Skogsröjning

Köpt ovårdad skog.

35 inlägg 11372 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Köpt ovårdad skog.

jannee  
#496100 DalslandsAnders, bra vore om du först förklarar hur DIN drömskog ska se ut.
Därefter ska du få förslag om hur du bör (ska) gå tillväga :grin:
En pelarskog av en blandning av ståtliga furor och gran kan vara drömskog för vissa medan en blandning av bok, ek och hassel i en salig röra kan vara en annan.
Blandskog av björk och gran kan man lätt få om man nyttjar en självföryngring för att senare vara aktiv med röjsågen.
Slutavverka allt men lämna alla s.k. evighetsträd för att senare delvis hjälpplantera och hoppas på självföryngring kan också bli en drömskog.
Vi har alla olika uppfattningar om vad en drömskog är.
Börja du med att upparbeta alla vindfälle och tar vara på ALLT som kan nyttjas som vedbrand, det kvarvarande försvinner ganska snabbt om det får markkänning. Gallrar du senare bort allt smått lär du få en ganska steril markmiljö, mest med mossa. En del tycker detta ser ståtligt ut medan andra förfasar sig.
Dimensionsavverkar du hårt kan du på sikt få fram en miljö som älskas av det vilda och då inte minst av fåglar.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Köpt ovårdad skog.

Tjärdal  
#496105 Hej! Kul. Jag har precis gjort detsamma som du! 4ha skog. Inte sett den än, mer än på håll. Det var så mycket snö. Och främst köpte vi ett hus! Ska bli spännande att vårda skog och natur!

Användarvisningsbild

Re: Köpt ovårdad skog.

DalslandsAnders  
#496107 Ja ,det är spännande ,o så får man anledning att köpa kul saker som motorsåg o sånt ,alltid kul för en pryltokig att få uppgradera sig från gamla slitna sågar.
Men det är mycket att lära sig ,o hitta ett bra sätt att sköta allt ,så det är bra för djur ,natur o för oss.
Vårat ställe har också hus ,o ladugård ,dock bor vi inte där ,men nyttjar det så ofta vi kan.
Det är underbart att ha ett sånt ställe ,o det känns ganska trevligt att ta ansvar för en egen del av skogen :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpt ovårdad skog.

Tjärdal  
#496110 Samma. Dock ej ladugård. Vi får vårt i April. Längtar!!

Avatar Fallback

Re: Köpt ovårdad skog.

surjämten  
#496148 Jag skulle göra som isteskog föreslår.
Att avverka,betala avverkningskostnad o sen skatta verkar tveksamt.
Ved är alltid bra att ha eller avstå till grannar o vänner.

Avatar Fallback

Re: Köpt ovårdad skog.

axwell  
#496158
surjämten skrev:Jag skulle göra som isteskog föreslår.
Att avverka,betala avverkningskostnad o sen skatta verkar tveksamt.
Ved är alltid bra att ha eller avstå till grannar o vänner.


Veden till egen eldning är värd 10 ggr mot vad massavedsköpare betalar.
Då är hänsyn tagen till verkningsgrad i eldstaden och en del andra bearbetningskostnader, jämfört med elkostnad för uppvärmning.

Användarvisningsbild

Re: Köpt ovårdad skog.

DalslandsAnders  
#496422 Ska man lämna toppbrutet ,eller ska det tas ner?
Anledningen till att jag frågar ,är att jag såg på Discovery häromdagen.
O då klättrade dom upp i toppen av granarna ,o sågade av toppen ,o använde som julgran?
För att granen tog skott o växte vidare uppåt ändå?
Kanske blir annat när det är brutet,,,kan nog bli röta där misstänker jag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpt ovårdad skog.

Älgfoderodlare  
#496426
DalslandsAnders skrev:Ska man lämna toppbrutet ,eller ska det tas ner?
Anledningen till att jag frågar ,är att jag såg på Discovery häromdagen.
O då klättrade dom upp i toppen av granarna ,o sågade av toppen ,o använde som julgran?
För att granen tog skott o växte vidare uppåt ändå?
Kanske blir annat när det är brutet,,,kan nog bli röta där misstänker jag.


Det beror väl lite på hur långt upp toppbrottet sitter. Jag har några Granar där toppen bröts för 15-20 år sedan. Alla lever ju och har utvecklat nya flergrenade toppar. Som topparna ser ut, har jag liten misstanke om att det finns röta. Ett par har de översta grenarna i grenvarvet utvecklats till en "grenkorg" av 3-4 grenar, där de grövsta är 10-15 i diam. Bottenstockarna är ju fortsatt i bra tillväxt, så det ser inte ut att ha gjort träden något. När du till slut vill ta ner dom, blir det lite mer ved av 4 toppar än en om man har tur.

Användarvisningsbild

Re: Köpt ovårdad skog.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496428 Det lär ju bli en inkörsport till röta. Så det är inte fel att ta ner toppbrottsträd.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Köpt ovårdad skog.

opekka  
#496505 Det är en ganska liten skogsbit och är allt i anslutning till där ni bor o ska skåda ut över detta skulle jag göra följande:
- Gå i flera omgångar med röjsågen, under flera år. Ta bort träd som ser eländiga ut men var försiktig med att skapa stora luckor. Använd det ni behöver till ved. Lägg övrigt på marken o kvista så att även grenar har markkontakt. Då blir de fort mossöverväxta och lite av trollskog. Fort = tre-fem år, ju gynnsammare växtzon, desto färre år.
- Ha inte bråttom utan se ut från husets fönster o uteplatser. Skapa diskreta siktgator genom att ta stora träd som står i vägen för att skapa ett område som inte vindpinas men samtidigt ger sikt.
- Stamkvista för att minska känslan av risighet i skogen.
- jag skulle vara mycket försiktig med att ”meja ned allt”. Livsmiljön där du lever tar mååånga årtionden att återställa om du är för ivrig med motorsågen.

Användarvisningsbild

Re: Köpt ovårdad skog.

sundelius  
#496595
DalslandsAnders skrev:Ska man lämna toppbrutet ,eller ska det tas ner?
Anledningen till att jag frågar ,är att jag såg på Discovery häromdagen.
O då klättrade dom upp i toppen av granarna ,o sågade av toppen ,o använde som julgran?
För att granen tog skott o växte vidare uppåt ändå?
Kanske blir annat när det är brutet,,,kan nog bli röta där misstänker jag.

Finns alternativ utan att det blir stor lucka så ta ner toppbrott.
Håller på i en gallring med mycket toppbrott från 2010 just nu och de avbrutna träden har mer eller mindre röta i sig

Användarvisningsbild

Re: Köpt ovårdad skog.

DalslandsAnders  
#496629 Tack för alla bra svar ,börjar få en bild över hur vi ska sköta detta ,o det blir inte nermejat.
Det är ju som sagt ingen jätteskog ,så rent ekonomiskt så finns ingen vinst i att ta ner allt.Även om vi skulle ta ner allt ,o plantera nytt ,så är det ju för lite för att vinna något på det.
Utan vi tar det vi behöver ,fräschar upp ,låta skogen självföryngra sig så gott den kan.
Dock ska vi plantera vissa partier ,där det idag inte finns skog längre ,o där det inte skett någon uppväxt igen.
Härlig respons!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpt ovårdad skog.

Älgfoderodlare  
#496653
DalslandsAnders skrev:Tack för alla bra svar ,börjar få en bild över hur vi ska sköta detta ,o det blir inte nermejat.
Det är ju som sagt ingen jätteskog ,så rent ekonomiskt så finns ingen vinst i att ta ner allt.Även om vi skulle ta ner allt ,o plantera nytt ,så är det ju för lite för att vinna något på det.
Utan vi tar det vi behöver ,fräschar upp ,låta skogen självföryngra sig så gott den kan.
Dock ska vi plantera vissa partier ,där det idag inte finns skog längre ,o där det inte skett någon uppväxt igen.
Härlig respons!


Ett litet PS. Om du ska tänka dig att ev. jaga på din mark, typ småvilt etc. Så kan ju fältkanterna planteras med lite Salixarter. Ger både bete o skydd till vissa djur o kan även vara bete till ev. tambetesdjur om de ska gå där. Om du inte jagar, kan det ändå ge lite mer naturupplevelse med djur inpå knutarna.

Avatar Fallback

Re: Köpt ovårdad skog.

axwell  
#496685
Älgfoderodlare skrev:Ett litet PS. Om du ska tänka dig att ev. jaga på din mark, typ småvilt etc. Så kan ju fältkanterna planteras med lite Salixarter. Ger både bete o skydd till vissa djur o kan även vara bete till ev. tambetesdjur om de ska gå där. Om du inte jagar, kan det ändå ge lite mer naturupplevelse med djur inpå knutarna.

Det här är tveeggat, fint med djur i skogen men dom trivs sen ännu bättre i din trädgård. Rådjur och tex harar går hårt det mesta i en trädgård, främst vintertid vid måttligt snödjup.

Användarvisningsbild

Re: Köpt ovårdad skog.

svampbob  
#496691
sundelius skrev:
DalslandsAnders skrev:Ska man lämna toppbrutet ,eller ska det tas ner?
Anledningen till att jag frågar ,är att jag såg på Discovery häromdagen.
O då klättrade dom upp i toppen av granarna ,o sågade av toppen ,o använde som julgran?
För att granen tog skott o växte vidare uppåt ändå?
Kanske blir annat när det är brutet,,,kan nog bli röta där misstänker jag.

Finns alternativ utan att det blir stor lucka så ta ner toppbrott.
Håller på i en gallring med mycket toppbrott från 2010 just nu och de avbrutna träden har mer eller mindre röta i sig


Min erfarenhet är att alla granar med toppbrott får röta men när rötan kommer den vägen så blir den sällan så allvarlig. Jag har ofta huggit toppbrutna granar där det har gått att få en massa bit från den nya toppen och rötan har gått ned en meter eller två från brottstället.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).