Verkstan

Lufta bränsleledningar?

77 inlägg 34814 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lufta bränsleledningar?

sturee64  
#495629 Jag har haft lös bränsleledningen på tanken i en Valmet 502 -77 o undrar hur man gör när man luftar har aldrig gjort detta nån gång men hört talas om att de kan vara svårt :)
Mvh/ Sture.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Lufta bränsleledningar?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#495633 Behöver nog inte luftas om du inte kört motorn tills den sög luft, men öppna luftskruven på filtret och kolla om det kommer diesel.

Användarvisningsbild

Re: Lufta bränsleledningar?

sturee64  
#495821 Hejs! Ja provade starta utan att lufta o den gick i några min. o stannade sen provade vi lufta på dom skruvarna som är inringade med rött.. ser ni nått fel direkt i detta?
Det kom pyttelite diesel när vi öppnade skruvarna o tyckte ärligt talat inte att de hände så mycket,när vi öppnade på spridarna försökte vi köra med startmotorn..kan hand pumpen vara pajj kanske? :???:
Här luftade vi nippeln i den blåa cirkeln..

   TS
Avatar Fallback

Re: Lufta bränsleledningar?

Brorsan  
#495827 Använd handpumpen på bild 4 tills du får fram luftfritt bränsle till insprutningspumpen.
Luftningsskruven på inspr- pumpen något öppen, vilken skruv det är på valmetpumpen vet jag inte.
Kan vara den röda, om det kommer bränsle när du pumpar.
När det kommer rent bränsle där. stäng skruven.

Lossa de blåmärkta på bild 1 något, 1/8 - 1/4 varv.
Kör startmotorn.
När det sprutar fram bränsle där, vrid åt anslutningen, anslutningarna.
När du stängt den första brukar motorn vilja komma igång, efter nästa går den nog.

Användarvisningsbild

Re: Lufta bränsleledningar?

sturee64  
#495839
Brorsan skrev:Använd handpumpen på bild 4 tills du får fram luftfritt bränsle till insprutningspumpen.
Luftningsskruven på inspr- pumpen något öppen, vilken skruv det är på valmetpumpen vet jag inte.
Kan vara den röda, om det kommer bränsle när du pumpar.
När det kommer rent bränsle där. stäng skruven.

Lossa de blåmärkta på bild 1 något, 1/8 - 1/4 varv.
Kör startmotorn.
När det sprutar fram bränsle där, vrid åt anslutningen, anslutningarna.
När du stängt den första brukar motorn vilja komma igång, efter nästa går den nog.



Vet du ungefär hur länge i minuter man brukar behöva pumpa innan de kommer bränsle? sen stod det nått i boken om att man kunde behöva vrida motorn om den pumpade dåligt..hur vet man när motorn står "rätt"? låser det pumpen om den står fel?Va ja förstod så drivs den av kamaxeln :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Lufta bränsleledningar?

valtra mega  
#495840 man brukar känna att pumpen tar

Avatar Fallback

Re: Lufta bränsleledningar?

Brorsan  
#495843 Sitter handpumpen efter filterburken är det ganska mycket bränsle som ska sugas upp.
Var noga med att du har dragit anslutningarna på sugledningen så det är tätt.
Det suger luft mycket lättare än diesel.
Olle

Avatar Fallback

Re: Lufta bränsleledningar?

Bosse1  
#495844 Har för mej att det är en slamkopp i glas före matarpumpen på dessa, det brukar virvla runt lite skit i denna för varje pumptag.
Har du lossat den kan den vara svår att få tät om man inte har en fräsch packning mot glaset.

Avatar Fallback

Re: Lufta bränsleledningar?

tallen100  
#495857 På översta bilden så ska dom blåa släppas, dom röda behöver du inte bry dej om.
Ska räcka väl om du släpper på två stycken.
Men se till att du får luften ur insprutningspumpen först, du känner direkt om handpumpen inte tar (inget motstånd) då är det bara att göra ett snabbt tryck eller vrid på starten, och sen tar den.

Användarvisningsbild

Re: Lufta bränsleledningar?

sturee64  
#496315
Slurfi skrev:Behöver nog inte luftas om du inte kört motorn tills den sög luft, men öppna luftskruven på filtret och kolla om det kommer diesel.


Hejs ja provade att starta o den small igång men gick ca 4 min på tomgång sen tvärdog den så vi provade att göra som tallen100 föreslog men ja tyckte de kom som ingen diesel vare sej på filtret,pumpen eller vid spridarna...
de fuktade lite grann när ja lossade,de är som att ja känner ett motstånd i handpumpen sista millimetrarna när ja trycker till.. men ska de inte synas väl när man pumpar? :???:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lufta bränsleledningar?

sturee64  
#496317 Ja Brorsan har ju förklarat de på samma sätt :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Lufta bränsleledningar?

Brorsan  
#496319 prova och dutta till på startmotorn en gång och kolla om handpumpen tar lite bättre då.
Har du hunnit kolla ang sugläcka?
Det låter som du kört på det bränslet som fanns i filter och pump.
Olle

Användarvisningsbild

Re: Lufta bränsleledningar?

sturee64  
#496330
Bosse1 skrev:Har för mej att det är en slamkopp i glas före matarpumpen på dessa, det brukar virvla runt lite skit i denna för varje pumptag.
Har du lossat den kan den vara svår att få tät om man inte har en fräsch packning mot glaset.


Jag har inte haft lös glaset..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lufta bränsleledningar?

sturee64  
#496331
Brorsan skrev:prova och dutta till på startmotorn en gång och kolla om handpumpen tar lite bättre då.
Har du hunnit kolla ang sugläcka?
Det låter som du kört på det bränslet som fanns i filter och pump.
Olle


Ja har -35 nu så ja ska kolla sugsidan så fort de går o gå ut nu strejkar till o me hunden haha :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Lufta bränsleledningar?

tallen100  
#496335 Du kan även prova att köra på starten när du luftar insprutningspumpen och filtret om du vill ifall handpumpen krånglar, så du iaf ser att det kommer bränsle, annars är det tätt på något ställe.
För att få fram diesel vid spridarna är det att köra på starten som gäller.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).