Föryngring

Plantering

4 inlägg 2219 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Plantering

Ldsaren  
#496190 Tänkt och plantera gran i vår , har ca 2 hektar kvar på hygget som är 4 år nu ,icke markberett , måttlig gräsväxt snytbaggen har väl minskat också
Har beställt stora barrot utan skydd tänkte och dra ut dom till ca 2.5 till 3 meter imellan det kommer ju självföryngring också,och löv, tänkte inte behöva gallra bort dyra o.v.s plantor sen
Vad säger experterna om det ?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Plantering

jannee  
#496194 Är ABSOLUT ingen expert men sådan är även mina tankegång = planterar numera bara ca 1400 plat/ha och låter björken komplettera för att längre fram avverkas som ved.
Skogsstyrelsen har dock varit lite tveksam till mitt tankesätt men till slut fick jag "min" skogskonsulent att delvis acceptera mina tankegångar. Nu markbereder visserligen jag och får därigenom massvis med självföryngrade björkplantor.

Avatar Fallback

Re: Plantering

Ldsaren  
#496197 Tycker också att det finns annat att få chans att komma .har sett att det kommer små björkesly .kan väl också koncentrera sättande där det är mindre småsly

Har markberett förr men tycker det blir så ful o stenit och ojämt det döljs väl med tiden kanske

Har även prövat högläggning (mycket gräs )1 hektar men där tog torkan många plantor för ca 2-3 år sen
Blev för torrt på högen

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantering

Blekingen  
#497673 Brukar bli det avståndet när jag grönrisplanterar med barrot. Det blir fina planteringar. Björk kommer det, så det räcker till att fylla ev luckor. Vill helst inte vänta med planteringen, utan petar ner dem så fort som möjligt. Gärna 25-50 med giftbehandling.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).