Traktorer och processorer

Felsökning koppling Valmet 502

94 inlägg 31504 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Felsökning koppling Valmet 502

sturee64  
#494537 :sad: Hej ja köpte en Valmet 502 -77 för nån dag sen o har tränat lite snöskottning här på gården o helt plötsligt verkar det som att det inte går att frikoppla ordentligt de bara skorrar när ja ska försöka få in en växel,likadant när ja ska försöka ändra till högväxel,när ja stannar motorn så får ja in växlarna men när ja då petar in ettan o håller ner kopplingen o försöker starta så driver den frammåt,kopplingen skulle enligt förra ägaren vara nybytt... finns de nån här som kan ge mej nå tips? Tack på förh./ Sture.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Otur eller kan jag inte?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#494543 Är det likadant både på hög och lågväxel?
Hände detta under körning?

I vilket fall skulle jag råda att få in den i värme och kontrollera att dräneringshålet under kopplingen är fritt.

Avatar Fallback

Re: Otur eller kan jag inte?

valtra a 72  
#494545 Visst har du dubbla pedaler, en till kopplingen och en til kraftuttagskoppling? Kolla så att du trampar på rätt pedal.

Avatar Fallback

Re: Otur eller kan jag inte?

Vilsten  
#494564
valtra a 72 skrev:Visst har du dubbla pedaler, en till kopplingen och en til kraftuttagskoppling? Kolla så att du trampar på rätt pedal.

Ja valmet 502 har två pedaler. Var ett par år sedan jag körde men har för mig att den högra var kopplingen.

Användarvisningsbild

Re: Otur eller kan jag inte?

sturee64  
#494583 Jo höger är koppling

   TS
Avatar Fallback

Re: Otur eller kan jag inte?

550  
#494584 Första att kolla är att det finns vätska i behållaren. Om det har kommit in luft i systemet så kanske inte den kopplar ordentligt. Det brukar i och för sig kännas i pedalen att något är fel.

Användarvisningsbild

Re: Otur eller kan jag inte?

sturee64  
#494593 Ok ja kommer ihåg nu att ja tycker att kopplingen känns aningen mer lättrampad..ska kolla behållaren och dräneringshålet under kopplingen i morrn

   TS
Avatar Fallback

Re: Otur eller kan jag inte?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#494665
550 skrev:Första att kolla är att det finns vätska i behållaren. Om det har kommit in luft i systemet så kanske inte den kopplar ordentligt. Det brukar i och för sig kännas i pedalen att något är fel.


Det är mekanisk koppling på Valmet 502....

Användarvisningsbild

Re: Otur eller kan jag inte?

sturee64  
#494680 Kanske en anledning till att den är ganska tungtrampad.. man blir stark i vä.benet :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Otur eller kan jag inte?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#494693 Återkom när du kollat kopplingshuset så det inte är fullt med olja eller vatten.
När kopplingen låste sig på min lyckades jag gunga den genom att försöka tvinga i växeln i läge 2/5 och när jag fick i den var det broms och koppling samtidigt tills det släppte.

Användarvisningsbild

Re: Otur eller kan jag inte?

skogsBG  
#494703 Det sitter en röraxel från koppling till växellåda som är en svag punkt på de där små Valmetarna. Prova att trampa ner båda kopplingspedalerna samtidigt (krävs bra benmuskler ). Fungerar det att växla då är röraxeln skadad och kraftuttaget driver växellådan också.

Användarvisningsbild

Re: Otur eller kan jag inte?

sturee64  
#494709
busholle skrev:Är det likadant både på hög och lågväxel?
Hände detta under körning?

I vilket fall skulle jag råda att få in den i värme och kontrollera att dräneringshålet under kopplingen är fritt.



Lågväxeln är den enda växel som går i..när traktorn är avslagen får jag i alla växlar,ja har provat starta med lågettan ilagd men då driver den frammåt trots att ja trycker in kopplingen..
Jag backade på lågen när detta inträffade de var riktigt nära att ja parkerade den i köket hos brorsan när jag skulle frikoppla o de inte gick,men hann föra fram spaken så den stannade en meter från väggen haha :lol:



Jag har tyvärr inget nog stort varmgarage att köra in den i :sad:
Senast redigerad av sturee64 tis 30 jan 2018, 13:36, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Otur eller kan jag inte?

sturee64  
#494711
skogsBG skrev:Det sitter en röraxel från koppling till växellåda som är en svag punkt på de där små Valmetarna. Prova att trampa ner båda kopplingspedalerna samtidigt (krävs bra benmuskler ). Fungerar det att växla då är röraxeln skadad och kraftuttaget driver växellådan också.


Jag har provat detta men ingen skillnad... :sad:

   TS
Avatar Fallback

Re: Otur eller kan jag inte?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#494713
sturee64 skrev:Jag har tyvärr inget nog stort varmgarage att köra in den i :sad:


Tälta in den med presenning och sätt en värmefläkt.
Men kolla dräneringshålet direkt. Är det rent och torrt så kan du utesluta det och behöver inte värma. Det sitter även en gummipropp strax under batteriet där du kan inspektera kopplingen.

Användarvisningsbild

Re: Otur eller kan jag inte?

sturee64  
#494742 Ok jo ja har isolerat igen nu under motor o kraftöverföring fram till bakaxel satte dit en mätare o de var 52 grader så nu vore de väl konstigt om de inte skulle tina ...
jag har petat me mejsel i dräneringshålen men de verka då öppet va ja kunde konstatera,nåja bara vänta nått dygn o prova :grin:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).