Avverkning (slutavverkning)

Förröjning slutavverkning

42 inlägg 24444 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Förröjning slutavverkning

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#462172
80-90 skrev:12 cm är inga problem å ta med röjsågen !! Jag håller med till 100% att man ska ta allt under 12 cm

12cm grova stammar ska inte vara kvar på hygget!
Skördarförarn får bekväma sig och ta de som är över 6cm bh på vår mark.
Jag vet att detta är olönsamt men sista kronan är inte allt :smile:

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Förröjning slutavverkning

80-90  
#462184 Kan gå med på 10 cm vid slutavverkning inte en mm mindre !! Det e vad jag tycker å har erfarenhet av !! Ger nej aldrig på det :-BD

Användarvisningsbild

Re: Förröjning slutavverkning

HenrikZ  
#462207 Så man kan säga att meningarna går isär lite, men röj iaf till 10 cm... Beroende på ork och tid kommer jag nog att ta vara på i alla fall de grövsta röjstammarna som ved

Användarvisningsbild

Re: Förröjning slutavverkning

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#462213 Den underröjningsnycklen som södra använder är en avvägning på kostnad och risk för insekts angrepp och rötspridning. Den säger 6cm för gallring och 8 för slutavverkning!
Rätt eller fel?

Användarvisningsbild

Re: Förröjning slutavverkning

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#495929 Jag har ett område som skall slutavverkas snart, är blött runt om så det skall görs när det är torrt eller fruset så det går att ta sig dit och därifrån utan att köra sönder...
Har börjat med lite förröjning, sopat rent allt smått, och nu funderar jag på hur man skall göra med små träd med bra massaved i, skall man låta det stå kvar, eller ta ner det? tiden jag lägger ner på jobbet räknar jag som träning / nöje, blir ju en del ved / massaved som jag tar till vara på med....

Har tatt en del träd där jag får ut typ två 3 meters massavedsbitar är det lönsamt att låta en skördare ta detta? eller sparar man lite på skördarekostnaden genom att plocka bort detta?

Användarvisningsbild

Re: Förröjning slutavverkning

sundelius  
#495931 Jag tar upp till en snusdosa i brösthöjd så en hel del enbits träd åker i backen. Träd med två bitar blir kvar.
Tar du vara på veden så blir det ju en helt annan sak, då är det ju inte fel att även ta tvåbits träd

Användarvisningsbild

Re: Förröjning slutavverkning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#495942 För oss som inte snusar, hur stor diameter har egentligen en snusdosa? Man borde kanske ha en trissa med sig i fickan i ungefär samma diameter...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Förröjning slutavverkning

sundelius  
#495945 7cm :-b

Avatar Fallback

Re: Förröjning slutavverkning

rikard_e  
#496042 Förröjer en del åt Södra och Derome.

Avverking så röjs det upp till 12-15 cm (om trädet bara innehåller en massastock)
Gallring upp 7 cm beroende på hur beståndet ser ut.

Avatar Fallback

Re: Förröjning slutavverkning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496046 Är det stubbskär eller brösthöjd?

   TS
Avatar Fallback

Re: Förröjning slutavverkning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496047 För oss som dricker öl så funkar det med ölburksdiameter i brösthöjd.

Användarvisningsbild

Re: Förröjning slutavverkning

Blåögd  
#496050 Rent generellt är det bättre att röja hårt i underröjningen. En kompetent skördarförare plockar upp de träd med tillräcklig dimension för att de ska vara lönsamma att köra igenom aggregatet.

Ytterligare en fördel om man röjt ner dem och skördaren plockar upp dem är att de inte går sönder i samma utsträckning som om de skulle stått kvar 👍🏻

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).