Före och efter jobbet

Vagn eller Kärra? Och andra Svenska ord

63 inlägg 25056 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vagn eller Kärra? Och andra Svenska ord

JohannesG  
#495938 En sak jag funderat på ett tag är varför majoriteten säger skogsvagn och inte skogskärra.
Vad jag har lärt mig har en vagn både bakre och främre axel(ar). En svängbar dolly fram och står även därmed av sig själv. Medans en kärra har en eller flera axlar tätt tillsammans. Framdelen av kärran hålls uppe av dragfordonet och vid avställning behövs extra stöd.

Varför säger man då skogsvagn och inte skogskärra?


Senast redigerad av JohannesG mån 05 feb 2018, 19:59, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Vagn eller Kärra?

Palakangas  
#495946 Låter väl mer rejält med vagn.

Användarvisningsbild

Re: Vagn eller Kärra?

Bax  
#495947 Kanske av samma anledning som när folk säger ”bult” fast det är en skruv. Man vet inte skillnaden.

Avatar Fallback

Re: Vagn eller Kärra?

Benny Nilsson  
#495952 Är nog mest en geografisk skillnad. Jag som bor i Västerbottens inland hade aldrig hört ordet skogskärra före jag loggade in på detta forum. Här heter det vagn och inget annat.

Avatar Fallback

Re: Vagn eller Kärra?

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#495954 @JohannesG, gillar frågeställningen!
Funderade genast på om jag slarvar med orden :D
Tankeväckande iaf.

Användarvisningsbild

Re: Vagn eller Kärra?

stegmaster  
#495960 Ja detta får ni reda ut ni som er Svensk här, för jag lär mig bara av det ni skriver, så skrivar ni vagn gör jag det med och vica versa med kärra. :d

Avatar Fallback

Re: Vagn eller Kärra?

Benny Nilsson  
#495965 En snabb väldigt ovetenskaplig undersökning säger att försäljarnas hemsidor säger "skogsvagn".
Weimer använder ordet "griplastare" istället för "kran". Nåt som jag heller aldrig hört innan jag landade här.

Avatar Fallback

Re: Vagn eller Kärra?

valtra a 72  
#495966
Benny Nilsson skrev:Är nog mest en geografisk skillnad. Jag som bor i Västerbottens inland hade aldrig hört ordet skogskärra före jag loggade in på detta forum. Här heter det vagn och inget annat.
Det stämmer att i västerbotten kallas det skogsvagn, en kärra är något man förknippar med nåt litet typ en skottkärra eller liknande.

Avatar Fallback

Re: Vagn eller Kärra?

Benny Nilsson  
#495967
valtra a 72 skrev:
Benny Nilsson skrev:Är nog mest en geografisk skillnad. Jag som bor i Västerbottens inland hade aldrig hört ordet skogskärra före jag loggade in på detta forum. Här heter det vagn och inget annat.
Det stämmer att i västerbotten kallas det skogsvagn, en kärra är något man förknippar med nåt litet typ en skottkärra eller liknande.

Precis min uppfattning också!

Avatar Fallback

Re: Vagn eller Kärra?

axwell  
#495981 Visst är det lokala skillnader. Skogsvagn är lika "rätt" som husvagn och släpvagn fast dom inte har en axel i vardera ända.

Samma med sydsvenskar som säger "ett såg" eller "såget" när majoriteten säger "motorsågen"

Där jag är uppväxt hette det "ett släpvagn", eller "i väin" på bondska. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Vagn eller Kärra?

rikard_e  
#495982 Kan vara något som hängt med sedan det hette timmervagn och drogs av hästar.

Användarvisningsbild

Re: Vagn eller Kärra?

halvproffs  
#495985 Allting som vi drar fram handkraft typ skottkärra, säckkärra mm är kärra.
Har man typ häst, traktor eller annat är det vagn.
Säkert dialektalt också. Har nog aldrig hört traktorkärra tex

Avatar Fallback

Re: Vagn eller Kärra?

Brorsan  
#495988 Fantastiskt med Sveriges dialekter. :-bd

Avatar Fallback

Re: Vagn eller Kärra?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#495994
Bax skrev:Kanske av samma anledning som när folk säger ”bult” fast det är en skruv. Man vet inte skillnaden.

Ja för en bult har inte gängor :grin:

Avatar Fallback

Re: Vagn eller Kärra?

valtra a 72  
#496003
bengt.a skrev:
Bax skrev:Kanske av samma anledning som när folk säger ”bult” fast det är en skruv. Man vet inte skillnaden.

Ja för en bult har inte gängor :grin:
De bultar som jag har använt har i alla fall varit gängade. :???:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).