Föryngring

Doftämne på ollonet räddar föryngringen?

8 inlägg 2752 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Doftämne på ollonet räddar föryngringen?

Torbjörn Johnsen  
#496363 Ja, nu ska ni inte missförstå för det här är allvarliga saker:
Föryngrig av ek med hjälp av (ollon)sådd är en bra metod men ett problem är att gnagare äter upp åtta av tio ollon. Alltså 80%! Forskarna på SLU i Alnarp jobbar nu med försök för att hitta doftämnen som kan användas för att behandla ekollonen och därmed rädda dem från att bli sorkmat.
Problemet kan tyckas litet då ekföryngringar ju inte hör till de breda skogsåtgärderna här i landet men problematiken är generell även för andra grödor.

- I jordbruket är fröer som äts upp av gnagare ett enormt problem. En uppskattning är att riset som försvinner innan skörd skulle kunna föda 180 miljoner människor, berättar Mattias Engman, SLU.


Läs hela artikeln här

1517909048_skärmavbild_2018-02-06_kl._10.23.44.png




   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Doftämne på ollonet räddar föryngringen?

halvproffs  
#496445 Hur då missförstå? Nu får du förklara så att vi förstår! =))

Avatar Fallback

Re: Doftämne på ollonet räddar föryngringen?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496452 Ek är då mycket vanligt på våra hyggen. Ekbuskar är ett elände i planteringar.
Tar konsekvent bort dem vid röjning!

Avatar Fallback

Re: Doftämne på ollonet räddar föryngringen?

jannee  
#496453 Bruka räcka med att kapa av ekbusken i knähöjd sedan sköter oftast det vilda resten :grin:

Användarvisningsbild

Re: Doftämne på ollonet räddar föryngringen?

Älgfoderodlare  
#496454
Torbjörn Johnsen skrev:Ja, nu ska ni inte missförstå för det här är allvarliga saker:
Föryngrig av ek med hjälp av (ollon)sådd är en bra metod men ett problem är att gnagare äter upp åtta av tio ollon. Alltså 80%! Forskarna på SLU i Alnarp jobbar nu med försök för att hitta doftämnen som kan användas för att behandla ekollonen och därmed rädda dem från att bli sorkmat.
Problemet kan tyckas litet då ekföryngringar ju inte hör till de breda skogsåtgärderna här i landet men problematiken är generell även för andra grödor.

- I jordbruket är fröer som äts upp av gnagare ett enormt problem. En uppskattning är att riset som försvinner innan skörd skulle kunna föda 180 miljoner människor, berättar Mattias Engman, SLU.


Läs hela artikeln här

1517909048_skärmavbild_2018-02-06_kl._10.23.44.png


När jag har föryngrat Ek med Ekollon har jag satt dem i en vanligt markberedd ruta o satt ner Ekollonet 3-4 cm ner i marken sent på hösten. Så gott som alla har ju tagit sig o växer. Inga plantor har jag sett är sorkgnagda trots att vi har mycket sork på dessa gamla åkrar. Fullt med gångar i gräset nör snön går bort. På Marma skjutfält i Norduppland, när de hade gallrat 30-40 Tallskog. Började det komma upp Ekplantor på platser där det för ungefär lika många år sedan stod Ekar. När jag grävde o skulle ta upp några plantor låg Ekollonet ca. 6-7 ca ner i humuset. Så de verkar kunna både bida sin tid innan de gror o gro även om de ligger rel. långt ner i marken. Det var när ljuset o värmen kom till efter gallring som de började gro. O jag kan väl gissa att de Ekollon som ska stå för en självföryngring under redan etablerade Ekträd, även har en matta av blad över sig. Ett exemplariskt skydd för sorken att leva i. Så lite arbete med att ploka Ekollonen o sätta dem på bättre platser med lite markberedning, verkar ju funka för dom i de flesta avseenden. Men de växte ju dåligt under Tallskärmen o vart bara buskliga. Så öppna platser med mycket sol är ju att föredra. O då bör man väl ändå plocka Ekollonen bort från under moderträden om de ska gro.

Avatar Fallback

Re: Doftämne på ollonet räddar föryngringen?

MDin  
#496461 Jag har några Ekar på gång, har ingen aning om hur de har föryngrat sig. Tre som är ungefär lika gamla och är tre till fyra meter höga. De växer på rad med c:a fem meters avstånd. Vad som förundrar mig är att de har olika färg på bladen. Ljusgrön, mellangrön och mörkgrön. Trevligt i o för sig, men varför skiljer sig färgen på de tre??? Någon som har ett svar???

Användarvisningsbild

Re: Doftämne på ollonet räddar föryngringen?

Elwood02  
#496496 Jag har ett tiotal ca:15 meter höga ekar på tomten varav den ena har betydligt mörkgrönare löv än dem andra, dem löven sitter också kvar ett par veckor längre på hösten, vet ej varför.

Avatar Fallback

Re: Doftämne på ollonet räddar föryngringen?

MDin  
#496533
Elwood02 skrev:Jag har ett tiotal ca:15 meter höga ekar på tomten varav den ena har betydligt mörkgrönare löv än dem andra, dem löven sitter också kvar ett par veckor längre på hösten, vet ej varför.

Exakt, på den mörka sitter löven kvar längre!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).