Traktorer och processorer

Önskar köpråd: Värdera Valtra 6200

52 inlägg 16856 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Önskar köpråd: Värdera Valtra 6200

krusader  
#497320
valtra mega skrev:enligt konedata har 6200 80 hk din från årsmodell -96 till -00 och från -04 till -07 har den 94 hk iso men enligt konedata finns inte 6200 mellan -00 och -04

Äger en 03a så den finns

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Önskar köpråd: Värdera Valtra 6200

valtra mega  
#497326 enligt konedata såldes inte 6200 modellen från -04 till -07 i finland så kanske gamla modellen av 6200 slutade säljas i finland efter -00 men fortfarande tillverkades för export

Avatar Fallback

Re: Önskar köpråd: Värdera Valtra 6200

Olle öl  
#497738 Turbinkoppling låter ju som något fantastiskt :-bd :-bd

Tack för att ni hjälpte en John Deere-frälst yngling :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Önskar köpråd: Värdera Valtra 6200

stegmaster  
#497747
Olle öl skrev:Turbinkoppling låter ju som något fantastiskt :-bd :-bd


Ja turbin er bra i nästan alla lägen.
Konstig att det bara var valmet och fendt som syssladet med detta. :???:
Spesielt på 90 talet före trinnlöslådor var ju detta kanon.

En kompis av mig bytte dock just sin valtra n101 med tubin och twin track i en nästan helt ny JD 6115, trinnlös, 50km/t. (var mest för att han ville ha en 50km/t traktor)
Han gillade inte att han inte kunne gasa i snöröjningen när traktoren sto still med växel i, för att på mer fart på hydauliken så lasteren gick snabbare från marken til maks lyft.
Turbinen måste nåstan varvas på tomgång när växel ligger i, annars början den ju villa dra iväg.

Själv har jag bara positiva erfarheter med turbin.

Avatar Fallback

Re: Önskar köpråd: Värdera Valtra 6200

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#497749 Man kan ju använda knapp eller fotkopplingen för att gasa när man står still med växel i....

Användarvisningsbild

Re: Önskar köpråd: Värdera Valtra 6200

stegmaster  
#497760
gnisten83 skrev:Man kan ju använda knapp eller fotkopplingen för att gasa när man står still med växel i....

Absolut, eller bara stannat vändspaken i nöytral några sekunder medans laster går upp, men tror han gick från fram til back direkt medans han höjde lastaren, och då vil ju givetvis traktoren börja backa om man gaser.
Så egentlig bara dårlig chafför vana om du frågar mig.

Avatar Fallback

Re: Önskar köpråd: Värdera Valtra 6200

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#497766 Måste väl bli samma sak med steglöst? Eller de är något programmerbart i nya traktorer

Användarvisningsbild

Re: Önskar köpråd: Värdera Valtra 6200

stegmaster  
#497789 Utan att jag vet, så skulle jag tro det går att justera på en steglös. :???:
Men JD`n har ju stor LS pump, så den er nog betydlig snabbare enn valtrans 73l/min pump, hur som helst.

Användarvisningsbild

Re: Önskar köpråd: Värdera Valtra 6200

ananders  
#497794 Jag kör en JD 6215 på jobbet och där ger hydraulpumpen 120 liter/min.
Förstår inte riktigt problemet som beskrevs ovan. Vill han gasa för att få lastaren att gå fortare är det ju enkelt att lägga fram/back i neutral eller att jobba med koplingspedalen.
Ett tredje alternativ använder jag ibland då bromsar jag med vänster fot och gasar med höger fot.

Användarvisningsbild

Re: Önskar köpråd: Värdera Valtra 6200

Aqualize  
#497921 Men är det inte lite mycket pengar? En HiTech så man får hydraulisk fram/back tingar väl på lite mer.
Antar lastaren har vajerreglage?

Hur är den i övrigt utrustad?
Frontvikter, hjulvikter, luftdämpad stol, bakre vindrutetorkare, skogshytt (sådan där polykarbonatruta eller vad det heter uppåt bakåt så man ser kran bättre), extra arbetsljus?
Hade sidoavgasrör blivit standard vid den här tidpunkten?

Jag köpte en 6300 (1991:a) som nästan hade 11500 timmar på mätaren men den var väl skött. I utrustningsväg var den välutrustad och i bra skick - såg inte utsliten ut. Den körs inte så mycket men har fungerat förutom generator som gått sönder.
Ser den vanvårdad ut så är den nog det också och då vill man inte betala.

AC finns komplett eftermonteringssats från AGCO, tror det låg på 24-25 tkr från lantmännen plus montering (som jag gjorde själv) och fyllning av systemet. Utifall du blir sugen på kyla! Och dessutom passar satsen till den hytten (jag har den första hytten och de lyckades skaka fram en evaporator som passade. Riktigt skönt med kyla på sommaren!

Användarvisningsbild

Re: Önskar köpråd: Värdera Valtra 6200

stegmaster  
#497922
Aqualize skrev:Hade sidoavgasrör blivit standard vid den här tidpunkten?


Detta blev vel egentlig aldrig standard, har sett modeller så sena som 2006 med huveksos, riktig nog utomlands, men det kanske blev standard på Nordiska marknaden vid nåt tidspunkt???
Dock brukar dom fleste senare enn ca1998 ha sidoeksos er min erfarhet.

Användarvisningsbild

Re: Önskar köpråd: Värdera Valtra 6200

ss0803  
#497925
stegmaster skrev:
Aqualize skrev:Hade sidoavgasrör blivit standard vid den här tidpunkten?

Detta blev vel egentlig aldrig standard

Korrekt, tillval på 00-serien men standard på 50 fram till dom gick ur produktion.

Avatar Fallback

Re: Önskar köpråd: Värdera Valtra 6200

Lindbergs  
#497937
Aqualize skrev:Men är det inte lite mycket pengar? En HiTech så man får hydraulisk fram/back tingar väl på lite mer.
Antar lastaren har vajerreglage?

Hur är den i övrigt utrustad?
Frontvikter, hjulvikter, luftdämpad stol, bakre vindrutetorkare, skogshytt (sådan där polykarbonatruta eller vad det heter uppåt bakåt så man ser kran bättre), extra arbetsljus?
Hade sidoavgasrör blivit standard vid den här tidpunkten?

Jag köpte en 6300 (1991:a) som nästan hade 11500 timmar på mätaren men den var väl skött. I utrustningsväg var den välutrustad och i bra skick - såg inte utsliten ut. Den körs inte så mycket men har fungerat förutom generator som gått sönder.
Ser den vanvårdad ut så är den nog det också och då vill man inte betala.

AC finns komplett eftermonteringssats från AGCO, tror det låg på 24-25 tkr från lantmännen plus montering (som jag gjorde själv) och fyllning av systemet. Utifall du blir sugen på kyla! Och dessutom passar satsen till den hytten (jag har den första hytten och de lyckades skaka fram en evaporator som passade. Riktigt skönt med kyla på sommaren!


Sanningen idag är att vi reserverat traktorn och nu bara väntar på "julafton" i form av leverans, och en faktura... Går väl alltid att hoppa av när inget är skrivet men känns väl tokigt att göra så också, är man med i leken så att säga... :-ss

Inget "glastak"/skogshytt tyvärr, känns som det är ganska ovanligt? Men extra arbetsbelysning, varningsljus/saftblandare, sidoavgasrör (vad jag kan förstå), kedjor bak, ny Ålö HV240 skopa, nya Ålö 120cm 2.5t pallgafflar, lastare ny -11, gjort så att en brytare slår av/på funktionen att knappkopplingen kan aktiveras med bromspedalen, storservice nu hos återförsäljaren, frakt till närmaste återförsäljare (får hjula 3mil hem). 4050h, upplevs som fin och välvårdad. Den uppfyller nog våra behov utan att tveka, det är väl just om det var några för höga siffror på kvittot. Vi tyckte de låga timmarna var tilltalande. Vi kommer väl köra någonstans mellan 200-300h om år. Fungerar traktorn bra för oss så kommer den troligast få tjäna oss många år.

Får tacka för era tankar och åsikter, även om jag egentligen önskar att ni hade sagt något annat. :roll: Blir nämligen mer och mer inne på spåret att vi köpt något till överpris... Aja, tack än en gång. Värdefullt att få bolla lite då jag är ny på området.

Bild

   TS
Avatar Fallback

Re: Önskar köpråd: Värdera Valtra 6200

källefall8  
#497945 Grattis! Ser ju fint ut! Tror inte du ska vara alltför missnöjd. Jag kan sitta å titta på annonser med lägre pris efter man köpt något å tänka att det blev för dyrt men man har ju ingen aning om det egentliga skicket förrän man ör på plats å tittar. Det finns mycket skrot därute, hittar man ngt välvårdat så är det värt mycket. Bara en ny lastare kostar ju 80-90 tusen numera, riktiga kedjor 7-8 så är jus stor skillnad om man får med saker som man ändå tänkt skaffa.

Användarvisningsbild

Re: Önskar köpråd: Värdera Valtra 6200

ss0803  
#497948 Grattis!

Blir nog en kanontraktor för ert syfte.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).