång mer redan med terrängreg. En - 18 Grizzly 450 har inte diffspärr utan nån form av automatisk funktion, okänt hur det funkar. Även en terrängreg Grizzly 450 är dyrare än min.

Can-Ammens automagiska viscolock då? Ibland hinner det börja slira bak innan bägge framhjulen driver. Med fullt lass har jag fått vinscha mig fram ett par gånger men det hade jag fått göra med gammel-Kodiaken också trots att den hade diffspärr. Jag kan alltså inte säga att det gör jätteskillnad, men jag hade alla dar i veckan tagit diffspärr om jag fått välja.

Den påstås ha extra låg lågväxel. Inga problem med mina fulla Kinavagnslass. Hjulingen drar allt vad kroken håller för och fästet medger, men lågen hade gärna fått vara ännu lägre. Det borde vara skonsammare för rem och transmission.

Lite fånigt att man inte kan stänga av lysena när den är igång. Om man är i skogen med många start o stopp vill man ju inte pina batteriet mer än nödvändigt. Blir till att sätta en brytare, eller klippa tråden till helljuset...

Summering då. Trots mina invändningar ovan är jag nöjd! Jag skulle gärna köpt den idag om jag inte redan haft den. Nu verkar de rea 2017 för 75000 ink moms vilket är ett fynd. För övrigt är servon toppen, tryggt med speglar och blinkers samt att man lagligt kan dra ett 750 kg bilsläp, 7-polig släpvagnskontakt. Skatte- och besiktningsfri, helförsäkring kostar en tusing. Bara köp :-bd

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Markus  
#520042 Har en lika dan och är nöjd.
Har dock inte hunnit vara i skogen så mycket än men det blir väl.

Mvh Markus

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Ent  
#520048 -17 eller - 18? Ingen aning om det är nån skillnad på dem i och för sig. Kul att höra vad andra tycker också så berätta gärna när du botaniserat lite mer 👍

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

hlb  
#520054 Nu har jag kört min Can Am Outlander 800 XT -11 i 7 år och jag instämmer med Erre i det mesta. Har inte sett någon som överträffar dragförmåga och framkomlighet. Har slitit ut däcken och bytt till större dimension.

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Hema  
#520097
hlb skrev:Nu har jag kört min Can Am Outlander 800 XT -11 i 7 år och jag instämmer med Erre i det mesta. Har inte sett någon som överträffar dragförmåga och framkomlighet. Har slitit ut däcken och bytt till större dimension.

Vilka maskiner har du jämfört med då? Detta blev lite intressant.

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

hlb  
#520115 Har kört Yamaha, Suzuki, Polaris och Goes av varierande storlekar. Har bara ägt Can Am. Sett verkliga tester i dragförmåga och ruskigt brant backe i USA. Samtliga stora fabrikat var med men Can Am var överlägsen. Därför blev det Can Am eller Bombardier som den första hette. Körde Suzuki på tvådagarskurs i avancerad körning i Kopparberg, Skillnaden vid hög fart i terräng var enorm. Dock var det några år sedan. Goes 800 testade jag i fjor och den var rätt hygglig tyckte jag.
Kvaliteten på Can Am är nog något sämre än på japanerna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).