ATV och UTV i skogen

Vart parkerar ni eran ATV?

22 inlägg 13565 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vart parkerar ni eran ATV?

Daniel85  
#496345 Vart är det bästa stället att förvara sin fyrhjuling när den ej används?

Jag har inget regelrätt garage. Jag har istället en carport där jag parkerar min personbil. Min ATV parkeras i mitt gamla oisolerade uthus med skraltig port som låses med hänglås. I uthuset har jag även trädgårdstraktor, järnhäst och en timmervagn till fyrhjulingen.

Jag antar att ett gediget garage eller en maskinhall är det optimala?



   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Vart parkerar ni eran ATV?

paan14  
#496350 Så länge den står under tak och batteriet kan underhållsladdas (så man slipper köpa nytt varannat år) så är jag nöjd.

Avatar Fallback

Re: Vart parkerar ni eran ATV?

Tosca  
#496389 Läs in er på det finstilta i försäkringskraven, de behöver förmodligen kedjas fast i fast underlag med hänglås av någon klass för att slippa avdrag vid stöldersättning?

Användarvisningsbild

Re: Vart parkerar ni eran ATV?

Brannäs  
#496414 Har byggt detta enligt bild. Bredden mellan 20'- containrarna är 360 cm. 90 m2 plåttak täcker hela härligheten. Till sommaren blir det brädfodring och garageport. Hittills är jag nöjd.

Avatar Fallback

Re: Vart parkerar ni eran ATV?

CTech  
#496588 Parkerar numera råttfritt.

Råttor byggde bo och käkade upp hela elsystemet på Grizzlyn när den stod parkerad i ett uthus på en av gårdarna.

Användarvisningsbild

Re: Vart parkerar ni eran ATV?

Brannäs  
#496591
Brannäs skrev:Har byggt detta enligt bild. Bredden mellan 20'- containrarna är 360 cm. 90 m2 plåttak täcker hela härligheten. Till sommaren blir det brädfodring och garageport. Hittills är jag nöjd.

20171203_122942.jpg

Avatar Fallback

Re: Vart parkerar ni eran ATV?

Robertberg  
#496598 Jag tänkte också föreslå container, Brannäs har gjort det föredömligt.
Men kolla upp vad som gäller från försäkringsbolaget angående låsning. Såsom Brannäs har det är inte godkänt för oss på jobbet iallafall, alldeles för lätt stt bryta upp. Låset ska vara täckt och med bygel.

Avatar Fallback

Re: Vart parkerar ni eran ATV?

hfab  
#496616 @Brannäs Hur har du förankrat taket?
Eller ligger det löst ovan på containrarna?

Användarvisningsbild

Re: Vart parkerar ni eran ATV?

Brannäs  
#496618 Som det är nu ligger det faktiskt löst på taket. Jag har dock ett antal grova bjälkar som väger många kilo. Det hela kommer naturligtvis att förankras på lämpligt sätt när snön är borta och det blir varmare ute.

Användarvisningsbild

Re: Vart parkerar ni eran ATV?

Brannäs  
#496619
20171106_163517.jpg

Avatar Fallback

Re: Vart parkerar ni eran ATV?

Hema  
#496832 Finns en risk med containrar och det är kondens. Så det tåls att tänka på.

Användarvisningsbild

Re: Vart parkerar ni eran ATV?

Brannäs  
#496874 Kondens är ett orosmoln som jag har räknat med. Men jag tror att kondensproblem uppstår främst vid temperaturväxlingar / skillnader, och eftersom jag helt saknar uppvärmning i containrarna hoppas jag att problemet blir hanterbart. Som det är nu har jag ingen isolering över huvud taget, och brädfodringen kommer att bli den enda. Blir det trots detta kondens, kommer två Paxfläktar med timer att installeras, och funkar inte det så får jag helt enkelt ta upp extra ventilationshål. Uppvärmning är i nuläget inget alternativ.

Avatar Fallback

Re: Vart parkerar ni eran ATV?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496878 Kondens blir det av dygnets temperaturväxlingar. Plåten kyls ner, fukten kondenserar.

Avatar Fallback

Re: Vart parkerar ni eran ATV?

åberg  
#496927
Mangan skrev:Kondens blir det av dygnets temperaturväxlingar. Plåten kyls ner, fukten kondenserar.

Ja. Kan man minska skillnaden mellan högsta och lägsta temperatur så minskar problemet. Står containern i skugga så blir det förmodligen bättre än om den står i sol.

Avatar Fallback

Re: Vart parkerar ni eran ATV?

Brorsan  
#496930 Mad brädfodring utanpå med luftspalt blir väl kondensproblemen mindre?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).