Traktorer och processorer

Felsökning koppling Valmet 502

94 inlägg 31491 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Otur eller kan jag inte?

sturee64  
#494745
busholle skrev:Återkom när du kollat kopplingshuset så det inte är fullt med olja eller vatten.
När kopplingen låste sig på min lyckades jag gunga den genom att försöka tvinga i växeln i läge 2/5 och när jag fick i den var det broms och koppling samtidigt tills det släppte.


Nu har ja provat med lågettan i o skopan i backen o koppling o broms nertryckta men den slirar på bakhjulen fast ja har piggkedjor pålagt...

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Otur eller kan jag inte?

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#494746 Jag förstod det som att du precis köpt den? Då skulle jag kolla med säljaren om denne känner till något om detta problem.

Avatar Fallback

Re: Otur eller kan jag inte?

Blondin 750  
#494749 Är det möjligtvis samma konstruktion på dessa som på de större i *05-serien? Där finns det väl problem med att gaffeln som påverkar urtrampningslagret kan ge sig i svetsen och följaktligen kopplar den inte ur när man trampar ner pedalen. Är det större "dögång" i pedalen nu än tidigare?

Kollade lite i Maskinistens "downloads" och fann verkstadshandboken där som behandlar denna traktor. På sidan 96-99 finns det bilder som visar kopplingen, som tydligen verkar åtkomlig utan att dela traktorn ??! Bemästrar man finska så finns det säkerligen mycket nyttigt i texten också, men jag får nöja mig med bilderna. :lol:

Användarvisningsbild

Re: Otur eller kan jag inte?

sturee64  
#494772
björken skrev:Jag förstod det som att du precis köpt den? Då skulle jag kolla med säljaren om denne känner till något om detta problem.

Yes de stämmer jo ska ringa han men tänkte kan prova enklare åtgärder först man framstår som nog dum ändå haha :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Otur eller kan jag inte?

550  
#494781
busholle skrev:
550 skrev:Första att kolla är att det finns vätska i behållaren. Om det har kommit in luft i systemet så kanske inte den kopplar ordentligt. Det brukar i och för sig kännas i pedalen att något är fel.


Det är mekanisk koppling på Valmet 502....


Jomen då är det ju alldeles för lite vätska i behållaren :wink:

Inte för att jag har något bra tips, men går det inte att följa mekaniken från pedalen till kopplingen och se om det är något på vägen som fallerar. Annars måste väl problemet sitta inne i kopplingen?

Lycka till!

Användarvisningsbild

Re: Otur eller kan jag inte?

sturee64  
#494786
Blondin 750 skrev:Är det möjligtvis samma konstruktion på dessa som på de större i *05-serien? Där finns det väl problem med att gaffeln som påverkar urtrampningslagret kan ge sig i svetsen och följaktligen kopplar den inte ur när man trampar ner pedalen. Är det större "dögång" i pedalen nu än tidigare?

Kollade lite i Maskinistens "downloads" och fann verkstadshandboken där som behandlar denna traktor. På sidan 96-99 finns det bilder som visar kopplingen, som tydligen verkar åtkomlig utan att dela traktorn ??! Bemästrar man finska så finns det säkerligen mycket nyttigt i texten också, men jag får nöja mig med bilderna. :lol:


Ja har varit in o tittat men samma här ja begriper ju inte ett ord haha enda skillnaden är att ja tror kopplingen känns lite mer lättrampad nu än tidigare.. Tack ändå för ditt engagemang att söka :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Otur eller kan jag inte?

sturee64  
#494787
550 skrev:
busholle skrev:
550 skrev:Första att kolla är att det finns vätska i behållaren. Om det har kommit in luft i systemet så kanske inte den kopplar ordentligt. Det brukar i och för sig kännas i pedalen att något är fel.


Det är mekanisk koppling på Valmet 502....


Jomen då är det ju alldeles för lite vätska i behållaren :wink:

Inte för att jag har något bra tips, men går det inte att följa mekaniken från pedalen till kopplingen och se om det är något på vägen som fallerar. Annars måste väl problemet sitta inne i kopplingen?

Jo har varit under o kollat alla stag sprintar osv som ja ser men de verkar ok :smile:

Lycka till!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Otur eller kan jag inte?

sturee64  
#494925
sturee64 skrev:
Blondin 750 skrev:Är det möjligtvis samma konstruktion på dessa som på de större i *05-serien? Där finns det väl problem med att gaffeln som påverkar urtrampningslagret kan ge sig i svetsen och följaktligen kopplar den inte ur när man trampar ner pedalen. Är det större "dögång" i pedalen nu än tidigare?

Kollade lite i Maskinistens "downloads" och fann verkstadshandboken där som behandlar denna traktor. På sidan 96-99 finns det bilder som visar kopplingen, som tydligen verkar åtkomlig utan att dela traktorn ??! Bemästrar man finska så finns det säkerligen mycket nyttigt i texten också, men jag får nöja mig med bilderna. :lol:


Ja har varit in o tittat men samma här ja begriper ju inte ett ord haha enda skillnaden är att ja tror kopplingen känns lite mer lättrampad nu än tidigare.. Tack ändå för ditt engagemang att söka :smile:



Någon här som vet var man får tag på en verkstadshandbok på svenska?

   TS
Avatar Fallback

Re: Otur eller kan jag inte?

Palakangas  
#494929 http://www.oie.se
Där finns det böcker till Valmet 502.

Avatar Fallback

Re: Otur eller kan jag inte?

Blondin 750  
#494936 Av bilderna att döma i den finska varianten så borde man ju bara behöva lyfta på mattan för att komma åt luckan i golvet, demontera denna och då borde hela mekanismen vara synlig.
Om man titta på sid. 97 vid punkt 17 så ser det ut som att handen är placerad på det stället som är svagheten hos x05-serien. Det är min teori i alla fall baserad på lite suddiga bilder.

Användarvisningsbild

Re: Otur eller kan jag inte?

sturee64  
#494967 Ja har tagit bort luckan i golvet men måste även ta bort transmissionskåpan för att komma åt kopplingsgaffeln där,nu är de så att det går nå bränslerör i plåt över transsmisionskåpan som ja måste lossa för att kunna lyfta bort kåpan... fråga 1 blir kommer det att rinna mycke diesel? dom verkar vara anslutna i överkant på tanken o fråga2 hur lyckas ja lufta ledningarna sen? :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Otur eller kan jag inte?

Blondin 750  
#495005 Handlingskraftigt! :-BD Bränslerören är nog inget att oroa sig för, att lufta bränslesystemet sen är enkelt, det tror jag nog de flesta kan beskriva hur det går till. Och det kommer inte rinna ut en massa diesel, bara det som finns i röret om du lossar i bägge ändar, men det skadar ju inte att vara förberedd med lite trasor och kanske någon burk.
Gärna lite bilder också så är det lättare att hjälpa till.

Användarvisningsbild

Re: Otur eller kan jag inte?

sturee64  
#495007
sturee64 skrev:Ja har tagit bort luckan i golvet men måste även ta bort transmissionskåpan för att komma åt kopplingsgaffeln där,nu är de så att det går nå bränslerör i plåt över transsmisionskåpan som ja måste lossa för att kunna lyfta bort kåpan... fråga 1 blir kommer det att rinna mycke diesel? dom verkar vara anslutna i överkant på tanken o fråga2 hur lyckas ja lufta ledningarna sen? :grin:


De ena röret verkar vara en luftning av tanken o de andra går till engrej som har en glaskopp under.. är de en vatten avskiljare kanske..?

   TS
Avatar Fallback

Re: Otur eller kan jag inte?

Blondin 750  
#495009 Glaskoppen är en vattenavskiljare. Luftning eller retur till tanken, håll reda på vilken som sitter var.
Såg att TK´s annonserade på Blocket om att de demonterade en 702 idag. Kanske kan vara nyttig info..
Senast redigerad av Blondin 750 ons 31 jan 2018, 18:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Otur eller kan jag inte?

sturee64  
#495011
Blondin 750 skrev:Handlingskraftigt! :-BD Bränslerören är nog inget att oroa sig för, att lufta bränslesystemet sen är enkelt, det tror jag nog de flesta kan beskriva hur det går till. Och det kommer inte rinna ut en massa diesel, bara det som finns i röret om du lossar i bägge ändar, men det skadar ju inte att vara förberedd med lite trasor och kanske någon burk.
Gärna lite bilder också så är det lättare att hjälpa till.


Haha tack! men har inte skaffat mej en sån modern telefon ännu tänkte ja skulle slippa bli som ungarna som knappt går få kontakt med nu för tiden Hmmm... :)

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).