Skogsekonomi

Skogsstyrelsens syn på biotopskydd och skogsägarens ekonomi

16 inlägg 4004 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skogsstyrelsens syn på biotopskydd och skogsägarens ekonomi

Rolfnilsson400  
#496720 Jag ställde denna frågan till skogsstyrelsen:
Skogsstyrelsen vem kan köpa virket från en nyckelbiotop som ni gett tillstånd att avverka?
Får skogsägaren ett "fribrev" så att virkesköpare kan köpa det?
I annat fall är ju virket osäljbart eftersom det kommer från en nyckelbiotop.
Svar:
Hej Rolf! När vi registrerar en nyckelbiotop så innebär det inte att vi säger ja eller nej till avverkning. Registreringen är ett underlag för skogsägaren att planera och sköta sin skog. Om virkesköparen är certifierad har man förbundit sig att inte köpa virke från nyckelbiotoper. Det certifieringssystemet har vi inget inflytande över och beslutet att koppla certifieringen till nyckelbiotoper är inte vårt. Det är branschen själv som styr det. Något ”fribrev” finns inte. Däremot kan det samråd som skogsägaren måste ha med Skogsstyrelsen när man ska utföra en åtgärd i en nyckelbiotop, innebära att vi anser att åtgärden rätt utförd inte skadar naturvärdena. Det är sedan upp till certifieringsorganisationen att avgöra om det räcker för att kunna sälja virket.
//Mvh Johan Åberg, chef för enheten Områdeskydd och ekonomiska stöd, Skogsstyrelsen

Med andra ord
Skogsstyrelsen ser inte att det på något sätt är deras problem när de klassar skog som nyckelbiotp



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Skogsstyrelsens syn på biotopskydd och skogsägarens ekonomi

RONiL  
#496729 Men det är väll ändå sant också.
Det jag skulle vilja veta är varför och vem/vilka som tog beslut i dom olika skogsägarföreningarna, att ansluta till dessa certifieringssystem?

Fanns det inga som helst funderingar och diskussioner kring hanteringen av virke från nyckelbiotoper??

Nyckelbiotoperna fanns ju redan där, innan man gick med i ett system som säger att man inte får handla med virket från dessa områden.

Ja, jag håller fullständigt med skogsstyrelsen i detta fallet.


Edit: mina funderingar om hur industrin och skogsägarföreningarna tänkte ang nyckelbiotoper. Inte nyckelbiotopers orsaker eller existensberättigande.

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsens syn på biotopskydd och skogsägarens ekon

RONiL  
#496733 En parantes.. Jag skrev ovanstående inlägg med ett antal radbrytningar, men texten är ändå i ett stycke...?

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsens syn på biotopskydd och skogsägarens ekon

Torbjörn Johnsen  
#496734 Nej, texten är snyggt uppdelad när jag läser webbsidan i mobilen (safari).

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsens syn på biotopskydd och skogsägarens ekon

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496747 Varför inte erkänna att spelbordet helt har ändrats angående nyckelbiotoper? När certifieringen kom var det väl på sin höjd 40.000 ha klassade som nyckelbiotop. Nu är det åtminstone 400.000 ha klassade, alltså 10 gånger mer, och snart kanske 800.000 ha (20 gånger mer) klassade som nyckelbiotop. Klart att spelbordet då har ändrats i grunden, varför det kan vara dags för virkesköparna att ompröva köpestoppet.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsens syn på biotopskydd och skogsägarens ekon

Ldsaren  
#496766 Om jag får tillstånd av skogstyrelsen och jag sågar några fina granar själv o sågar detta till mig själv från mitt No .
Ingen köper ju liksom ?
Vad hända ?

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsens syn på biotopskydd och skogsägarens ekon

Ldsaren  
#496770
Ldsaren skrev:Om jag får tillstånd av skogstyrelsen och jag sågar några fina granar själv o sågar detta till mig själv från mitt No .
Ingen köper ju liksom ?
Vad hända ?

Jag har No (Naturvård orörd ) är det som menas ?

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsens syn på biotopskydd och skogsägarens ekon

Andreas99  
#496778
Ldsaren skrev:
Ldsaren skrev:Om jag får tillstånd av skogstyrelsen och jag sågar några fina granar själv o sågar detta till mig själv från mitt No .
Ingen köper ju liksom ?
Vad hända ?

Jag har No (Naturvård orörd ) är det som menas ?

Nej no och nyckelbiotorp behöver inte vara samma sak. No är område som de sätter i planen med höga naturvärden som kan vara eller utvecklas till en nyckelbiotorp. I en certifierad plan måste man sätta av vissa % till no och vissa till ns område. Så det beror ju på vad det finns för lämpliga bestånd på din fastighet, finns det ingen nyckelbiotorp så finns det inte.
Det kommer nog någon som kan förklara det bättre.

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsens syn på biotopskydd och skogsägarens ekon

Ldsaren  
#496780 Tacksam för svar om detta
Jag får ju certpengar 20 kr
fuben när jag säljer till Södra
Skulla jag såga ner allt .kan jag få betala till baka alla certpengar
Se men inte röra
Tycker synd om dom fina granar som står där i och ska duka under [PERSEVERING FACE]

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsens syn på biotopskydd och skogsägarens ekon

Andreas99  
#496784
Ldsaren skrev:Tacksam för svar om detta
Jag får ju certpengar 20 kr
fuben när jag säljer till Södra
Skulla jag såga ner allt .kan jag få betala till baka alla certpengar
Se men inte röra
Tycker synd om dom fina granar som står där i och ska duka under [PERSEVERING FACE]

Fast du får ju som sagt 20kr extra per kubik för allt som du säljer från rätt områden på fastigheten, det ger ju rätt okej betalt för de granarna.

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsens syn på biotopskydd och skogsägarens ekon

Ldsaren  
#496794 Så kan man se det det är väl okey
Men vad händer om det blåser ned granar ,har väl hänt här på no.
Jag såg nu på 3 ställen här utanför no att det låg 2 mindre vinfällegranar på varje ställe men snytbaggen hade dödat 3 st stående brevid så det verkar känsligt och låta ligga det minsta . Det var ju så lite

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsens syn på biotopskydd och skogsägarens ekon

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496812
Ldsaren skrev:Så kan man se det det är väl okey
Men vad händer om det blåser ned granar ,har väl hänt här på no.
Jag såg nu på 3 ställen här utanför no att det låg 2 mindre vinfällegranar på varje ställe men snytbaggen hade dödat 3 st stående brevid så det verkar känsligt och låta ligga det minsta . Det var ju så lite

Så här funkar det!
No ns är lika med frivillig avsättning och här gäller skogsvårdslagen. Detta gör att vid vindfällen är det 5 m3sk/hå/år som gäller! 3 m3sk/ha/år i bekämpningsområden får/ska lämnas vid vindfällning! Är det mer har man som markägare skyldighet att hugga sina vindfällen!
I en nyckelbiotop är det alltid samråd med svs som gäller! Även om hela nyckelbiotopen har blåst ner! Efter dokumenterat samråd kan certifierade företag köpa virke även från nyckelbiotoper! Spårbarhetsutredningen är det som ställer till det för certifierade företag!

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsens syn på biotopskydd och skogsägarens ekon

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496818
Torbjörn Johnsen skrev:Nej, texten är snyggt uppdelad när jag läser webbsidan i mobilen (safari).


Ser inte heller några radbrytningar någonstans. Verkar vara en bugg i iPhone appen.

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsens syn på biotopskydd och skogsägarens ekon

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496821
Niking skrev:Varför inte erkänna att spelbordet helt har ändrats angående nyckelbiotoper? När certifieringen kom var det väl på sin höjd 40.000 ha klassade som nyckelbiotop. Nu är det åtminstone 400.000 ha klassade, alltså 10 gånger mer, och snart kanske 800.000 ha (20 gånger mer) klassade som nyckelbiotop. Klart att spelbordet då har ändrats i grunden, varför det kan vara dags för virkesköparna att ompröva köpestoppet.
/Niklas

Det man här missar är att ägare till skogsinnehav över 5 000 ha har själv skyldighet att registrera sina nyckelbiotoper och här görs inga inventeringar utan bara vanlig koll på hyggesanmälningar. Där emot har man stort ansvar om man felar och det var en av anledningarna att stora enso blev av med certifieringen för en del av sitt innehav i Dalarna för några år sedan.

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsens syn på biotopskydd och skogsägarens ekon

Ldsaren  
#496847 Okey , tack för infon .
Om det blåser ned 10 m3 / ha i no måste man lämna 5 kvar eller 3 vid bekämpning områden vad jag förstår

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).