Uppvärmning

Snart slut för vedeldarna?

25 inlägg 29250 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Snart slut för vedeldarna?

åberg  
#494910
Hema skrev:Det är nästan så det vore en god lärdom för beslutsfattarna om de skulle drabbas av raserad fjärrvärme eller kortare elavbrott.


:-bd :grin:

Det är även rätt många väljare som är lever helt fria från alla föreställningar om vad som skulle hända om det blev mankemang i infrastrukturen. Så vi kanske kan lägga till "och en stor del av väljarkåren" i din textrad ovan? :grin:

Användarvisningsbild

Re: Snart slut för vedeldarna?

huggarsteffe  
#494987 Hej på alla,,läst allt om detta med boverket och ved eldarna,,jag värmer mitt hus med egen ved,,,om man nu inte längre får göra detta,,mm ja Då undrar jag,,Vad händer då med alla värmeverk som byggs i hela landet och som precis tagits i bruk,,alla flis stationer som värmer städer runt om i landet ,söder till norr,,Tänk vad många entreprenörer ,lastbilsåkare ,,ja en himla massa folk som blir utan jobb ,folk som fryser i städer ,,Hehe det tänkte dom inte på,,

Användarvisningsbild

Re: Snart slut för vedeldarna?

Torbjörn Johnsen  
#494998 Det finns en tråd till om kamineldningen. Där finns information om att regeringen nu backar om kaminskrotningen:
Torbjörn Johnsen - Miljöavgift alt. Skrotningspremie för vedeldare

Avatar Fallback

Re: Snart slut för vedeldarna?

åberg  
#495113
huggarsteffe skrev:Hej på alla,,läst allt om detta med boverket och ved eldarna,,jag värmer mitt hus med egen ved,,,om man nu inte längre får göra detta,,mm ja Då undrar jag,,Vad händer då med alla värmeverk som byggs i hela landet och som precis tagits i bruk,,alla flis stationer som värmer städer runt om i landet ,söder till norr,,Tänk vad många entreprenörer ,lastbilsåkare ,,ja en himla massa folk som blir utan jobb ,folk som fryser i städer ,,Hehe det tänkte dom inte på,,

Självfallet får man värma huset med egen ved och de eldstäder du har får du fortsätta elda i.

Det är bara om du bygger ny kåk eller sätter in fler eldstäder efter första juli i år som nya reglerna spelar nån roll. Då kräver reglerna att eldstaden du sätter in måste vara testad så det finns siffror på att den går att elda på ett bra sätt. (Den okunnige kan förstås fortfarande elda på fel sätt så Niking har en poäng med eldningskurser.)

Värmeverken har mycket renare och effektivare förbränning än kamineldare. Därför är värmeverken ett mycket mindre problem än sureldade kaminer i villaförorter vilket verkar vara det de nya reglerna är riktade mot.

Avatar Fallback

Re: Snart slut för vedeldarna?

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#498346 Så nu står tillverkarna av vedpannor med att antal pannor som inte går att montera in i nybyggnationer. En panna borde väl vara värmebaronen vedolux. Den saknar uppgifter om hur effektiv den är. Gjorde det i alla fall när jag funderade på pannbyte.

Avatar Fallback

Re: Snart slut för vedeldarna?

Hema  
#498355
T24X4 skrev:Så nu står tillverkarna av vedpannor med att antal pannor som inte går att montera in i nybyggnationer. En panna borde väl vara värmebaronen vedolux. Den saknar uppgifter om hur effektiv den är. Gjorde det i alla fall när jag funderade på pannbyte.

Vilken annan verksamhet, får helt plötsligt ett halvår på sig att ställa om sin produktportfölj?

   TS
Avatar Fallback

Re: Snart slut för vedeldarna?

axwell  
#498392
Hema skrev:Vilken annan verksamhet, får helt plötsligt ett halvår på sig att ställa om sin produktportfölj?


Men är det vansinniga beslutet taget, dvs har det passerat riksdagen :?:

Avatar Fallback

Re: Snart slut för vedeldarna?

axwell  
#500112 Nu har det kommit ett "förtydligande" från boverket för att göra det ännu mer flummigt och godtyckligt från kommun till kommun och tur eller otur med handläggare.

http://www.atl.nu/skog/nya-regler-om-ve ... -112325101

Avatar Fallback

Re: Snart slut för vedeldarna?

Hema  
#500532 Va inne på en kaminbutik och de hade enligt säljare under lång tid haft godkända enligt kommande krav. Han sa att de hade kännt till detta länge, men hur länge har slutkonsumenten varit informerad? Säljaren upplyste även att det fanns ytterligare en punkt att ta ställning till och det var att även förbjuda nuvarande kamininstallationer som inte uppfyller kommamde krav.

Jag fick delvis intrycket att branschen jobbat för detta och även eventuellt förbud på rådande installationer. Om det stämmer, så vill de inte stötta vedeldning som så utan bara kunna kränga lite nya eldstäder. I mina ögon blir det risk för kontraproduktivitet, om färre fortsätter elda, så har de bidragit till att minska sin egen marknad och konsumentbas.

Samt att typ 90% av eldstäderna var gjord för max 25cm-ved. Kanske tål att tänkas på för Vedproducenter. Inge kul att stapla den veden.

   TS
Avatar Fallback

Re: Snart slut för vedeldarna?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#500540
axwell skrev:
Hema skrev:Vilken annan verksamhet, får helt plötsligt ett halvår på sig att ställa om sin produktportfölj?


Men är det vansinniga beslutet taget, dvs har det passerat riksdagen :?:

Detta är ett myndighetsbeslut som inte behöver gå via riksdagen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).