Avverkning (slutavverkning)

Manuell huggning/avverkning med motorsåg Söder Sverige

11 inlägg 5273 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Manuell huggning/avverkning med motorsåg Söder Sverige

BonScott46  
#496544 Jag bor i Älmhults kommun och letar efter möjligheter att köra mina motorsågar i min fritid men hitta nästan ingenting även om jag vill har bara lite pengar att täcka kostnader. Finns det möjligheter i Söder Sverige för manuell huggning med motorsåg om man har inte sin egen märk? Finns det bra platser att börja? Jag har motorsågskort och alla utrustningen. Jag kommer från västkusten av USA och där finns ganska mycket jobb med motorsåg och manuell huggning, terrängen är annorlunda och träd är större men det känns konstigt att man höra nästan ingenting om huggning med motorsåg på något riktigt sätt...eller är det bara jag?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Manuell huggning/avverkning med motorsåg Söder Sverige

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496599 Tyvärr är det inte så mycket i Sverige. Små träd som är lätta att ta med maskiner, mycket är automatiserat.

Störst chans har du med trädfällning i trädgårdar mm.

Avatar Fallback

Re: Manuell huggning/avverkning med motorsåg Söder Sverige

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496626 I Skåne och Blekinge är där många som försörjer sig på att enbart hugga grovt löv med motorsåg. Går ungefär 3 huggare för att hålla en skotare med jobb.

Användarvisningsbild

Re: Manuell huggning/avverkning med motorsåg Söder Sverige

BonScott46  
#496639 Har du ett företags namn eller bra plats att söka att komma i kontakt med någon om detta? Söker inte jobb precis nu men är jätte nyfiken på att skapa kontakt med folk som arbetar med detta. Tack.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Manuell huggning/avverkning med motorsåg Söder Sverige

mb-man  
#496647 Du kanske kan prata med inköpare på bolag typ Sydved/Södra i ditt område och få en kontakt med firmor som håller på med manuellhuggning därigenom. [emoji3]

Avatar Fallback

Re: Manuell huggning/avverkning med motorsåg Söder Sverige

Ldsaren  
#496656 Man måste ha Grönt kort också eller vad gäller ? Eller är det upp till arbetsgivaren,?
Kräver tex Södra att firmornas anställda har Grönt kort?

Avatar Fallback

Re: Manuell huggning/avverkning med motorsåg Söder Sverige

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496668 Var du C-kort? Då är det bara att vänta på nästa stora storm, så har du nog att göra...

:shock:

Användarvisningsbild

Re: Manuell huggning/avverkning med motorsåg Söder Sverige

BonScott46  
#496671
Ldsaren skrev:Man måste ha Grönt kort också eller vad gäller ? Eller är det upp till arbetsgivaren,?
Kräver tex Södra att firmornas anställda har Grönt kort?

Grönt kort? Vad innebära det?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Manuell huggning/avverkning med motorsåg Söder Sverige

BonScott46  
#496680
Ldsaren skrev:Man måste ha Grönt kort också eller vad gäller ? Eller är det upp till arbetsgivaren,?
Kräver tex Södra att firmornas anställda har Grönt kort?


Är det den vi snackar om?

https://www.skogsstyrelsen.se/produkter ... 5B6rnyelse

   TS
Avatar Fallback

Re: Manuell huggning/avverkning med motorsåg Söder Sverige

Ldsaren  
#496683 En sorts utbildning .så att man tar och gör det på rätt sätt ,tex vi röjning träval och så , jag har inte kolla så nog än men är lite intresserad också
Ab kort är ju nästan bara säkerhet till 95%

Avatar Fallback

Re: Manuell huggning/avverkning med motorsåg Söder Sverige

Ldsaren  
#496684 Bland annat

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).