Verkstan

Lufta bränsleledningar?

77 inlägg 34435 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lufta bränsleledningar?

BM-röd  
#496423 Min Valmet 500 börja lägga av för några veckor sen, så det blev filterbyte i fält och jag kunde fan inte pumpa upp bränsle. Så jag fick ta bort den renblåsta silen som sitter uppe i glaskoppen och pumpa fram bränsle med hjälp av starmotorn. Starta igång och sen sätta tillbaka silen.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Lufta bränsleledningar?

totaya79  
#496498 ...och du har nog med diesel i tanken? Inte ovanligt fel.

Avatar Fallback

Re: Lufta bränsleledningar?

husqvarna_med_sthil  
#496571 Diesel fram till pumpen från tanken. Handpumpa så du får fram diesel till filtret och luftskruven där... Sedan brukar jag ha kört på starten, går det inte då lossar jag lite på spridarna och kollar så det kommer där när jag kör starten, sedan skruva tätt och sedan bör det funka. Glaset till koppen är en felkälla, packningen där men även anslutningen mellan bränsleledning över till koppen ( går över till en plåtkoppling på zetorn med en packning).

Avatar Fallback

Re: Lufta bränsleledningar?

Brorsan  
#496593 Det troligaste enl min åsikt:
Det enda du gjort med bränsledelen vid din rep av kopplingen var väl att skruva isär ledningarna vid kopplingen.
Innan den reparationen gick ju traktorn. Att den gick direkt efter reparationen var att det fanns bränsle i systemet för några minuter.
Några orsaker att det inte kommer bränsle när du luftar nu:

Fel skruv öppnad för luftning - Kolla instruktionsboken, får du inte ut luften kommer heller inget bränsle.
Handpumpen står i fel läge - Dutta till på startmotorn.
Någon av kopplingarna du lossat på vid rep. suger luft.
Goja från tank eller ledningar släppt under rep. eller när den kördes tom och tätat filtret, silen - Känns som mindre troligt enl. mig.

Kolla i den ordningen så bör du få fram bränsle.
I övrigt som jag och tallen100 har beskrivit tidigare.
Nu skriver jag som en wesserbisser men försök ta det i logisk ordning. :mrgreen:
Olle

Användarvisningsbild

Re: Lufta bränsleledningar?

sturee64  
#496622
Brorsan skrev:Det troligaste enl min åsikt:
Det enda du gjort med bränsledelen vid din rep av kopplingen var väl att skruva isär ledningarna vid kopplingen.
Innan den reparationen gick ju traktorn. Att den gick direkt efter reparationen var att det fanns bränsle i systemet för några minuter.
Några orsaker att det inte kommer bränsle när du luftar nu:

Fel skruv öppnad för luftning - Kolla instruktionsboken, får du inte ut luften kommer heller inget bränsle.
Handpumpen står i fel läge - Dutta till på startmotorn.
Någon av kopplingarna du lossat på vid rep. suger luft.
Goja från tank eller ledningar släppt under rep. eller när den kördes tom och tätat filtret, silen - Känns som mindre troligt enl. mig.

Kolla i den ordningen så bör du få fram bränsle.
I övrigt som jag och tallen100 har beskrivit tidigare.
Nu skriver jag som en wesserbisser men försök ta det i logisk ordning. :mrgreen:
Olle


Jo lossade bränsleledningen o luftledningen för att kunna lyfta bort transsmisionskåpan jag har provat ändra läge på kammen men de vart ingen skillnad..ja ska dubbelkolla att ja verkligen drog åt kopplingarna på tanken ordentligt sen kan ja ju inte veta om bränslemätarn funkar som den ska så bäst att kolla att de är diesel i tanken..
Att ja inte tänkt på det ! Tack ska ni ha allihopa för alla råd! :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lufta bränsleledningar?

sturee64  
#496623
totaya79 skrev:...och du har nog med diesel i tanken? Inte ovanligt fel.


Ja man ska nog inte lita på bränslemätarn ja har ju nyss köpt traktorn så de borde ja nog kolla :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lufta bränsleledningar?

sturee64  
#496786
Nu har ja kollat anslutningarna i tanken o dom är täta,dom här glaskopparna de finns ju 3st en uppe på ventilkåpan oxå..
Såg att de fanns renoveringssats att köpa billigt till pumpen tror hela pumpen gick på 300 kr,ja lägger in en bild från instruktionsboken om de nu går o läsa..

   TS
Avatar Fallback

Re: Lufta bränsleledningar?

Brorsan  
#496797
sturee64 skrev:
Slurfi skrev:Behöver nog inte luftas om du inte kört motorn tills den sög luft, men öppna luftskruven på filtret och kolla om det kommer diesel.


Hejs ja provade att starta o den small igång men gick ca 4 min på tomgång sen tvärdog den så vi provade att göra som tallen100 föreslog men ja tyckte de kom som ingen diesel vare sej på filtret,pumpen eller vid spridarna...
de fuktade lite grann när ja lossade,de är som att ja känner ett motstånd i handpumpen sista millimetrarna när ja trycker till.. men ska de inte synas väl när man pumpar? :???:


Det är dom där sista millimetrarna som pumpar. resten är bara återfjädringen till handtaget.
Olle

Användarvisningsbild

Re: Lufta bränsleledningar?

sturee64  
#496851 Alltså finns de nå svar på ungefär hur länge man normalt kan få pumpa tänker om ja bör hålla på längre,ja pumpade kanske3-4 min..

   TS
Avatar Fallback

Re: Lufta bränsleledningar?

Brorsan  
#496862
sturee64 skrev:Alltså finns de nå svar på ungefär hur länge man normalt kan få pumpa tänker om ja bör hålla på längre,ja pumpade kanske3-4 min..

Prov att vrida runt motorn lite mer och kolla om du får lite bättre pumpslag.
Du kan ju lossa sugröret vid kopplingen igen och hålla fingret för hålet samtidigt som någon pumpar, då ska du få lite vakum där det brukar kännas.

Användarvisningsbild

Re: Lufta bränsleledningar?

sturee64  
#496863
totaya79 skrev:...och du har nog med diesel i tanken? Inte ovanligt fel.


Jo de fanns diesel i tanken,fick dit 15L kanske :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Lufta bränsleledningar?

Blondin 750  
#496864 Eftersom att traktorn fungerade utan problem innan du demonterade rören så måste felet ligga i något som du skruvat på. Jag tror du har problem med att det läcker in luft i någon koppling. Byttes ev kopparbrickor om det är banjoanslutningar? Torra/spruckna slangar? Backventil? Kanske läge att öppna matarpumpen för att kontrollera skicket på membranet? För egen del så tycker jag att du kan byta matarpump hur som helst, vissa av dessa kan börja läcka invändigt och då späds motoroljan ut med diesel. Alltså en billig försäkring mot ett motorhaveri. Tyvärr så är kvalitén sämre på nytillverkade men om man byter lite oftare så är det nog lugnt.
För övrigt så har allt redan beskrivits och hela luftningsmomentet borde klarats av på ett par minuter. Om jag ska tillägga något så kan man ju mata systemet med självfall från en flaska eller dyl som är placerad högt. När sedan allt är luftat så återstår endast sugledningen som är oluftad ,och då är vi tillbaks där vi startade, pumpa med handpumpen och lufta på toppen av filtret/vattenavsklijaren.
Man kan även trycksätta bränsletanken med tryckluft genom påfyllningsröret och täta med en trasa och samtidigt lufta.

Avatar Fallback

Re: Lufta bränsleledningar?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496875 Kolla ledningen noggrant och att banjona är rätt monterade med brickor där det ska vara.
Har du fått dit rätt banjobult på rätt ställe? Den långa med sugrör ska vara på sugsidan. Kolla i banjon och röret så det inte sitter någon skit där.

Demontera glasrenaren och byt mässingsil och gummipackning. Snåla inte med att vända packning eller tvätta silen. Kontrolldra alla kopplingar från tank till pump.

När du luftar lossar du en av de två skruvarna överst på pumpen som du ringat in och pumpar tills det kommer rent bränsle.
När allt funkar som det ska går handpumpen tungt, går det lätt är det fel.

Valmeten är den i särklass jobbigaste traktorn jag kommit i kontakt med när det gäller luftning, det spelar ingen roll hur perfekt den gått innan, är det inte perfekt på sugsidan går det inte.

Avatar Fallback

Re: Lufta bränsleledningar?

BM-röd  
#497520 Valmeten är den i särklass jobbigaste traktorn jag kommit i kontakt med när det gäller luftning, det spelar ingen roll hur perfekt den gått innan, är det inte perfekt på sugsidan går det inte.[/quote]

Ja Valmeten är jobbig då bränsle tanken sitter lågt, men till skillnad till vissa tex engelska "konsum" motorer så sitter i alla fall matarpumpen på rätt sida av motorn.

Användarvisningsbild

Re: Lufta bränsleledningar?

Göt  
#497534 man kan få pumpa länge, det är inte roligt att lufta en traktor som inte vill låta sig luftas är det också kallt ute är det ännu besvärligare. Vart sitter tanken på 502an

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).