ATV och UTV i skogen

Sju döda i ATV-olyckor under 2017

8 inlägg 3375 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sju döda i ATV-olyckor under 2017

Torbjörn Johnsen  
#496179 Fjolåret var ett dystert år när det gäller ATV-olyckor med dödlig utgång enligt en artikel i Land Skogsbruk. Totalt omkom sju personer under året och trots att de flesta dödsfallen orsakats av att maskinen vält över föraren så finns det enligt artikeln ingen efterfrågan på störtbågar.

SLU i Umeå forskar om teknik som kan öka säkerheten men enligt artikeln så finns det tillverkare som aktivt motarbetar användning av störtbåge.

Ni hittar hela artikeln här.

Någon här som testat störtbåge eller övervägt att skaffa? Vad är flaskhalsen? Kostnad eller andra negativa effekter?



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Sju döda i ATV-olyckor under 2017

uffejohan  
#496188 Tråkigt om ATV ska få dåligt rykte om att det är en farlig maskin när den är så fantastiskt användbar. Det är inte maskinen som är farlig, oftast är det den som sitter bakom styret som bär sej dumt och/eller oförsiktigt åt. Utan att ha fakta bakom, misstänker jag att många olyckor beror på idiotkörning och/eller onykterhet. Skulle vara intressant att veta fördelning av olyckor mellan nöjes- och yrkeskörning.

Avatar Fallback

Re: Sju döda i ATV-olyckor under 2017

tallen100  
#496189 Jag tror det är precis som föregående skrivare säger.

Avatar Fallback

Re: Sju döda i ATV-olyckor under 2017

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496192 Av de 7, tror jag 5-6 var över 60 år. Några betydligt äldre. Minns inte var jag såg det, ATL eller Land?

Användarvisningsbild

Re: Sju döda i ATV-olyckor under 2017

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496195 5 av dessa 7 dödsolyckor skedde inte i samband med arbete med fyrhjulingen utan i "fritidsbetonade sysslor" som det står i artikeln. ATVn är ju orimligt populär med tanke på vart man lagligt kan köra med den, som yrkesmaskin i vissa verksamheter är den ju klockren men där slutar fördelarna med dem. Kort hjulbas, smal spårvidd och hög tyngdpunkt är ju som gjort för att det ska gå åt pipan.
Att alkohol är inblandat i många av dödsfallen är ju också tråkigt, det är väl så att tröskeln för att sätta sig på en ATV och sladda på grusvägen efter några supar är lägre än att köra bil.

Avatar Fallback

Re: Sju döda i ATV-olyckor under 2017

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496483 Jag ser inget hinder med att det blir lagkrav på skyddsbåge för fyrhjulingar som är avsedd att framföras på allmän väg. Saknar mer info om vilken typ av olyckor det är "fritid eller arbete" och om dom överhuvud taget är lagliga att framföra på allmän väg. Flertalet av väg-reggade fyrhjulingar är avställda men körs i alla fall på väg.

Avatar Fallback

Re: Sju döda i ATV-olyckor under 2017

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496527 Är bågen verkligen ivägen när man kör i skogen?

Avatar Fallback

Re: Sju döda i ATV-olyckor under 2017

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496558 Jag har inte sett någon bra modell som skulle vara avsedd för skogsbruk. Dom som finns tar för mycket av lastutrymme både fram och bak. Den bör luta framåt så den inte tar i kranen om man har ex: vajer kran på vagnen vid dikespassage.
Denna ljusramp ska troligen lutas bakåt så en mer rakt uppåtstående båge har varit bättre.
http://www.tjd.ca/shoppingtjd/detail.php?p=OQ==&lang=en

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).