Skogsmiljö och Trädlära

Mytbildning kring ekologisk produktion

124 inlägg 25332 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Mytbildning kring ekologisk produktion

bgl  
#496879 Här är en länk till debattartikel i Dalademokraten. Inte exakt en skogsfråga men mycket nära, berör det alltför ofta framförda påståendet att s.k. ekologisk produktion är bättre för klimatet.
http://www.dalademokraten.se/opinion/in ... imatatgard



   TS
Avatar Fallback

Re: Mytbildning kring ekologisk produktion

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496883 Det är väll för det mesta en egoboost att köpa ekologiskt även om det är svårt att erkänna det.

För utom ovanstående så köper jag ekologiskt på grund av att vissa produkter har bättre smak.

Användarvisningsbild

Re: Mytbildning kring ekologisk produktion

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496890 Tycker nog inte att alternativodlad mat ska subventioneras mer än konventionell mat. Sedan får marknaden bestämma utbud och efterfrågan.

Å förresten så finns det ju flera olika skolor inom alternativodlad mat, så som Krav och antroposofiskt odlat. Skillnaden mellan dem är stor, ungefär som skillnaden mellan Älgfoderodlare (Krav) och Ulf 1 (antroposofiskt). http://www.faktoider.nu/biodynamiskt.html
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Mytbildning kring ekologisk produktion

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496909 Nja Niking Krav har sitt ursprung i den antroposofiska rörelsen precis som homeopati.

Användarvisningsbild

Re: Mytbildning kring ekologisk produktion

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496911 Tja, Busholle! Även om ursprunget må vara samma, så är skillnaden idag stor.

Det är ju jämförbart med socialdemokraterna och APK, som också har samma ursprung, men som idag är väldigt olika.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Mytbildning kring ekologisk produktion

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496919 Skillnaden mellan rörelserna är mindre än du tror. Svenska antroposofiska rörelsen grundade Biodynamiska föreningen som sedan var med och startade krav. Kravs regler har inget med vetenskap att göra utan tar sin inspiration från den biodynamiska odlingen.

Användarvisningsbild

Re: Mytbildning kring ekologisk produktion

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496939 Mja, jag tycker nog att det är en stor skillnad mellan dessa läror, om du frågar mig, där KRAV är rätt seriösa, medan antroposofiskt jordbruk är mest svammel.

Å upplysningsvis köper jag om möjligt konventionellt odlade livsmedel.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Mytbildning kring ekologisk produktion

longframe200  
#497196 "Låt er aldrig förledas av Big Foods kampanj mot ekologisk odling. Den kampanjen drivs bara av det faktum att denna typ av odling lämpar sig dåligt för industriell produktion och att industrin är djupt bekymrad över att vi ökar våra inköp av det ekologiska hela tiden. Det hotar deras ytterst lukrativa marknad."

Människokroppen är ingen motor
https://anthropocene.live/2018/02/04/ma ... gen-motor/

Användarvisningsbild

Re: Mytbildning kring ekologisk produktion

Älgfoderodlare  
#497261 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare sön 18 dec 2022, 04:44, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Mytbildning kring ekologisk produktion

Hema  
#497283 Varför envisas folk att blanda ihop eko/krav med klimatet?
Ekologiskt handlar om mindre miljöpåverkan, bättre villkor för djuren och giftfriare mat i magen.

Avatar Fallback

Re: Mytbildning kring ekologisk produktion

bgsentr  
#497674 Eko och krav mänsklighetens största bluff!
Var och en kan ju välja vad de vill tro men att använda offentliga medel till subventioner och inköp av nåt som inte är bevisat vara bättre varken för människor djur eller natur är sjukt slöseri.
( nu pratar jag mat producerad i Sverige, utländskt kan jag inte yttra mig om)

Avatar Fallback

Re: Mytbildning kring ekologisk produktion

Hema  
#497693
bgsentr skrev:Eko och krav mänsklighetens största bluff!
Var och en kan ju välja vad de vill tro men att använda offentliga medel till subventioner och inköp av nåt som inte är bevisat vara bättre varken för människor djur eller natur är sjukt slöseri.
( nu pratar jag mat producerad i Sverige, utländskt kan jag inte yttra mig om)

Vill du att dina barn skall äta besprutad mat eller att köttet/mjölken ska innehålla pencilin så skicka med dem matlådor.

Avatar Fallback

Re: Mytbildning kring ekologisk produktion

bgsentr  
#497700
Hema skrev:
bgsentr skrev:Eko och krav mänsklighetens största bluff!
Var och en kan ju välja vad de vill tro men att använda offentliga medel till subventioner och inköp av nåt som inte är bevisat vara bättre varken för människor djur eller natur är sjukt slöseri.
( nu pratar jag mat producerad i Sverige, utländskt kan jag inte yttra mig om)

Vill du att dina barn skall äta besprutad mat eller att köttet/mjölken ska innehålla pencilin så skicka med dem matlådor.

Det finns inte mer gift i logiskt producerad mat än i ek-ologiskt producerad
Hur var det tex med dioxinäggen? Ett av de farligaste gifterna, väldigt mycket högre i ek- ologisk produktion

Avatar Fallback

Re: Mytbildning kring ekologisk produktion

Hema  
#497711
bgsentr skrev:
Hema skrev:
bgsentr skrev:Eko och krav mänsklighetens största bluff!
Var och en kan ju välja vad de vill tro men att använda offentliga medel till subventioner och inköp av nåt som inte är bevisat vara bättre varken för människor djur eller natur är sjukt slöseri.
( nu pratar jag mat producerad i Sverige, utländskt kan jag inte yttra mig om)

Vill du att dina barn skall äta besprutad mat eller att köttet/mjölken ska innehålla pencilin så skicka med dem matlådor.

Det finns inte mer gift i logiskt producerad mat än i ek-ologiskt producerad
Hur var det tex med dioxinäggen? Ett av de farligaste gifterna, väldigt mycket högre i ek- ologisk produktion

Har du belägg för din första mening? Källa? Vad jag minns var det högre nivå av dioxin ja, men inte så högt att det skulle anses skadligt. Tom. egna frigående höns skulle ligga däromkring. Men jag kan minnas fel.
Det är väl delvis tack vare Krav osv. som vi fått frigående höns? Burhöns är snart historia förhoppningsvis.

Användarvisningsbild

Re: Mytbildning kring ekologisk produktion

longframe200  
#497779 Med tanke på alla kemikalier och gifter som används vid odling/uppfödning, och den uppsjö av olika tillsatser som livsmedelsindustrin använder sig av blir mitt val enkelt.

Det behövs endast medvetenhet, sunt förnuft och logisk tänkande för att inse fördelarna med så kallad ekologisk mat, men all ”ekologisk” mat är inte fri från kemikalier, gifter och tillsatser. Girighet kan få många att fuska.

https://www.svd.se/kemikalierester-i-maten

http://www.wwf.se/press/1131849-kemikalier-i-maten

https://newsvoice.se/2018/02/09/frukt-o ... evigt-liv/

https://www.aktavara.org/News.aspx?r_id=181593

Det är lättare att lura människor än att övertyga dem att de blivit lurade. - Mark Twain

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).