Föryngring

Bortkastat arbete att hjälpplantera?

4 inlägg 2423 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bortkastat arbete att hjälpplantera?

Torbjörn Johnsen  
#496160 Land Skogsbruk refererar i en artikel om hjälpplantering till Urban Nilsson och SLU i Alnarp som säger att det kan vara både dyrt och onödigt att hjälpplantera. Det är ju en ganska intressant fråga egentligen då hela 80 procent av skogsägarna hjälpplanterar enligt skogsstyrelsens statistik.

Vad har ni för erfarenheter av hjälpplantering? Hur mycket ska det fattas för att det ska vara lönt och hur sent kan man hjälpplantera? Skulle det vara bättre ett minska ambitionsnivån i planteringen och lägga timmarna i röjskogen istället?

För er som kommer åt Land Skogsbruks låsta material så finns länken till artikeln här.



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Bortkastat arbete att hjälpplantera?

isteskog  
#496162 Låst artikel! Min erfarenhet är att ska du hjälpplantera så ska det ske de närmaste åren efter en plantering, annars är det att kasta pengarna i sjön! Och så ska det vara stora plantor!

Avatar Fallback

Re: Bortkastat arbete att hjälpplantera?

jannee  
#496164 Måste väl avgöras från fall till fall, har du en överlevnad av ca 1400 plant/ha någotsånär jämt fördelat är det både bortkastad tid och pengar.
Har väldigt svårt att förstå meningen med att röja eller i en 1:a gallring gallra bort plantor man själv i anletes svett planterat :mrgreen:
Betydligt bättre att då i stället gallra bort självföryngrat material, såsom björk o.s.v.

Avatar Fallback

Re: Bortkastat arbete att hjälpplantera?

axwell  
#496174
Torbjörn Johnsen skrev:För er som kommer åt Land Skogsbruks låsta material så finns länken till artikeln här.


Tack för den, har inte fått Land än trots påstötning. Pga snöstormen kom vare sig post eller tidningar fred. 2/2.
Fick för 2 dagar i lördags men inte Land&Lantbruk.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).