Skogsvagn (Huggarvagnar)

2-spaks ventilpaket "renhorn"

44 inlägg 21745 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 2-spaks ventilpaket "renhorn"

stegmaster  
#491012 Detta er ju ingens stor kran, så en 40/20mm cylinder borde räcka väl.
En sådan cylinder ger en dragkraft på 1600kp vid 175bar tryck.
Men hur som helst, så max en 50/30mm cylinder.
En 70/40 cylinder t.eks ger en dragkraft på 4500kp vid 175bar, och er alldeles för stor.
I tillägg til att 70mm gör att utskjutet går sakta, så sjunker even lyftkraften på kranen då en sådan grov kolv er mycket tyngre enn en 40/20 mm, som desssutan kommer langt på ut kranen.
Langt ut på kranen vil man ju inte ha mer vikt en va som behovs.

Dett er från en brosjyr av en Patruuna 3200.

1515612245_uten_navn.jpg

FTG
Användarvisningsbild

Re: 2-spaks ventilpaket "renhorn"

Kim74  
#491451 Kontaktade min "montör" och han sade att det går bra att byta cylindern. Det kallar jag kundservice. Så jag beställde då via honom en med måtten 40/25-110. Får den nästa vecka så då blir det förhoppningsvis mera fart i utskjutet. Tack för expertishjälpen.

   TS
Avatar Fallback

Re: 2-spaks ventilpaket "renhorn"

ulfgustav  
#491503
Kim74 skrev:Kontaktade min "montör" och han sade att det går bra att byta cylindern. Det kallar jag kundservice. Så jag beställde då via honom en med måtten 40/25-110. Får den nästa vecka så då blir det förhoppningsvis mera fart i utskjutet. Tack för expertishjälpen.

Med denna hydraulcylinder så skall det också vara en shockventil med lågt tryck på + - sidan annars riskerar du att knäcka kolvstången, skulle tro att 63 - 80 bar räcker

Avatar Fallback

Re: 2-spaks ventilpaket "renhorn"

Hema  
#491568 Som det sagts tidigare, kolla efter strypbrickor, samt det har hänt att hydraulrör på kranar får slag på rören, så de skadas och stryper flödet.

Men förhoppningsvis blir det bra efter kolvbytet. Lycka till.

Användarvisningsbild

Re: 2-spaks ventilpaket "renhorn"

Kim74  
#493541 Äntligen fick jag den rätt dimensionerade hydraulcylindern. Jo utskjutet blev avsevärt snabbare..... Så imorgon blir det att köra lite. Tyvärr har det kommit en hel del snö som ligger på mina hopar, men månne inte jag hittar dem där någonstans.

   TS
Avatar Fallback

Re: 2-spaks ventilpaket "renhorn"

Jim_90  
#496450 känns utskjutet svagare nu med nya cylindern? har samma dilemma själv och skall byta cylinder men e lite rädd om kraften blir för lite.

gnisten skriver han har 50x30 och på 180bar drar den 2,26 ton. han har dubbelutskjut så kan man då "halvera" kraften till 1,13ton. isåfall torde en 40x25 kolv va lika stark (1,38ton)

Avatar Fallback

Re: 2-spaks ventilpaket "renhorn"

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496459
Jim_90 skrev:känns utskjutet svagare nu med nya cylindern? har samma dilemma själv och skall byta cylinder men e lite rädd om kraften blir för lite.

gnisten skriver han har 50x30 och på 180bar drar den 2,26 ton. han har dubbelutskjut så kan man då "halvera" kraften till 1,13ton. isåfall torde en 40x25 kolv va lika stark (1,38ton)

Tyvärr har jag inte dubbelutskjut men vill gärna ha :mrgreen:
Däremot är de samma kolv i denna kran oavsett utskjut

Avatar Fallback

Re: 2-spaks ventilpaket "renhorn"

Axl  
#496479 Kapar tråden och slänger in en annan fråga! Vad ska man smörja länkaget till spakarna med? Tycker mina renhorn börjar bli lite tröga...

Användarvisningsbild

Re: 2-spaks ventilpaket "renhorn"

stegmaster  
#496484 Lite grovt sagt, kan man vel säga så här:
Upp til ca 40knm kraner bruker det vara 40/25mm cylinder til enkeltutskjut.
Detta hadde jag på min förra Farmi kran (Farmi 4067), och den var bra stärk tycker jag, drog alt jag utsatte den för, som hela träd med grenar.
Til lite större kraner brukas det oftast 50/30mm cylinder til enkeltutskjut och 60/35mm til dubbelutskjut.
Själv har jag 60/35mm til min Kesla kran, så styrkan får ju delas på 2 som du säger sen det er dubbelutskjut, men den er jättestärk endå, enligt mig.

Användarvisningsbild

Re: 2-spaks ventilpaket "renhorn"

JohannesG  
#496507 Hur tycker du det funkar med renhornen efter att ha kört ett tag?
Jag var tidigare positivt inställd till dessa då man mekansikt får alla funktioner i två spakar. Men efter att ha provkört dessa tar jag helt avstånd från dem, var det värsta jag provat. Kändes som handlederna efter någon minut skulle gå av av allt vridande. Ska det vara mekaniskt ska det vara flerspak. Snabbt, enkelt och bekvämt. Jag får inte ont i händerna och man kan om man vill köra 3-4 funktioner samtidigt, om man har olja nog och hinner med. Skall det vara tvåspak ska det vara med el on off på grip och utsjut. Det är min erfarenhet, hör gärna andras.

Användarvisningsbild

Re: 2-spaks ventilpaket "renhorn"

ananders  
#496512
JohannesG skrev:Hur tycker du det funkar med renhornen efter att ha kört ett tag?
Jag var tidigare positivt inställd till dessa då man mekansikt får alla funktioner i två spakar. Men efter att ha provkört dessa tar jag helt avstånd från dem, var det värsta jag provat. Kändes som handlederna efter någon minut skulle gå av av allt vridande. Ska det vara mekaniskt ska det vara flerspak. Snabbt, enkelt och bekvämt. Jag får inte ont i händerna och man kan om man vill köra 3-4 funktioner samtidigt, om man har olja nog och hinner med. Skall det vara tvåspak ska det vara med el on off på grip och utsjut. Det är min erfarenhet, hör gärna andras.


Jag delar dina erfarenheter av renhornen. Har kört dem i nästan tio år innan jag bytte till tvåspak med el on-off. Sista året jag hade det körde jag ut en slutavverkning på 600 m3fub och det kändes i handleden. En annan svag punkt tyckte jag var länkagen där reservdelarna enligt mig var svindyra.

Avatar Fallback

Re: 2-spaks ventilpaket "renhorn"

haltegarden  
#496518 Efter att kört patu två spak (grip) i nästan 20 år och nu de sista tre patu med renhorn har jag nu i helgen kört mitt `nyförvärv´ En Mowi 300 med flerspak säger jag tvärtom direkt, var som en ren nybörjare igen med flerspak.
Detta är ju snarare mer beroende på vana än vad som är bäst.
Mitt ena renhorn, gripen börjar bli sliten så rörelsen blir inte lika tydlig

Användarvisningsbild

Re: 2-spaks ventilpaket "renhorn"

JohannesG  
#496524 Det är klart att det delvis är en vanesak. Har nästan uteslutande kört Mowi flerspak, men när jag vid ett tillfälle körde tvåspak (Lågtryckservo) med el on off kändes det ändå avslappnat trots att det var ett ovant mönster. Men det jag främst syftar på som jag tror är direkt dåligt förutom som ananders nämnde att det är många fler rörliga delar som slits är att det blir en vridning av handlederna som jag inte tror är varken normal eller nyttig för dessa.

Avatar Fallback

Re: 2-spaks ventilpaket "renhorn"

Jim_90  
#496531 tack stegmaster ^:)^ har beställt en 40x25 och blev rädd att jag valde fel :-ss men om du säger att den var tillräckligt stark så skall det vel bli bra. 60x35 180bar med dubbelutskjut har en dragkraft på 1,68ton så starkare är den men rör sig ju inte väldans mycket,

har annars någon aning om hur en skyttelventil skulle funka för att få utskjutet att gå ut mycke snabbare? alltså som renegerande ventil?

Användarvisningsbild

Re: 2-spaks ventilpaket "renhorn"

Kim74  
#498582 Märkte först nu att jag fått förfrågan angående mitt ekipage. Ursäkta.....

Renhornsspakarna är jag ganska nöjd med. De går ganska lätt men jag tycker att funktionerna kunde vara lite omkastade. Tex tycker jag att gripen och rotatorn kunde byta plats så att vrid=rotator och sidledes=grip.

Utskjutscylindern blev avsevärt snabbare men alltför svag. Tar jag en full grip med massaved (3m) så orkar cylindern varken dra in eller hålla emot. Alltså då jag lyfter bommen dras cylindern ut :( Jag skulle rekommendera en kaliber grövre. Cylindern borde nog orka hantera samma vikt som kranen orkar lyfta, tycker jag iaf.

Finns det något man kan smörja utskjutet med så att det skulle glida bättre? Har förstått att vaselin inte rekommenderas.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).