Avverkning (slutavverkning)

Avverkningsanmälan fast i byråkratin

12 inlägg 3687 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Avverkningsanmälan fast i byråkratin

bgsentr  
#494810 Efter inlämnad avverkningsanmälan ska man ju kunna avverka efter 6veckor
Tänkte avverka efter 1 mars på en fastighet som jag köpt så jag skickade in en anmälan tillsammans med en kopia på köpekontraktet där jag tillträder 1/3. Skickade detta på mail den 22/12 alltså drygt 2 månader innan.
Har funderat lite på varför jag inte fått någon bekräftelse på detta, så jag ringde skogsstyrelsen idag
Jodå det har kommit in, men då har en liten byråkrat kommit på att det kan jag ju inte göra en avverkningsanmälan på en fastighet jag inte äger. ( köpekontrakt skrivet och handpenning erlagd) Så nu ska han sitta och hålla på den till den 1/3 och därefter ska det då gå 6veckor.
Det har alltid funkat tidigare men nu är det slut med det.
Frågade hur det gick ihop med skogsvårdslagen där det står att skogsstyrelsen ska samverka med skogsägarna, men fick inget vettigt svar.
( hade strax innan haft ett långt samtal med en annan trög myndighet, Trafikverket, så nu är man trött)



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Avverkningsanmälan fast i byråkratin

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#494816 Alltid trist att träffa på småpåvar på myndigheterna. 😡
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Avverkningsanmälan fast i byråkratin

Bax  
#494838 Menar du på fullaste allvar att du lyckats ha ett samtal med Trafikverket [emoji15]
Imponerad!
Jag lyckad aldrig nå rätt person.....

Avatar Fallback

Re: Avverkningsanmälan fast i byråkratin

jannee  
#494843 Du bgsentr skulle inte varit så förveten.
Är nämligen på så vis att man gör en avverkningsanmälan, hör man inget på 6 veckor påbörjar man avverkningen i god tro för det är skogsstyrelsen som ska meddela om hinder finns.

Avatar Fallback

Re: Avverkningsanmälan fast i byråkratin

Bison  
#494848
jannee skrev:Du bgsentr skulle inte varit så förveten.
Är nämligen på så vis att man gör en avverkningsanmälan, hör man inget på 6 veckor påbörjar man avverkningen i god tro för det är skogsstyrelsen som ska meddela om hinder finns.

Precis, i och med samtalet väckte du tjänstemannens onda öga..

Avatar Fallback

Re: Avverkningsanmälan fast i byråkratin

alias  
#494855
bgsentr skrev:Efter inlämnad avverkningsanmälan ska man ju kunna avverka efter 6veckor
Tänkte avverka efter 1 mars på en fastighet som jag köpt så jag skickade in en anmälan tillsammans med en kopia på köpekontraktet där jag tillträder 1/3. Skickade detta på mail den 22/12 alltså drygt 2 månader innan.
Har funderat lite på varför jag inte fått någon bekräftelse på detta, så jag ringde skogsstyrelsen idag
Jodå det har kommit in, men då har en liten byråkrat kommit på att det kan jag ju inte göra en avverkningsanmälan på en fastighet jag inte äger. ( köpekontrakt skrivet och handpenning erlagd) Så nu ska han sitta och hålla på den till den 1/3 och därefter ska det då gå 6veckor.
Det har alltid funkat tidigare men nu är det slut med det.
Frågade hur det gick ihop med skogsvårdslagen där det står att skogsstyrelsen ska samverka med skogsägarna, men fick inget vettigt svar.
( hade strax innan haft ett långt samtal med en annan trög myndighet, Trafikverket, så nu är man trött)


Funderar på om detta kan hålla rättsligt?

Normalt sett så kan ju en virkesköpare skicka in en avverkningsanmälan åt en skogsägare. Frågan är ju då om denne behöver någon behörighet som "ombud" eller dylikt i Skogsstyrelsens system?

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Avverkningsanmälan fast i byråkratin

ÅsaNisse  
#494963 Är ju kutym här i trakterna att köparen sköter anmälan. Aldrig hört några protester.

Avatar Fallback

Re: Avverkningsanmälan fast i byråkratin

bgsentr  
#495052
Bax skrev:Menar du på fullaste allvar att du lyckats ha ett samtal med Trafikverket [emoji15]
Imponerad!
Jag lyckad aldrig nå rätt person.....

De fick tag på mig🤥

   TS
Avatar Fallback

Re: Avverkningsanmälan fast i byråkratin

bgsentr  
#495054
jannee skrev:Du bgsentr skulle inte varit så förveten.
Är nämligen på så vis att man gör en avverkningsanmälan, hör man inget på 6 veckor påbörjar man avverkningen i god tro för det är skogsstyrelsen som ska meddela om hinder finns.

Nej det var ju korkat! Jag hade mailat den och nu fanns den inte kvar i skickatkorgen, så efter ganska stor tvekan ringde jag och frågade om de fått den.
🤥

   TS
Avatar Fallback

Re: Avverkningsanmälan fast i byråkratin

bgsentr  
#495055
ÅsaNisse skrev:Är ju kutym här i trakterna att köparen sköter anmälan. Aldrig hört några protester.

Det gör de här med om man nu vill lämna över det till dem

   TS
Avatar Fallback

Re: Avverkningsanmälan fast i byråkratin

bgsentr  
#495056
alias skrev:
bgsentr skrev:Efter inlämnad avverkningsanmälan ska man ju kunna avverka efter 6veckor
Tänkte avverka efter 1 mars på en fastighet som jag köpt så jag skickade in en anmälan tillsammans med en kopia på köpekontraktet där jag tillträder 1/3. Skickade detta på mail den 22/12 alltså drygt 2 månader innan.
Har funderat lite på varför jag inte fått någon bekräftelse på detta, så jag ringde skogsstyrelsen idag
Jodå det har kommit in, men då har en liten byråkrat kommit på att det kan jag ju inte göra en avverkningsanmälan på en fastighet jag inte äger. ( köpekontrakt skrivet och handpenning erlagd) Så nu ska han sitta och hålla på den till den 1/3 och därefter ska det då gå 6veckor.
Det har alltid funkat tidigare men nu är det slut med det.
Frågade hur det gick ihop med skogsvårdslagen där det står att skogsstyrelsen ska samverka med skogsägarna, men fick inget vettigt svar.
( hade strax innan haft ett långt samtal med en annan trög myndighet, Trafikverket, så nu är man trött)


Funderar på om detta kan hålla rättsligt?

Normalt sett så kan ju en virkesköpare skicka in en avverkningsanmälan åt en skogsägare. Frågan är ju då om denne behöver någon behörighet som "ombud" eller dylikt i Skogsstyrelsens system?

Bara mina fem ören...

MVH
Alias[/J
Hade jag skrivit att jag var ombud så hade det nog slunkit igenom, men det skulle ju inte vara rätt heller enl byråkraten. Eftersom fastigheten sen bytte ägare och de då inte kunde kontrollera andelen mark med skog under 20 år, och blabla

   TS
Avatar Fallback

Re: Avverkningsanmälan fast i byråkratin

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#495111
ÅsaNisse skrev:Är ju kutym här i trakterna att köparen sköter anmälan. Aldrig hört några protester.


Jag gör alltid mina anmälningar själv i god tid innan jag kontaktar någon ev. köpare. Skickar jag på en söndag så nog är SS där på måndan och ränner runt och snitslar. Sen får jag ett brev med massor av förhållningsregler. Inga konstigheter iofs oftast lämnar jag kvar mer än de föreskrivit. Men de som låter köparen göra anmälan behöver aldrig oroa sig för några besök.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).