Traktorer och processorer

Vilken traktor till Niab 5-15?

7 inlägg 3009 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vilken traktor till Niab 5-15?

Anders1  
#496053 Har precis blivit ägare till en niab 5-15b.
Undrar vilken traktor ni som kört niab ett tag rekommenderar? Vilken storlek fyrhjulsdriven eller funkar tvåhjulsdriven? En valmet är kanske det ultimata men dom är ju ganska dyra, finns kanske något annat fabrikat som också funkar bra i skogen!



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Vilken traktor till Niab 5-15?

Chuck Norris  
#496067 Mitt tips är 4wd och inte för liten och lätt, såvida du inte vill åka på bakhjulen i uppförsbackarna. Jag hade för länge sedan en gammal svart NIAB på en Valmet 605 och den traktorn var i minsta laget, för lätt fram trots lastare. Gick bättre på Valtra 6200 resp 6350. Nu är det väl iofs bättre viktfördelning på nyare NIAB, de gamla var ju väldigt baktunga.

Användarvisningsbild

Re: Vilken traktor till Niab 5-15?

källshult  
#496077 Har haft en niab 5-15 och körde med en 505 2wd och vikter fram funkade bra om man har fin terräng vid stormen Gudrun bytte jag upp mig till en Valmet 705 4wd och frontvikter och det var ett rejält lyft. Det ska vara en fyrhjulsdriven traktor med frontvikter

Användarvisningsbild

Re: Vilken traktor till Niab 5-15?

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496106 Terräng är helt avgörande av storlek på traktor. Jag har kört med 505 och 6350 båda med lastare. Bakåt uppför går det bra men framåt vid branta uppförslut var 505 för liten. Nu har jag mycket blockteräng som försvårar.

Avatar Fallback

Re: Vilken traktor till Niab 5-15?

danne006  
#496988 totalvikt på traktor runt 4500 kg. om du vill ta dig fram på ett bra sätt i skogen.

Avatar Fallback

Re: Vilken traktor till Niab 5-15?

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496989 Kör med en tl90. Den blir lätt i nosen utan frontvikter.

Användarvisningsbild

Re: Vilken traktor till Niab 5-15?

Anders1  
#497045 Tack för tippsen!
Får börja leta efter en lite större fyrhjulsdriven traktor än vad jag tänkt mig från början som det verkar på era svar!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar