ATV och UTV i skogen

Allround atv

27 inlägg 7970 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Allround atv

Skogshuggarn  
#494275
Lx3 skrev:@vardon; menar inte att bråka och påstår inte att du har fel, men av ren nyfikenhet; vad i terrängkörningslagen är det som gör skillnad på mc resp. traktor/terrängreggat vid körning i skog och mark?


Ursäkta att jag "sticker in näsan" i detta, :-b men det spelar nog ingen roll med klassning/beteckning. Allt faller nog under samma = "(hjul)motorfordon" och därmed "terrängkörningslagen". Enda ggn man får köra över/på andras ägor är väl när man ska hem med "älgen"?.

ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Allround atv

Skogshuggarn  
#494278 Lånar tråden lite med en fråga.

Hur blev det egentligen med hjälmtvånget med hänvisning till "terrängregistrerade" ATV fordon?.

Avatar Fallback

Re: Allround atv

stefanm  
#494286
skogsbonne skrev:
stefanm skrev:En vägreggad får du dessutom endast köra på vägen och inte i skogen





Vart är det störst chans att möta polisen? I skogen med timmerkärra eller efter allmän väg?

Visst är det så. Själv försöker jag följa lagen. Är den traktorregistrerad får du köra på väg och på din egen mark vid arbete.
Dessutom har du nog större chans att få göra avdrag på en traktor än en motorcykel eftersom det är vad som skiljer i registreringen

Avatar Fallback

Re: Allround atv

stefanm  
#494287
Ganador skrev:Tänkte köra i min egen skog, märkligt om jag inte får göra det med en vägreggad...

Det får du inte göra. Det är hårt reglerat när man får köra och inte. Har du traktorregistrerat får du köra på din egen mark när du har behov av det för arbete. Sen kan arbetet vara inspektion vilket innebär att det är omöjligt för någon att bevisa att du inte nöjeskör

Avatar Fallback

Re: Allround atv

skogsbonne  
#494348 Finns ingen som kollar om man följer lagen i skogen, köp den registreringen som passar bäst för dom behov du har utanför skogen och kör med den i skogen oavsett reggform

Användarvisningsbild

Re: Allround atv

Skogshuggarn  
#495602
Skogshuggarn skrev:Lånar tråden lite med en fråga.

Hur blev det egentligen med hjälmtvånget med hänvisning till "terrängregistrerade" ATV fordon?.
?,,,,,

Avatar Fallback

Re: Allround atv

snurra  
#495607 Ni får hålla reda på skillnaden på att köra på allmän eller enskild väg

Användarvisningsbild

Re: Allround atv

mikols  
Avatar Fallback

Re: Allround atv

Hema  
#495636
Stärkte bara min önskan om en traktorA-reggad atv nästa gång. Hmm kan det gå att regga om måntro?

Användarvisningsbild

Re: Allround atv

mikols  
#495664 Tyvärr inte. Det den är när den reggas första gången kommer den alltid att vara.

Användarvisningsbild

Re: Allround atv

totte  
#495672
stefanm skrev:En vägreggad får du dessutom endast köra på vägen och inte i skogen


Nej, det är fel. Har just kollat i broschyren från transportstyrelsen som länkats i föregående inlägg. Där finns fem klasser av fyrhjuling, Moped, Terränghjuling, Motorcykel, Traktor och Motorredskap. En vägreggad är då en motorcykel.

För samtliga, även motorcykel, anges om körning i terräng:

På barmark endast i jord eller skogsbruk eller vid vissa arbeten 1 § TKL, 1 § TKF


https://www.transportstyrelsen.se/globa ... -11-25.pdf Sid 22 - 23

Avatar Fallback

Re: Allround atv

Hema  
#495746
mikols skrev:Tyvärr inte. Det den är när den reggas första gången kommer den alltid att vara.

Oki doki.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).