Verkstan

Säkringshållare

32 inlägg 9247 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Säkringshållare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496791 Tröttnat på den gamla säkringshållarna i Hydreman, men hur farao gör man när flera hållare ska matas av samma kabel?
Skruvanslutningen på den äldre gick de att sätta en gaffel imellan, men nu är de bara flatstift




   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Säkringshållare

Vardon  
#496795 Flatstift med extra sked för 6,3 mm stift är en variant, men blir lätt knöligt.

Har du nånstans i närheten du kan sätta vanlig plint , en stor matning till spridningsplint och sen ut till varje säkring med enkelkabel.

Användarvisningsbild

Re: Säkringshållare

totte  
#496801 Eller koppla ihop ledningar med en rejäl toppklämma.

Avatar Fallback

Re: Säkringshållare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496804 Inte egentligen, i vanliga wielandplintar går de att sätta skruvgaffel ovanifrån.
Tänkt att de kanske fanns nåt att dra ihop lite bättre än att få in 2 ledare i varje kabelsko

   TS
Avatar Fallback

Re: Säkringshållare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496808
totte skrev:Eller koppla ihop ledningar med en rejäl toppklämma.

Tänker på de med skruv?
Har dubbla men att få in 2st 6mm2 i samma hål blir svårt

   TS
Användarvisningsbild

Re: Säkringshållare

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496814 Kanske att jag inte riktigt förstår problemet, men funkar denna grej? Se länk...
https://www.wurth.se/produkter/fordonsr ... isolerade/

Användarvisningsbild

Re: Säkringshållare

Vardon  
#496816
Zixten skrev:Kanske att jag inte riktigt förstår problemet, men funkar denna grej? Se länk...
https://www.wurth.se/produkter/fordonsr ... isolerade/


Var såna jag menade :-) men det blir fort knöligt och mycket tyngd om det bryter lite i sidled.

Avatar Fallback

Re: Säkringshållare

axwell  
#496817 Den här och några till borde passa, kan kompletteras med minusskena om så behövs.
http://www.biltema.se/sv/Bat/El/El-till ... rtId=25843
Inga problem att med ringkabelsko ansluta flera 6 mm2.

Avatar Fallback

Re: Säkringshållare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496827 Kabelsko med svans får inte riktigt plats för anslutningen är försänkt lite.
Biltemahållaren är inte så dum men nu har jag redan köpt den på bilden

   TS
Avatar Fallback

Re: Säkringshållare

Brorsan  
#496836 På min gamla Hydrema (906) Blev det så dålig kontakt i flatstiften så det blev gnistbildning och värme. säkringsboxen smälte delvis. Bytte box så håller den väl tio år till.
jag gillar en skruv som drar fast ledningarna med då sitter det och är alltid kontakt.
Det här moderna flatstiftsskräpet blir bara problem med när maskinerna blir äldre. Fukt och vibrationer tar kål på dom.
Håller på tottes eller axwells lösning.
Olle

Användarvisningsbild

Re: Säkringshållare

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496840 Det går ju att löda in tråd även på ett flatstift.

Avatar Fallback

Re: Säkringshållare

Brorsan  
#496844
th skrev:Det går ju att löda in tråd även på ett flatstift.

löder man fast dom är risken att det blir för stumt. I alla fall för mig som gärna har för mycket tenn och värme. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Säkringshållare

axwell  
#496846
Brorsan skrev:löder man fast dom är risken att det blir för stumt. I alla fall för mig som gärna har för mycket tenn och värme. :mrgreen:


Då kan det bli en markerad brottanvisning.

Användarvisningsbild

Re: Säkringshållare

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496848
Brorsan skrev:
th skrev:Det går ju att löda in tråd även på ett flatstift.

löder man fast dom är risken att det blir för stumt. I alla fall för mig som gärna har för mycket tenn och värme. :mrgreen:

Skall men löda saker som utsätts för stora temperaturväxlingar är det viktigt att man har någon form av expansionsböj någonstans så att inte fogen töjs utan istället ledaren in till fogen fjädrar. På den gamla hederliga tiden med trådade motstånd och temperaturcyklad elektronik monterades de antingen med "Japanmontering", dvs. stående, eller liggande med en extra böj på den ena ledaren.

Avatar Fallback

Re: Säkringshållare

Brorsan  
#496849
th skrev:
Brorsan skrev:
th skrev:Det går ju att löda in tråd även på ett flatstift.

löder man fast dom är risken att det blir för stumt. I alla fall för mig som gärna har för mycket tenn och värme. :mrgreen:

Skall men löda saker som utsätts för stora temperaturväxlingar är det viktigt att man har någon form av expansionsböj någonstans så att inte fogen töjs utan istället ledaren in till fogen fjädrar. På den gamla hederliga tiden med trådade motstånd och temperaturcyklad elektronik monterades de antingen med "Japanmontering", dvs. stående, eller liggande med en extra böj på den ena ledaren.


Då är det där jag har missat. :oops:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).