Skogsröjning

Köpt ovårdad skog.

35 inlägg 11370 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Köpt ovårdad skog.

DalslandsAnders  
#495957 Hejsan!
Har kikat runt på forumet ,o försökt få svar.
Men känner mig tvingad att ställa frågorna istället.
Vi köpte ett litet ställe med lite tillhörande mark. (drygt 7ha mark ,varav skog 3-4ha)
O skogen har inte skötts på länge ,förutom ytan som var finast ,där den tidigare ägaren lät avverka allt.
Men resten är väldigt illa skött ,det är gammalt o nytt stormfällt ,toppbrutna granar ,aldrig gallrat ,skadade träd m.m
Har så smått börjar röja upp på ett område ,mest för ved till stugan o så.
Men inser ju några saker ,o det är ju att ska vi ta allt till ved ,så har vi ved för någon livstid framöver...
O inser ju även att vi inte har någon plan ,vad ska prioriteras ,vad är viktigt osv.
För oss är detta ett projekt ,så det är inget som vi tänkt ordna under en vår ,utan vi jobbar på i maklig takt.
Vi har tänkt oss att göra detta själva ,traktor ,skogskärra o vinsch finns.
Någon granne där sa att om han ägde detta ,så skulle han meja ner allt ,o plantera nytt ,men det är inte ett alternativ känner vi ,utan försöka få lite ordning ,o även plantera lite nytt med.
Så frågorna vi har egentligen är ,finns det någon prioritetsordning vi bör följa?
Kom gärna med tips ,sågat har jag gjort en del ,men skogsvård av egen skog är nytt!



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Köpt ovårdad skog.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#495958 Grattis till förvärvet. Ta bilder på det och lägg ut här, så blir det lättare att hjälpa dig prioritera rätt.
/Niklas
Senast redigerad av Niking sön 04 feb 2018, 18:38, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Köpt ovårdad skog.

jannee  
#495969 Får nog ändå hålla med grannen, meja ned allt och städa upp för att därefter bygga nytt.
Plantera det ni vill och med vad ni vill.
Låta delar självföryngras för att senare satsa på det som är lämpligast för er.
Ni får då möjlighet att dana området till hur ni själva vill ha det.
Ni kommer i vilket fall som helst få tillgång till tillräckligt med virke för egen vedbrand.

Avatar Fallback

Re: Köpt ovårdad skog.

hallingland  
#495974 Du skriver att ni inte har någon plan... då är det nog viktigast att skaffa det innan forumet kan råda. Sätt er ner och fundera på vad ni vill ha skogen till.

Och grattis till förvärvet!

Användarvisningsbild

Re: Köpt ovårdad skog.

DalslandsAnders  
#495976 Kanske vore det enda vettiga ,o det är möjligt att vi tar ner allt på vissa ställen ,ska nog övervägas :)
Men där vi börjat nu ,är precis runt huset ,o tar vi ner skogen så blir vi av med det insynsfria läget.
O det är kanske själviskt att tänka så ,men vi vill inte ha insyn till stugan ,utan det är fint som det är :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpt ovårdad skog.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#495983 Fast ni kan ju börja med vindfällena och ta dem till ved.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Köpt ovårdad skog.

Älgfoderodlare  
#495998
DalslandsAnders skrev:Kanske vore det enda vettiga ,o det är möjligt att vi tar ner allt på vissa ställen ,ska nog övervägas :)
Men där vi börjat nu ,är precis runt huset ,o tar vi ner skogen så blir vi av med det insynsfria läget.
O det är kanske själviskt att tänka så ,men vi vill inte ha insyn till stugan ,utan det är fint som det är :)


Om ni INTE har för avsikt att omvandla marken till en för er framtid, enbart ungskog o för att utnyttja det idag rådande skogsmarknadsläget. O det kan dessutom kanske inte behöva innebära ett högt eko. uttag med att ta ner allt eller delvis av vad du beskriver. Så vill ni ha en synbart trevlig skog runt stugan o samtidigt utnyttja den potential som skogen kan ge i "maklig" takt. Så gör det ! Ni kan ju alltid börja med att ta bort det ni tycker är lite ostyrigt runt stugan. Stamkvista upp de närmaste träden för att få luft att se o uppleva skogen som står lite längre bort. Ligger marken i Dalsland kan man nog räkna området som rel. stormutsatt, vilket gör att ni bör ju inte ta ner för mycket på en gång med den risken att ALLT åker i nästa oväder. Men som sagt, gå runt i markerna o gör en planering för vad ni vill ha er skog till. Det blir ju inte något man kan livnära sig på ur skogsbruks synpunkt med ca 7 ha. Jag har skogen för skogens skull även om jag har 65 ha. Men vi har fått allt det som en egen skog kan erbjuda. Hög volym / ha för framtiden. Rikt djurliv som man KAN se via stamkvistningen. Blandskogar som ökar de naturvärden som förhoppningsvis skogen o vi mår bäst av. Att jaga blir mycket trevligt då man oftast ser mer djur än vad man tror skogen innehåller om mn gör den öppen o ljus via stamkvistning. Men vi kan också utnyttja den möjligheten att ta ut ved så mycket vi vill utan att det förändrar "skogskänslan". Byggt grillplatser o jakttorn med eget virke. Men lägg gärna ut lite bilder så går det lättare att se det som "ni" vill se o utgå därifrån .

Avatar Fallback

Re: Köpt ovårdad skog.

isteskog  
#496007 Hade jag 3,5 ha skog som du beskriver det så skulle jag ta reda på vindfällena och det som är skadat först. Sen skulle jag plockhugga i resten efter behov av ved och sågtimmer.

Avatar Fallback

Re: Köpt ovårdad skog.

axwell  
#496062
isteskog skrev:Hade jag 3,5 ha skog som du beskriver det så skulle jag ta reda på vindfällena och det som är skadat först. Sen skulle jag plockhugga i resten efter behov av ved och sågtimmer.


Bra beskrivet: Kommer med samma råd.

Användarvisningsbild

Re: Köpt ovårdad skog.

ner  
#496064 Stämmer in där med isteskog och axwell. Mejar ni ner allt så har ni bara plantering/ungskog att titta på under en lång tid framöver. Det finns många andra värden att beakta än maximal produktion/ekonomi om man ser skogen från köksfönstret.

Användarvisningsbild

Re: Köpt ovårdad skog.

Älgfoderodlare  
#496068
DalslandsAnders skrev:Kanske vore det enda vettiga ,o det är möjligt att vi tar ner allt på vissa ställen ,ska nog övervägas :)
Men där vi börjat nu ,är precis runt huset ,o tar vi ner skogen så blir vi av med det insynsfria läget.
O det är kanske själviskt att tänka så ,men vi vill inte ha insyn till stugan ,utan det är fint som det är :)


Hur är det med den övriga marken ? Är det beteshagar o öppna fält. Eller är det gamla åkrar som håller på att växa igen. Är de utarrnederade o brukas ?

Användarvisningsbild

Re: Köpt ovårdad skog.

DalslandsAnders  
#496073 Det är delvis åkermark ,som vi börjat öppna upp igen ,samt lite avsnitt med berg...
Brukas inte nu ,men vi funderar på att ha lite djur som betar sommartid..
Men detta är ju förutom dom ha som är skog..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpt ovårdad skog.

Älgfoderodlare  
#496075
DalslandsAnders skrev:Det är delvis åkermark ,som vi börjat öppna upp igen ,samt lite avsnitt med berg...
Brukas inte nu ,men vi funderar på att ha lite djur som betar sommartid..
Men detta är ju förutom dom ha som är skog..


Jagar du själv ?

Användarvisningsbild

Re: Köpt ovårdad skog.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496084 Har ju inte sett bilder än, men kan man tänka sig att man går runt med röjsågen och lägger ner allt
smått och sen stamkvistar allt, därefter tar man bort alla skadade träd, kanske går att hinna på en sommar.
Sen börjar man kunna planera bättre?

Användarvisningsbild

Re: Köpt ovårdad skog.

DalslandsAnders  
#496093 Är med i jaktlag ,men har inte jägarlicens än ,men det kanske kommer.
Ja ,man får kanske rensa så.
Ligger ju mycket ris o bröte på backen med ,inser ju att det är ett enormt jobb att plocka bort allt ,det är ju orimligt.
Men samtidigt så tar det ju en evighet för naturen att bryta ner det.
Men det får man acceptera ,att det inte blir den där drömskogen ,utan man får bara göra det bästa efter förutsättningarna..

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).