Skogsekonomi

Virkespriser slutaverkning

62 inlägg 37609 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Virkespriser slutaverkning

Eremiten 74  
#495475
källefall8 skrev:Rotposter i Småland med skapliga drivningsavstånd och medelvolym på 0,6-0,8 och minst 70%gran betalas ca 510-540:-/m3sk
Dvs 620-660:-/m3fub

Man bor på fel plats ser jag [emoji15]
620 - 660 :-/m3fub är avärknings kostnaden bort dragen då ?
Jag bor i västra Värmland och jag får inte mer än 400:-/m3fub.

Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Virkespriser slutaverkning

80-90  
#495518
Eremiten 74 skrev:
källefall8 skrev:Rotposter i Småland med skapliga drivningsavstånd och medelvolym på 0,6-0,8 och minst 70%gran betalas ca 510-540:-/m3sk
Dvs 620-660:-/m3fub

Man bor på fel plats ser jag [emoji15]
620 - 660 :-/m3fub är avärknings kostnaden bort dragen då ?
Jag bor i västra Värmland och jag får inte mer än 400:-/m3fub.

Tror det börjar röra på sej även hos oss nu !! Både HAL å bolaget tror jag man kan få över 400 kr fuben i rotnetto nu ..

Avatar Fallback

Re: Virkespriser slutaverkning

bgsentr  
#495538
Eremiten 74 skrev:
källefall8 skrev:Rotposter i Småland med skapliga drivningsavstånd och medelvolym på 0,6-0,8 och minst 70%gran betalas ca 510-540:-/m3sk
Dvs 620-660:-/m3fub

Man bor på fel plats ser jag [emoji15]
620 - 660 :-/m3fub är avärknings kostnaden bort dragen då ?
Jag bor i västra Värmland och jag får inte mer än 400:-/m3fub.

Det är därför ni bara betalar hälften för fastigheterna 😎

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser slutaverkning

Kallkällene  
#495546
80-90 skrev:
Eremiten 74 skrev:
källefall8 skrev:Rotposter i Småland med skapliga drivningsavstånd och medelvolym på 0,6-0,8 och minst 70%gran betalas ca 510-540:-/m3sk
Dvs 620-660:-/m3fub

Man bor på fel plats ser jag [emoji15]
620 - 660 :-/m3fub är avärknings kostnaden bort dragen då ?
Jag bor i västra Värmland och jag får inte mer än 400:-/m3fub.

Tror det börjar röra på sej även hos oss nu !! Både HAL å bolaget tror jag man kan få över 400 kr fuben i rotnetto nu ..

Ja det börjar röra på sig lite, ska ev sälja ca 400 kubik till HAL nu i sommar, en klen avverkning som har stannat i växten.

Avatar Fallback

Re: Virkespriser slutaverkning

källefall8  
#495549
Eremiten 74 skrev:
källefall8 skrev:Rotposter i Småland med skapliga drivningsavstånd och medelvolym på 0,6-0,8 och minst 70%gran betalas ca 510-540:-/m3sk
Dvs 620-660:-/m3fub

Man bor på fel plats ser jag [emoji15]
620 - 660 :-/m3fub är avärknings kostnaden bort dragen då ?
Jag bor i västra Värmland och jag får inte mer än 400:-/m3fub.


Ja det är netto för stämplad volym, det som avgår är ca 10:-/m3 i stämplingskostnad

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser slutaverkning

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#495603 Vet att i vart fall Hilmer haft dåligt med timmer och stått still, måste nog fram med lädret för att få upp volymen🤔

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser slutaverkning

skogsjan695xl  
#495660
The Boxer skrev:Vet att i vart fall Hilmer haft dåligt med timmer och stått still, måste nog fram med lädret för att få upp volymen🤔

Det ser inte ut som hilmer har dåligt med timmer när man åker förbi nu iaf.
Dom har iof ökat produktion där.

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser slutaverkning

Senox  
#496052 Hej,

Även jag nybliven skogsägare som skall göra min första föryngringsavverkning. Jag har låtit stämpla upp 4845 m3sk gran. Har nygjord väg som angränsar området. Har lämnat anbudsunderlag till 5-6 st. Är så himla spänd på vilka anbud som kommer komma. Fastigheten är belägen i Småland. Vad tror ni jag kan förvänta mig? Jag har inte skickat anbudsunderlag till Södra, borde jag det?

En aktör har redan medelat att det är utanför deras upptagningsområde trotts att de ligger i samma landskap. Känns lite utsatt då ”marknaden” då alltid blir så väldans lokal.

En bekant tyckte jag skulle skicka underlag till några tyska aktörer då deras priser enligt honom var mycket högre. Men om inte ens alla smålands företag är intresserade är det då ens möjligt att ett tyskt bolag torde vara det?

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser slutaverkning

sundelius  
#496063 Tror inte Södra är intresserade av rotposter tyvärr.
Så har iallafall varit fallet när jag frågat

Avatar Fallback

Re: Virkespriser slutaverkning

jannee  
#496091 Bergs, Vida och Ata är väl de som brukar vara mest intresserade av rotposter.

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser slutaverkning

Lennart016  
#496147 Ska avverka ca.650-700 m3 fub.grandominerat, 60-100 år gammal, 2 olika skiften på 2,8 ha.mellan 100-500 m körväg, har fått ett garanterat rotnetto på 310 kr fub. inmätt volym, bor i Södra Dalarna

Avatar Fallback

Re: Virkespriser slutaverkning

80-90  
#496198 Då bor du i ett djupare dike än jag med !!

Avatar Fallback

Re: Virkespriser slutaverkning

isteskog  
#496200 Krondiket ..... 80-90!

Avatar Fallback

Re: Virkespriser slutaverkning

80-90  
#496203
isteskog skrev:Krondiket ..... 80-90!

Ja fy f !! Lider med er !!

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser slutaverkning

Mupparna  
#496553 Och det hände sig vid den tiden (2017) att undertecknad mupp en dag fiskade upp ett kort ur postlådan.
Vi behöver din skog! Stod det! Bra tänkte muppen som just köpt till en fastighet.
Då muppen är medlem i en sekt, förövrigt den som postat kortet, kontaktades sekten
Muppen ville ha ett bra pris och föreslog sektens officiella skördarprislista med ett ordentligt påslag så den blev attraktiv.
Inget hördes av på tre veckor, så skogen knappt 4000 m3sk stämplades upp, och stämplingslängd skickades till kringliggande sågverk.
Då kom ett mail, det var ju det där med skogen! Sekten fick då stämlingslängden
Svaret blev att med den kunde man göra en säker kalkyl mot skördarlistan och få fram ett netto.
Sektledare önskar nu ett möte
Muppen svarar att det går bra i mitt kök tisdag eller onsdag kl 7,30 ta med fikabröd så gör jag kaffe
Sektledare kommer som avtalat i sällskap med en överstepräst
Här börjar talet om sektens förträfflighet och att om du lämnar allt i vår hand så kommer du bli rikligt belönad när du dör
Muppen talar om att han tillämpar strikt marknadsekonomi så var är kalkylen?
Jo vi har en ganska säker kalkyl på utfallet, det som kan slå något är icke sågbart dvs sånt som skulle blivit timmer men som har röta eller skador och då blir massaved, vi har bedömt detta till 11% som är ett snitt på avverkningarna.
Det kommer bli 1,4 milj varav du kan få 1,2 på tillträdesdagen
Sen blir det efterlikvid, ränta på insatser och insatsemissioner vilket visades i ett excelark på 5år
Hmm, jag ska kolla på det svarar muppen!
Är du en sån som räknar mycket undrar översteprästen
Mmm det är min viktigaste uppgift at se till så att vi maximerar lönsamheten långsiktigt säger muppen
Sektledare och översteprästen tackar för sig och muppen ska tänka på saken
Excelarket som visades var på 5år så muppen mailar och frågar om han kan få det på 25 år
Javisst det kommer svarar sektledaren
Under tiden har anbuden från sågverken trillat in, 4st samtliga mellan 1,8-1,9 milj kontant på tillträdesdagen
Muppen kollar i excelarket, efter 23 år när muppen blir 73 år tangeras vinnande anbud.
Dock är 0,5milj inlåsta hos sekten, muppen fick ju 1,4 milj första året
Muppen säljer nu skogen till högsta anbud, då han resonerar att bättre att ha0,5milj nu oavsett om det ska amorteras eller köpas aktier så på 23 år lär det gå att tjäna en del på 0,5 milj, preferensaktier tex med 6% utdelning vad blir det på 23 år m man köper nya aktier för utdelningen
Eller varför inte låna upp 10 milj och köpa en skogsgård till?

Mycket har snurrat i muppens huvud sedan dess!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).