ATV och UTV i skogen

Ploga med snöblad .

10 inlägg 8962 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ploga med snöblad .

Flugfiskaren  
#495677 Har ett lejab snöblad och nu ställer jag nog en dum fråga men , när man kör och plogar vill bladet ibland vika ner sig framåt så det blir stopp tills jag höjer det lite , är det bara att justera glidskorna eller vad det heter så det inte viker ner sig .

Har justerat förut men troligen för lite och du frågar jag er som kan .

http://bilmarin.com/produkt/yamaha-snoblad-lejab/. Ett sådant har jag från 2013



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Ploga med snöblad .

MDin  
#495679 Känner till problemet. I mitt fall så var det fel vinkel på plogen på grund av för stora däck på ATV:n. Upptäckte att det gick att ställa om ett par klackar så den "rätade upp sig". Då gick det bättre men vek sig oftare tills jag spände upp fjädrarna till maxläge. Nu funkar det förträffligt. Nu viker den sig bara vid tvärstopp.

Avatar Fallback

Re: Ploga med snöblad .

Flugfiskaren  
#495687 Fjädrarna har jag inte kollat men ska justera glidskorna lite först.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ploga med snöblad .

tallen100  
#495698 Det bästa är att ha lite bakåt tilt på dom flesta blad.

Avatar Fallback

Re: Ploga med snöblad .

MDin  
#495733 Glöm inte att vaxa bladet, då släpper snön bättre!

Avatar Fallback

Re: Ploga med snöblad .

Simon.M  
#495855 Vad är det för vax du använder

Avatar Fallback

Re: Ploga med snöblad .

MDin  
#495860 Vanligt bilvax. Jag kör med Volvos vax som är i en sprutflaska. Fungerar bra. Annars funkar det det oxå med en ljusstump men det är jobbigare att applicera. Grejen är vax i någon form.

Avatar Fallback

Re: Ploga med snöblad .

MDin  
#495861 Det finns säkert någon här i tråden som har andra idéer, men det funkar för mig.

Användarvisningsbild

Re: Ploga med snöblad .

totaya79  
#495869 Lejab säljer en enkom plastbit som man bultar fast i bladet för att förhindra att snön fastnar på bladet. Gör visst hela skillnaden enligt svågern.

Avatar Fallback

Re: Ploga med snöblad .

Qkeeper  
#496172 Justering av fjädrar och vinkel är allt på fjädrande blad som viker. Själv brukar jag också ha fötterna lite mer ner första plogvändan så man lämnar lite som sen blir en relativt slät packad yta då kan man ställa ner plogen på skäret. :-BD

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).