Traktorer och processorer

Önskar köpråd: Värdera Valtra 6200

52 inlägg 16849 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Önskar köpråd: Värdera Valtra 6200

Lindbergs  
#496718 Hej på er,

Relativt ny både i skogen och här på forumet. Tänkte rådfråga er om vad ni tycker känns rimligt att ge, när börjar det bli för mycket, för en 6200 enligt spec. nedan. Vill förstås försöka undvika att gör bort sig alldeles i onödan.

Valtra 6200 från 2002
~4000h
Knappkoppling (ej Turbin, Twintrac eller AC...)
Ålö Q45, tredjefunktion, lastdämpare, hydraullås (gått utan lastare fram till -11)
Framdäck: 13.6R24 90%
Bakdäck: 420/85R34 60%
Hydraulik: 2st dv, 1st retur, 1st broms
Tillbehör/Inkl.: "1000h/storservice", halvslitna kedjor bak, ny Ålö HV240 volym/snöskopa, frakt hem till gården.
Uppfattas som fint skick i övrigt, fungerar som den ska.
Ska främst användas till snöröjning, vedhantering samt dra huggarvagn någon enstaka sväng per år.

Mvh Lindbergs



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Önskar köpråd: Värdera Valtra 6200

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496726 Lastarn ny 2011?
Begärs nog över 300’ på blocket iaf

Användarvisningsbild

Re: Önskar köpråd: Värdera Valtra 6200

Bert1  
#496872 Känns som det är lite smala däck på den

Avatar Fallback

Re: Önskar köpråd: Värdera Valtra 6200

Lindbergs  
#496910 Tack för responsen.

@gnisten83
Ja, lastaren är monterad -11. Begärt pris är i storleksordningen kring prisklassen du nämner. Då är jag med andra ord inte alldeles grundlurad till överpris trots att det inte finns Turbin och Twintrac? Turbin hade förstås varit fint men Twintrac är nog svårt att motivera för vår del. Som det känns nu värdesätter jag en traktor med relativt låg timtal högre än en traktor som gått dubbelt så långt med t.ex. turbin. Min uppfattning är att många 6xxx verkar ligga kring ~8000h och uppåt.
Om man vänder på frågan lite, vad hade traktorn kostat om den dessutom varit utrustad med turbin och Twintrac?

@Bert1
Antar att det är bärigheten vid skogskörningen som blir lidande du tänker på då, eller? Det är som sagt främst snöröjning och vedhantering som blir huvudsakliga användningsområdet. Dra huggarvagn blir mer eller mindre enbart för egen vedkörning. Kanske runt 30m3 per år, inte så mycket med andra ord. Totalt gissar jag att all körning blir kring 200-250h per år.

   TS
Avatar Fallback

Re: Önskar köpråd: Värdera Valtra 6200

valtra mega  
#496978 Vad man betalar extra för turbin beror på köparen jag skulle inte betala mera för att traktorn skulle ha turbin

Avatar Fallback

Re: Önskar köpråd: Värdera Valtra 6200

Olle öl  
#496983 Vad är en turbinkoppling? :oops:

Avatar Fallback

Re: Önskar köpråd: Värdera Valtra 6200

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496986
Olle öl skrev:Vad är en turbinkoppling? :oops:

Tänk dej att ha turbinen från en automatlåda framför den manuella växellådan fast med mindre slir

Avatar Fallback

Re: Önskar köpråd: Värdera Valtra 6200

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496993 Turbinen är väl en smaksak men i skogen tycker jag den är kalas, borde vara bra vid lastarkörning eller?
Convertern i Hydreman är bra vid lastararbeten.
Twin trac kostar nog 20’ men vad den riktiga skogshytten är värd har jag inte jämfört men säkert 20’ till

Användarvisningsbild

Re: Önskar köpråd: Värdera Valtra 6200

källshult  
#497011 Håller med gnisten83 turbin koppling är suverän i skogen

Avatar Fallback

Re: Önskar köpråd: Värdera Valtra 6200

fredrikN  
#497035 Tycker nog att över 300 tusen för en 16 är gammal traktor verkar i överkant.

Avatar Fallback

Önskar köpråd: Värdera Valtra 6200

källefall8  
#497043 Det är ju mycket pengar men en ny n serie kostar det dubbla. Ska man sedan bara köra ngr hundra timmar så kanske mekanik och enkel el är att föredra, el som de flesta klarar felsöka med en multimeter. Är väl enkelheten i kombination med hyfsad komfort och lagom storlek för många som gör att dessa traktorer står sig så bra begagnat. Du ska ha 6000-7000h kvar på den.

Avatar Fallback

Re: Önskar köpråd: Värdera Valtra 6200

fredrikN  
#497052 Valtras A-serie upplever jag som en mer prisvärd traktor.
Men helt klart står sig 6000 serien bra mot nya N-serien om man ska
köra mycket i skogen, hytten upplever jag som största fördelen med 6000-serien,
om man jämför med både A-serien och N- serien.
Även A-serien är enkel i konstruktionen det mesta är ju mekaniskt styrt.

Användarvisningsbild

Re: Önskar köpråd: Värdera Valtra 6200

ss0803  
#497074
källefall8 skrev:Det är ju mycket pengar men en ny n serie kostar det dubbla.

Eller tredubbla.

Avatar Fallback

Re: Önskar köpråd: Värdera Valtra 6200

Lindbergs  
#497099 Med andra ord är det i storleksordningen ~300tkr någorlunda i linje med vad man får räkna med för ovan nämnda ekipage. Mycket pengar för en 16år gammal traktor, javisst, men man får kanske räkna med det i runda slängar iaf.?

Som intressant jämförelse finns det en N92 High Tech från 2012 med ~6200h på blocket för 310'+moms.
Kopplingsfri fram & back. Turbin. Knappkoppling. Autocontrol. Vändbar förarstol. AC.
Frontlastare Valtra Ålö med dämpare, tredjefunktion & hydraulisk redskapslåsning. Nya däck fram & bak. Bromsventil. Nyservad.

Det är visserligen 55% fler timmar på denna (6200h mot 4000h), det tillkommer även kostnader för t.ex. skopa, kedjor och frakt. Även detaljen att det är plasttank på N92'an. Men det verkar ändå märkligt i mina ögon att det skiljer så relativt lite i pris, är det verkligen rimligt, vad är det som motiverar det? Eller är det bara det att 6200an är för dyr och N92'an ett fynd?

   TS
Avatar Fallback

Re: Önskar köpråd: Värdera Valtra 6200

valtra a 72  
#497114 Du får nog mer för pengarna om du väljer N92an,och kopplingsfri fram och back är kanon när man jobbar med lastaren speciellt när du mest ska snöröja med den.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).