Öppna kategorin

Glesa ut befintlig björkskog

24 inlägg 7909 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Glesa ut befintlig björkskog

Robin88  
#497374 Hej.

Har en lantbruksfastighet med 3 ha björkskog jag tror är planterad på 80-talet.
Skogen står inne i ett vilthägn och det går djur i den.
Skogen är väldigt tätt planterad och jag vill såga ner minst hälften av träden för att få skogen mer parkliknade och så att den släpper ner ljus till marken så att det kan växa gräs i skogen.

Jag undrar dels vad man ska tänka på när man avverkar för att skydda skogen mot stormskador, finns det någon guide man kan läsa för att lära sig mer om detta?

Dels undrar jag om björken har något värde? Jag har frågat någon bekant som hävdar att björkskogen betalar maskinkostnaden för avverkning men att det inte går att få några pengar för den.

Mvh



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Glesa ut befintlig björkskog

Göt  
#497400 Jag har björk i mina hagar runt huset och jag har glesat ut efter hand: Det har faktiskt aldrig hänt att det har blåst ikull något träd så risken är liten. Nu beror ju det på hur grov björken är och om du skall hugga själv eller inte. Björkmassaved finns det alltid avsättning för annars brukar det finnas dom som vill köpa björk till ved. om dom skulle gå in med en maskin skulle jag nog tippa på att dom gör bränsleflis av det hela. Björktimmer kan det ibland finnas avsättning för. Bästa affären är väl om du gör egen ved.

Användarvisningsbild

Re: Glesa ut befintlig björkskog

Robin88  
#497433 Hej tack för svar.
Vet faktiskt inte varför det skulle blåsa omkull men jag har hört att om man förändrar i skogen kan vissa delar bli mer utsatta för vinden. Detta kanske inte är ett större problem.
Helst vill jag leja bort det.
Dels har jag i dagsläget ingen nytta av ved och dels har jag dåligt med tid att ta mig än projektet. Jag saknar större maskiner.

Var brukar man vända sig om man vill ha sånt här åtgärdat. Jag är egentligen nöjd om jag går +/- noll. Kunde man få ut lite slantar hade det varit ännu bättre.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Glesa ut befintlig björkskog

Göt  
#497437 Du får nog vara glad om det går jämt upp. Kontakta någon skogsuppköpare eller skogsägarföreningen så hjälper dom dej.

Avatar Fallback

Re: Glesa ut befintlig björkskog

ulfgustav  
#497441 OBS, är du säker på att det är "vanlig" björk? På sina håll så planterades "masurbjörk" för sådär 20 - 30 år sedan, och då gäller det ju att ta det varsamt samt ta rätt på mervärdet och inte såga ner det som massaved

Avatar Fallback

Re: Glesa ut befintlig björkskog

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#497444 Hur tät står dom, hur grova är dom i brösthöjd?
Tänkte mest på hur mycket krona de är på dom nu?
Har någon hage som planterades i slutet av 80talet med Björk och den har gallrats 2 ggr och ändå är kronorna rätt upphissas bitvis

Avatar Fallback

Re: Glesa ut befintlig björkskog

Sti L  
#497453 Bjørk har veldig sterke rotsystem, vindfall er meget uvanligt. Bare å åpne opp.

Avatar Fallback

Re: Glesa ut befintlig björkskog

jannee  
#497464 Beror lite på var du bor men Södra bör kunna ge dig ett hyfsat pris (netto), även om du gör en maskingallring.
Sök medlemskap och be någon konsulent komma ut och bese uppdraget.

Användarvisningsbild

Re: Glesa ut befintlig björkskog

Torbjörn Johnsen  
#497469 Intressant tråd. Lägg gärna upp några bilder på björkbeståndet. Så får du mer precisa råd.

Användarvisningsbild

Re: Glesa ut befintlig björkskog

Robin88  
#497482 Ska se om jag kan ta mig dit imorgon och lämna lite närmare information storlek och avstånd på dom.
Aldrig hört talas om masurbjörk men jag får kolla upp om jag kan arta träden närmare.

Lite svårt att bedöma kronorna nu när det inte är några löv på kanske.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Glesa ut befintlig björkskog

Robin88  
#497487 Läste lite om masurbjörk och det verkar vara värt mycket pengar så jag räknar kallt med att det är någon mindre värdefull variant :d

   TS
Avatar Fallback

Re: Glesa ut befintlig björkskog

ulfgustav  
#497556
Robin88 skrev:Läste lite om masurbjörk och det verkar vara värt mycket pengar så jag räknar kallt med att det är någon mindre värdefull variant :d

Godmorgon
På av stånd så ser masurbjörk ut som "vanlig björk" och i omed att den är planterad så skall du nog studera det noga, kan du få uppgifter från tidigare ägare?

Användarvisningsbild

Re: Glesa ut befintlig björkskog

Robin88  
#497577 Tidigare ägare är tyvärr inte i livet.

Här kommer några bilder.

   TS
Avatar Fallback

Re: Glesa ut befintlig björkskog

jannee  
#497593 Är en välskött björkplantering, intet tal om annat. Ämnar du nu gallra den lätt kommer det att garanterat ge ett netto.
Jag hade inte gallrat men det är jag det.

Användarvisningsbild

Re: Glesa ut befintlig björkskog

Robin88  
#497596 Hej.

Ja allt som växer där äts upp av betesdjuren .

Min tanke är att med glesare skog får jag in mer ljus och mer bete i själva skogen .

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).