Motorsåg och handhållet

MAKITA ELLER DOLMAR?

11 inlägg 8476 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

MAKITA ELLER DOLMAR?

Pidda  
#494747 Hej jag undrar om inte Dolmar skulle byta namn till Makita men det verkar inte så enligt den tyska hemsidan någon som vet? mvh Peter



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: MAKITA ELLER DOLMAR?

anersimyra  
#494770 Dolmar säljs i Sverige av makita och är då gröna.

Användarvisningsbild

Re: MAKITA ELLER DOLMAR?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#494836 Jag vill nog påstå att de är blå.

Dolmar ägs idag av Makita. Dolmar som märke finns fortfarande men vi har ingen distrubutör för det i Sverige idag.
Makita har samma såg fast blå och inte lika snygga. I övrigt är det ingen skillnad om man vet vilka modeller som är jämförbara.

Användarvisningsbild

Re: MAKITA ELLER DOLMAR?

anersimyra  
#494864
Mange skrev:Jag vill nog påstå att de är blå.

Dolmar ägs idag av Makita. Dolmar som märke finns fortfarande men vi har ingen distrubutör för det i Sverige idag.
Makita har samma såg fast blå och inte lika snygga. I övrigt är det ingen skillnad om man vet vilka modeller som är jämförbara.

Blå är de förstås, ja.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: MAKITA ELLER DOLMAR?

Göt  
#494877 Verkar som skogma säljer Dolmarsågar

Användarvisningsbild

Re: MAKITA ELLER DOLMAR?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#494930 Det är nog över med det. De fick såg från Makita Stockholm och de vill inte ha både Dolmar och Makita längre.
Tror inte de är sugna på sågar över huvudtaget...

En jäkla soppa de där bolagen har skapat. Det var bättre förr när Tanaka tog över Dolmar från Warihof. Då trodde man inte det kunde bli sämre, men det kunde det..

Användarvisningsbild

Re: MAKITA ELLER DOLMAR?

JensSkoog  
#495114
Mange skrev:
En jäkla soppa de där bolagen har skapat. Det var bättre förr när Tanaka tog över Dolmar från Warihof. Då trodde man inte det kunde bli sämre, men det kunde det..


Så moralen är: Köp Husqvarna så vet du vad du får :-bd :-bd

Den här tendensen att stora internationella företag spelar chak med
gamla, välrenommerade varumärken, gynnar bara deras egen plånbok :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: MAKITA ELLER DOLMAR?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#495143 Husqvarna är definitivt ett stort internationellt företag med vinstintresse på samma sätt som Makita och alla andra.
Husqvarna som det var innan finns inte mer. Det är uppköpt och svalt ner i magen på globalt storföretag med annat tänkande än det var förr.
Det är inte längre prestanda och kostnadseffektivitet som gäller utan enheter sålda och kvartals rapporter.
En del i utvecklingen säger vissa...
Början på slutet säger andra..
Vi får väl se vad som händer. Det ger sig nog vad det lider..

Hittils är det inget som gynnat konsumenten efter som antal aktörer minskat och i det även konkuransen.
Ett bolag istället för 5..

Användarvisningsbild

Re: MAKITA ELLER DOLMAR?

totte  
#495198 Är väl få bolag som hanterat gamla fina varumärken så totalt skrupelfritt som den stora koncern som Husqvarna ingår i. I stort sett alla gamla proffsmärken för motorsågar, Partner, McCulloch, Homelite m fl har konsekvent använts för konsumentprodukter för att lura folk att det de köper är baserat på en fin tradition av hög proffskvalitet. Härnäst lär troligen Jonsered åka samma väg.

Formellt sett inte olagligt vad jag vet, men moraliskt sett ett enda stort bedrägeri.

Avatar Fallback

Re: MAKITA ELLER DOLMAR?

lundqvist.r  
#495232
Mange skrev:Husqvarna är definitivt ett stort internationellt företag med vinstintresse på samma sätt som Makita och alla andra.
Husqvarna som det var innan finns inte mer. Det är uppköpt och svalt ner i magen på globalt storföretag med annat tänkande än det var förr.
Det är inte längre prestanda och kostnadseffektivitet som gäller utan enheter sålda och kvartals rapporter.
En del i utvecklingen säger vissa...
Början på slutet säger andra..
Vi får väl se vad som händer. Det ger sig nog vad det lider..

Hittils är det inget som gynnat konsumenten efter som antal aktörer minskat och i det även konkuransen.
Ett bolag istället för 5..


Marknadsekonomins logik... de stora äter de små.

Avatar Fallback

Re: MAKITA ELLER DOLMAR?

HogeN  
#496564 makita ägar dolmar men varit en mix av sågar på markanaden... vissa länder Dolmar andra länder Makita men är samma sågar Men vad jag förståt skall allt inom motorsåg gå under Dolmar nu mera

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).