Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Nio myter om hyggesfritt skogsbruk

153 inlägg 63167 visningar 32 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Nio myter om hyggesfritt skogsbruk

Lars Lundqvist SLU  
#497361
Röjkvist skrev:Nu är det svårt att bilda sig en uppfattning på en så kort filmsnutt.


Du kan ju lägga den på evig replay. Det ser likadant ut överallt. :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Nio myter om hyggesfritt skogsbruk

sveakatten  
#497365 Såg inte det där bra ut? Går nog hellre där än i en gran eller tallplantering (trångt), efter röjning nästan omöjligt att ta sig fram, efter första gallring lite bättre, innan slutaverkning bäst. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Nio myter om hyggesfritt skogsbruk

Älgfoderodlare  
#497408 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 09:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Nio myter om hyggesfritt skogsbruk

Lars Lundqvist SLU  
#497414 Om tallplantor klarar att överleva så är det för glest. Även de största granarna, såna som är över 25 m höga, har normalt grönkrongränsen nere på 3-5 m höjd. Och de som bara är 10 m höga har krongränsen ännu lägre så man ser sällan mer än 10-15 m, utom längs stickvägarna. Ser du längre så finns det antagligen alldeles för lite småträd.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nio myter om hyggesfritt skogsbruk

Älgfoderodlare  
#497429 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 09:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Nio myter om hyggesfritt skogsbruk

Lars Lundqvist SLU  
#497442 Det är inte plantorna som är det du ska titta efter utan små träd. Men sen ser skogen väldigt enskiktad ut. Att du har lite underväxt ändrar inte det. Så det vettigaste är nog att sikta på att så småningom föryngra under skärm om du inte vill ha ett hygge och plantera.

Man skapar inte en fullskiktad skog genom att öppna upp för föryngring, eftersom det inte är så den skogen fungerar.

Om du vill omvandla en granskog från enskiktad till fullskiktad, hugg sönder den. Oregelbunden på alla sätt och vis. Produktionen blir dålig men om ett sekel eller så har du en fullskiktad skog.

När det gäller tall måste man hålla grundytan nere på som mest 10-12 m2/ha, som en tät fröträdsställning. Annars tar inte tallarna sig upp. Och det du får då blir ändå mest gran.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nio myter om hyggesfritt skogsbruk

Ldsaren  
#497452 Är det här ogallrade skogar du skriver om
Jag har liknade skog ..jag har tänkt o bläda med då ta dom i morrn 3st stora granar ..snart 65-70 cm
annars vrak sen , har flera rätt grova ca 40 cm o lite över ,det är gallrat förut men bara lite ,det var redan gamalt då
Jag tror man måste bläda själv o köra ut för det ska löna sig ekonomiskt, o lite motion får man ta det som
60 pension om 2 mån för mig så det här är jag inne på helt klart

Avatar Fallback

Re: Nio myter om hyggesfritt skogsbruk

Ldsaren  
#497458 Kommer typ gärdsgårds granar också att växa till sig igen dom är ju lika gamla

Användarvisningsbild

Re: Nio myter om hyggesfritt skogsbruk

Lars Lundqvist SLU  
#497467 Granar har en otrolig förmåga att både vänta och överleva och så småningom börja växa. Åldern påverkar inte detta.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nio myter om hyggesfritt skogsbruk

Älgfoderodlare  
#497474 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 09:24, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Nio myter om hyggesfritt skogsbruk

Ldsaren  
#497481 Tanken bläda har jag haft ett tag , med då göra själv allt ,ta ut kanske 50 fub om året som en trevlig syssla , tar ju med traktor och vagn så jag kan vinscha åt rätt håll så man inte slår sönder

Användarvisningsbild

Re: Nio myter om hyggesfritt skogsbruk

Lars Lundqvist SLU  
#497485 Det kommer upp småtallar men dom kommer ingen vart på sikt. Smärtgränsen tycks gå vid 12-13 m2/ha. Så klokast är nog att du bestämmer dig för vad du vill göra. Satsa på att få ett nytt tallbestånd eller satsa på att om 100 år ha ett fullskiktat granbestånd.
Det ser ut som en mark där tall producerar mer än gran...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nio myter om hyggesfritt skogsbruk

Älgfoderodlare  
#497496 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 09:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Nio myter om hyggesfritt skogsbruk

Lerbäckarna  
#497696 Tycker det är intressant med olika metoder och skulle gärna testa lite hemma men vill gärna lära sig innan man hittar på något. Undrar lite om hur påverkas blädningsskogen av vattentillgången?

Här i sydöstra småland är vattentillgången under sommaren ofta begränsande för tillväxten och det märks tydligt på de äldre träden, tänker på granen. Vattenbristen leder ofta till stress och en inkörsport för andra skadegörare såsom barkborre.

Användarvisningsbild

Re: Nio myter om hyggesfritt skogsbruk

Lars Lundqvist SLU  
#497718 Den påverkas antagligen varken mer eller mindre. En blädningsskog har mindre grundyta och volym än en slutavverkningsskog men frågan är ju vilka träd och plantor som drabbas först.

Men den stora begränsningen är att du måste ha en lämplig skog innan du börjar. Det är den största skillnaden mellan trakthyggesbruk och blädningsbruk. I trakhyggesbruk kan du starta med kal mark. Blädningsbruk förutsätter att du redan har en blädningsskog, eller åtminstone en som är väldigt nära i struktur så det inte tar ett sekel att göra om skogen.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).