Gallring

Drivning över annans väg.

14 inlägg 7826 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Drivning över annans väg.

Skogen3  
#494714 Hej,

Jag är nyligen skogsägare (3år) och har en liten fastighet som omges av ett större bolags skog. Vägen som är enskild väg och som jag underhåller går igenom båda fastigheterna och bolaget har ingen andel i denna.

För 1 år sedan körde de ut virke från en gallring på min väg utan att meddela mig och efter många om och men fick jag de att grusa upp vägen efter körskador.

Nu har de slutgallrat ett stort område bortom min fastighet och börjat köra ut timret till min väg igen, staplar det på min mark och har inte meddelat mig att de tänker köra över min väg igen. De kan köra över egna vägar men blir ngt längre.

Hur skall jag hantera detta, de bryr sig uppenbarligen inte om mig som mindre skogsägare.

Hur skulle ni hantera detta?

Tacksam för hjälp.

Mvh Tobias



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Drivning över annans väg.

jannee  
#494728 Sätt stora lappar på travarna och märk ut med EGEN VED och så ditt namn och telefonnummer
Till salu skriver du med mindre :grin:
Som chaffis skulle jag i alla fall akta mig väldigt noga för att sätta gripen i en välta märkt med EGEN VED - även om jag har hämtorder.
Du kan senare kräva MINST 10 kr/m3 för att de nyttjat DIN väg och för upplagsplats minst 1 000 kr.
Glöm inte att omgående fota allt, vägens skick och vältorna

Användarvisningsbild

Re: Drivning över annans väg.

Mellberg  
#494729 När tillkom vägen? Eftersom den går över en grannfastighet, borde det finnas ett servitut, eller annat avtal. Grannfastigheten kan ha rätt till både väg och avlägg.

Användarvisningsbild

Re: Drivning över annans väg.

Skogen3  
#494739 Vägen har funnits så länge fastigheten funnits, omkring 1800- talet, finns inga belastande servitut då andra fastigheterna tar egna vägar.

Är 10 kr/m3fub rimligt eller vad brukar man begära? Har varit i kontakt med bolaget och de skall komma med ett förslag.

Mvh Tobias

   TS
Avatar Fallback

Re: Drivning över annans väg.

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#494850 Begär 20 så kanske det blir 10-15

Avatar Fallback

Re: Drivning över annans väg.

jannee  
#494853 Har hört lite till och från att leverantörer fått betala grannen 10 kr/m3 för att vi nyttjat vägen.
Då har det dessutom varit under sådana förhållanden att ingen eller knappt någon påverkan på vägen kunnat uppstå.
Vill inte bolaget betala begär då att få vägen bredgrusad med 028, kanske värt mer om sträckningen är lång. :grin: .

Användarvisningsbild

Re: Drivning över annans väg.

DenimDude  
#494857 5:- / m3fub och kilometer fick vi betala för att nyttja Bergviks väg... Borde kunna funka som riktmärke?

Glöm inte att fota/filma allt! Både vältor och vägens skick, helst även lastbilarna med fingrarna i syltburken medan de faktiskt nyttjar din väg också.

Användarvisningsbild

Re: Drivning över annans väg.

Skogen3  
#494912 Tack för alla svar!

   TS
Avatar Fallback

Re: Drivning över annans väg.

ÅsaNisse  
#494962 Hur mycket längre/dyrare blir det för dom att köra sin egen väg? Där har du ett maxpris som du kan förhandla om. En bekant fick 30:-/fub för att upplåta sin väg+ återställning av ev körskador. De som avverkat hade samma situation som din granne.
Att dom också har din mark som avlägg utan att fråga gör ju att du kan höja prislappen ganska rejält.

Avatar Fallback

Re: Drivning över annans väg.

samuel  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#495106 Om virket ligger på din mark så sälj det till högst bjudande.

Avatar Fallback

Re: Drivning över annans väg.

axwell  
#497621 Konstigt att en markägare till fritidsbostad kan kräva nytt servitut av annan fastboende markägare, trots att den förste skulle kunna komma fram över egen mark/brygga.

http://www.landskogsbruk.se/skog/servit ... 1-59510443

Avatar Fallback

Re: Drivning över annans väg.

Brorsan  
#497630 I princip tycker jag det är rätt att få servitut på min väg för någon annan. Haken är att få rimligt betalt för intrånget. Jag tycker det är kapitalförstöring att bygga två vägar när det räcker med en.
Får man betalt för mer än häften av anläggningskostnaden i nuvärde har båda tjänat på affären.
Olle

Avatar Fallback

Re: Drivning över annans väg.

ÅsaNisse  
#497647
Brorsan skrev:I princip tycker jag det är rätt att få servitut på min väg för någon annan. Haken är att få rimligt betalt för intrånget. Jag tycker det är kapitalförstöring att bygga två vägar när det räcker med en.
Får man betalt för mer än häften av anläggningskostnaden i nuvärde har båda tjänat på affären.
Olle

Sen kommer ju det där med underhållet också....... :surp:

Avatar Fallback

Re: Drivning över annans väg.

Brorsan  
#497665
ÅsaNisse skrev:
Brorsan skrev:I princip tycker jag det är rätt att få servitut på min väg för någon annan. Haken är att få rimligt betalt för intrånget. Jag tycker det är kapitalförstöring att bygga två vägar när det räcker med en.
Får man betalt för mer än häften av anläggningskostnaden i nuvärde har båda tjänat på affären.
Olle

Sen kommer ju det där med underhållet också....... :surp:


Gör en gemensamhetsanläggning i anslutning till förrättningen då man kan komma överens så är saken klar.
Kostnaderna blir då överkomliga för förrättning.
Olle

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).