Verkstan

Lossa svängcylindertub

14 inlägg 4604 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lossa svängcylindertub

jonko  
#492664 Det ena problemet avlöser de andra...
Patu 595 kran och de skjuter in olja i vridhuset.
Tuberna är ju "bara" pågängade... rörtången var 10mm för klen,så det vart en stropp snurrad 7varv och en 2x4tum 1.5m lång i ena öglan... to i så ja darra ( min vikt löste ej problemet med att hänga) men nä.

Hur ska ja få lös skiten?

Värma... ventilpaketet sitter nära (servo) och som sagt,de dräller bra med olja runt svängen nu då... så värma är ju inte det roligaste...

Tips? Svetsa fast något stort och brutalt slog mig många gånger ikv när jag hämta andan å kraft...



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Lossa svängcylindertub

Robertberg  
#492665 Smart med stropp och bräda, det brukar vi använda för att vrida lyktstolpar som är riktade åt fel håll.
Prova med en längre hävarm? Är du säker på att du vred åt rätt håll?

Avatar Fallback

Re: Lossa svängcylindertub

jonko  
#492666 Jo, den där stroppen är magisk! Det är en "skogsstropp" som man ska ha å vrida trä me när de fastnar då när de inga går som tänkt... den håller massor... men fan, längre hävstång verkar stört. Tycker jag...

Ja får ju inge "knakk" i detta då allt sviktar...

Åt rätt håll... har svårt att förstå om de sku lagt en "norsk gänga" där...

Vridhuset är ju i något gjutgods som låter så där illa när man knakkar på det,så där att "ska inte slå hårdare nu" illa...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lossa svängcylindertub

machonisti  
#492668 Vissa sitter som bara den medans andra bara är att skruva. Ifall kolvstängerna slagit i botten kan gängan vara skadad. Vågar du kan du smälla till hylsan med släggan. inget messlag utan en riktig klapp. Brukar ordna till det.

Användarvisningsbild

Re: Lossa svängcylindertub

hlb  
#492673 Bra med stropp och virkesbit, gärna lite längre. Be en kompis dra så han darrar och samtidigt slår du på tuben med en träklubba eller kortändan på en virkesbit. Lycka till! Varmluftspistol är också bra.

Avatar Fallback

Re: Lossa svängcylindertub

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#492676 Inget hål i cylindergaveln för en "haknyckel"?
Stropp och regel fjädrar för mycket för att få den rätta knycken att lossa.
Svetsa på ngn profil eller fäste som är stumt på gaveln (se till att slangen är lossad så du inte får instängd olja/luft som expanderar av värmen!) Spänn upp ordentligt och en rejäl kyss med slägghammare på lämplig punkt så släpper det sannolikt.

MVH
Morgan

Användarvisningsbild

Re: Lossa svängcylindertub

Micke r  
#492764 Kedjerörtång kan nog vara lämpligt.

Avatar Fallback

Re: Lossa svängcylindertub

jonko  
#492781 Låna den största rörtång jag sett i mitt liv idag. Ska se va de blir... det i kombination me stropp...

De finns hål för haknyckel,men har ej sån å jag tror de sitter för bra för det.

Lånade skotare idag istället... oj vad fort man blir förstörd med riktiga grejjer, tror jag gräver ner kärran ist

   TS
Avatar Fallback

Re: Lossa svängcylindertub

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#492783
Micke r skrev:Kedjerörtång kan nog vara lämpligt.


Det lånade jag av rörmokaren när jag skulle ha loss mina. Funkade bra men fick fortfarande värma en av dem.

Användarvisningsbild

Re: Lossa svängcylindertub

machonisti  
#492814 Farsan & jag bytte packningar i gamla 828an där går gängorna trögt hela vägen. Gissar att de är halvskurna. Troligen pga ändslag, kolvarna gått i botten med kraft. Använde den största bahco rörtång som finns att köpa samt 2 m förlängning och släggan till.
På den nyare går de emellertid hur enkelt som helst.

Avatar Fallback

Re: Lossa svängcylindertub

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#492836 På min gamla Lillebror så var det att svetsa på ett grovt vinkeljärn. Banka med storsläggan ett kvartsvarv-Skära loss och göra om. Skrotade den tuben. På andra sidan gick det lätt.

Användarvisningsbild

Re: Lossa svängcylindertub

machonisti  
#492847 Det är därför man skulle kunna prova att ge ett riktigt slag från cylinderändan. Har hört att det tjänat väl inte provat själv.

Avatar Fallback

Re: Lossa svängcylindertub

jonko  
#496165 Lånade den största rörtång jag någonsin sett,hjälpte inte att lossa skiten.
Blev svets och en stadigare bit... 2 varv måsta jag slå det innan den groteskt stora tången klarade av att snurra det de oändligt många varven...

   TS
Avatar Fallback

Re: Lossa svängcylindertub

åberg  
#496941 Det måste jävlas ibland för att man ska uppskatta de jobb som går lätt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).