Ny Teknik och Elektronik

Northvolt batterifabrik i Skellefteå, FoU i Västerås

47 inlägg 30516 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Northvolt batterifabrik i Skellefteå, FoU i Västerås

svampbob  
#493802 Det där med batteritillverkning verkar inte var så lätt.

https://www.cnbc.com/2018/01/25/tesla-e ... known.html

Avatar Fallback

Re: Northvolt batterifabrik i Skellefteå, FoU i Västerås

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493882 Om de kan i Polen och Ungern, skall väl vi kunna lösa det i Sverige? :)

Användarvisningsbild

Re: Northvolt batterifabrik i Skellefteå, FoU i Västerås

svampbob  
#494069 Det kunde man väl aldrig tro att jag skulle länka till Tesla.

https://www.tesla.com/sv_SE/blog/panaso ... edirect=no

Jag har hela tiden trott att Tesla tillverkar sina egna batterier men det visar sig att det är Panasonics batterier och Tesla jobb är att stoppa ned cellerna i lådan.

Så den erfarenhet som Northvolts vd har är att jobbat på ett företag som köper batterier och stoppar i en burk.

Är tanken att även Northvolt ska köpa sina celler och själv endast stå för packningen?

Användarvisningsbild

Re: Northvolt batterifabrik i Skellefteå, FoU i Västerås

Fredrik Reuter  
#494076 Ang batterier och att Panasonic gör batterier åt Tesla.
Så kan det mycket väl vara. Panasonic har säkert fabriker i Kina som är grymt stora på batteritillverkning. Kanske därför de äger koboltgruvorna i Afrika?

Skulle tro att över 95% av alla LiPo batterier som görs idag (till drönare, RC-bilar, mobiltelefoner osv osv), görs i Kina.


   TS
Användarvisningsbild

Re: Northvolt batterifabrik i Skellefteå, FoU i Västerås

svampbob  
#494104 Tidningen byggnadsarbetaren gjorde en gång ett test av skruvdragare och kom fram till att Panasonic var bäst. Hilthi blev väldigt upprörda över sin andra plats och påstod att testet var felaktigt. Det slutade med ett uppföljande reportage där ett labb hade kollat på maskinerna och konstaterat att även Hilthi körde med Panasonic batterier och att Panasonic såg till att dom själva hade de bästa och Hilthi fick nöja sig med föregående generation av batterier.

Vad jag menar är att man aldrig kan bli bäst på batterier om man inte tillverkar dom själva. Det är som att jag skulle börja tillverka motorsågar men köpa hela sågarna från Stihl och bara sätta min etikett på dom och stoppa i kartong. Jag skulle då aldrig kunna konkurrera med den allra bästa sågen.

Användarvisningsbild

Re: Northvolt batterifabrik i Skellefteå, FoU i Västerås

Fredrik Reuter  
#494110 History repeating ... :wink:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Romerska_rikets_fall

   TS
Användarvisningsbild

Re: Northvolt batterifabrik i Skellefteå, FoU i Västerås

Fredrik Reuter  
#496159 Nu jädrar går Svenska staten in med nästan 150 miljoner skattepengar i Northvolt-projektet.
Om Damberg och Co satsar på detta så måste det vara en given succé, eller ... ?

https://www.nyteknik.se/energi/staten-s ... kt-6897003

   TS
Användarvisningsbild

Re: Northvolt batterifabrik i Skellefteå, FoU i Västerås

Torbjörn Johnsen  
#496166 Fortfarande enbart pengar till Västerås? Men det är väl i Skellefteå den största investeringen ska göras, eller...

Avatar Fallback

Re: Northvolt batterifabrik i Skellefteå, FoU i Västerås

axwell  
#496182
Fredrik Reuter skrev:Nu jädrar går Svenska staten in med nästan 150 miljoner skattepengar i Northvolt-projektet.
Om Damberg och Co satsar på detta så måste det vara en given succé, eller ... ?

Självklart, Damberg måste ju bli ihågkommen som den som bräckte Maude Olofssons vansinnigheter i Vattenfall- och SAAB-affärerna.
Det kostar inget, nån annan får betala. :???: 😡

Avatar Fallback

Re: Northvolt batterifabrik i Skellefteå, FoU i Västerås

jannee  
#496186 Sanna mina ord.
Det blir ALDRIG någon batterifabrik i Skellefteå om inte staten eller någon annan idiot står för hela kostnaden.
Teknikutveckling och forskning fungerar säkert bra i Västerås (Sverige) men bygga ihop - icke sa Nicke, det få bli i ett låglöneland. Vem f*n är så godtrogen att bara inbilla sig 2 500 nya DYRA arbetstillfällen i Skellefteå.
Tänk på hur det gick med tekoindustrin i Borås, skotillverkningen i Örebro eller dammsugarmonteringen i Västervik för att inte nämna grenrörstillverkningen i Torsås.
Finns inget land i Västeuropa som kan konkurrera med låglöneländerna när det gäller arbetsintensiva jobb.
Dessutom blir det betydligt billigare att transportera den färdiga varan (batterierna) till bilproducenterna från ett låglöneland.
Självklart köper biltillverkarna batterierna där de får gynnsammaste villkoren - men vi skattebetalare kanske återigen ska subventionera elbilstillverkarna :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Northvolt batterifabrik i Skellefteå, FoU i Västerås

uge  
#496288 Det är meningen att forskningen och utvecklingen och en provfabrik skall byggas i Västerås, så det är väl mest bråttom att det byggs först. Produktionen av batterierna planeras att bli i Skellefteå, pga närheten till kraftförsörjningen. Jag tror inte det är så många som kan ställa upp med så mycket naturligt COfri elenergi.

Avatar Fallback

Re: Northvolt batterifabrik i Skellefteå, FoU i Västerås

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496298 Trist att det är så många som verkligen vill att det skall misslyckas.

Användarvisningsbild

Re: Northvolt batterifabrik i Skellefteå, FoU i Västerås

svampbob  
#496300 Varifrån ska dom bygga sin forskning och utveckling? Northvolts chef har som största merit att han har jobbat på Tesla. Tesla tillverkar inga egna batterier utan de köps från Panasonic så den erfarenhet han har är att han kan ringa och beställa batterier.
Hur ska Northvolt locka attraktiva forskare till Västerås? Med löften om världens högsta skatt, kyligt klimat och brist på bostäder?

Avatar Fallback

Re: Northvolt batterifabrik i Skellefteå, FoU i Västerås

uge  
#496515 ABB har gått in med pengar i Northvolt,och det pratas om synnergieffekter i forskningen tillsammans med ABB. ABB är väl inga blåbär på utvecklingen inom elström, så vi får väl vänta och se. Hoppas att det går bra, vi behöver nog all industrikompetens för vår framtid.

Avatar Fallback

Re: Northvolt batterifabrik i Skellefteå, FoU i Västerås

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#498000 Northvolt har fått en halv miljard för att bygga en pilotlina.

https://www.di.se/nyheter/jatteinjektio ... er-kronor/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).