Skogsekonomi

Virkespriser slutaverkning

62 inlägg 37650 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Virkespriser slutaverkning

ÅsaNisse  
#494536 Nu börjar det bli läge för Bertilsson igen. Det är enligt VMF bara Södra i Sydsverige som mäter i Fub, men då får man ta travmätning på köpet.
Jag har kollat med flera sågverk i Småland och fått samma svar överallt. De som handlar i fub mäter i m³to och använder matrisen för att räkna om till fub. Denna matrisen är beräknad med en avsmalning på ca 0,8 cm/m på virket och har man lång och smal skog så kan det funka, men den mesta skogen har en avsmalning som ligger 1,0-1,2 cm/m. Detta gör att leverantören blir lurad.

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Virkespriser slutaverkning

Andreas99  
#494574
ÅsaNisse skrev:Nu börjar det bli läge för Bertilsson igen. Det är enligt VMF bara Södra i Sydsverige som mäter i Fub, men då får man ta travmätning på köpet.
Jag har kollat med flera sågverk i Småland och fått samma svar överallt. De som handlar i fub mäter i m³to och använder matrisen för att räkna om till fub. Denna matrisen är beräknad med en avsmalning på ca 0,8 cm/m på virket och har man lång och smal skog så kan det funka, men den mesta skogen har en avsmalning som ligger 1,0-1,2 cm/m. Detta gör att leverantören blir lurad.

Fast vida urshult travmäter ju på lastbilarna i fub. Så det stämmer inte, det borde ju vmf veta om eftersom det är dom som mäter.

Avatar Fallback

Re: Virkespriser slutaverkning

ÅsaNisse  
#494585 Tja det där med att travmäta i fub vet jag varken hur det går till, eller vilken noggrannhet man får. Det jag frågade efter var verklig fubmätning och det kan man få på Södra om man särskilt begär och även betalar för det. Om jag är rätt informerad angående travmätning, så mäter man traven och använder sedan en omräkningsfaktor för att komma fram till m³fub. När jag pratar fubmätning så vill jag påstå att man ska sektionsmäta varje stock på ett flertal ställen för att beräkna volymen stock för stock. Om den sedan är kort och tjock eller lång och smal så får man alltid exakt volym på veden. Till skillnad för m³to där man bara får volymen för toppytan x längden i en cylinder.

Avatar Fallback

Re: Virkespriser slutaverkning

rikard_e  
#494587 Det är bra priser du fått.
Du ligger en bit över vad jag fått

Avatar Fallback

Re: Virkespriser slutaverkning

haggloader  
#494616
Vedhuggaren skrev:De priserna på gran skulle jag gärna vilja se i norra landsändan också. Jag har avverkningsanmält ett grandominerat bestånd som jag hoppas på att få avverkat under barmarkstiden 2018, men vill gärna få lite mer än vad som verkar gå att få ut för närvarande. Min smärtgräns ligger dock ganska mycket lägre de priser som angetts i trådstarten...
Jo, klart lägre priser i norr! Var i norr håller du till?

Avverka granbestånd på sommaren, du är inte rädd för röta?

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser slutaverkning

Kurator1  
#494941 Jag håller på att ta in anbud på en slutavverkning på ca 24 ha och är ny som skogsägare så är lite nervös inför min första avverkning , anbuden ligger rätt lika med lite skillnader. Någon som har åsikter om priserna ?
Sortimentnetto och barmarksavverkning.
500kr m3fub talltimmer, 480kr m3fub grantimmer, 250kr m3fub barrmassa och 230 lövmassa m3fub.
Ligger i Västerbotten nära kusten.

Avatar Fallback

Re: Virkespriser slutaverkning

jannee  
#494951 Stämpla och sälj på rot

Avatar Fallback

Re: Virkespriser slutaverkning

surjämten  
#495027 Kurator 1
De anbud du fått in imponerar inte.
Jag tror att om du tackar nej till samtliga, och talar om att du inte är nöjd, så kommer någon av dessa att återkomma och ge dig ett bättre bud.

Avatar Fallback

Re: Virkespriser slutaverkning

bgsentr  
#495059
jannee skrev:Stämpla och sälj på rot

Det enda sättet att slippa virkesvrakarföreningen!👍👍

Avatar Fallback

Re: Virkespriser slutaverkning

bgsentr  
#495062 Vad blir det jämsöver på en normal slutavverkning efter avverkningskostnad?
Hur många procent är klentimmer, massa, vrak?

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser slutaverkning

Camaro1969  
#495154
Kurator1 skrev:Jag håller på att ta in anbud på en slutavverkning på ca 24 ha och är ny som skogsägare så är lite nervös inför min första avverkning , anbuden ligger rätt lika med lite skillnader. Någon som har åsikter om priserna ?
Sortimentnetto och barmarksavverkning.
500kr m3fub talltimmer, 480kr m3fub grantimmer, 250kr m3fub barrmassa och 230 lövmassa m3fub.
Ligger i Västerbotten nära kusten.


jag har fått pris på 365:- netto för totalen

är dina nettopriser känns de väl okej? eller tom bra?

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser slutaverkning

Kurator1  
#495156 Ja, det är nettopriser. Sista anbudet fick jag in igår kväll och det var lite högre 580 på tall och 540 på granen. Börjar nästan bli lite paranoid när alla anbud kommer in med lite olika utseende, dök upp industrived bl a men det listade jag ut så man lär sig allt eftersom.

Avatar Fallback

Re: Virkespriser slutaverkning

surjämten  
#495440 Det var en hyfsad höjning jämfört med utgångsbudet!

Avatar Fallback

Virkespriser slutaverkning

källefall8  
#495446 Rotposter i Småland med skapliga drivningsavstånd och medelvolym på 0,6-0,8 och minst 70%gran betalas ca 510-540:-/m3sk
Dvs 620-660:-/m3fub

Avatar Fallback

Re: Virkespriser slutaverkning

bgsentr  
#495449
källefall8 skrev:Rotposter i Småland med skapliga drivningsavstånd och medelvolym på 0,6-0,8 och minst 70%gran betalas ca 510-540:-/m3sk
Dvs 620-660:-/m3fub

Får nog 520/m3sk men det räcker ändå inte till handpenningen :-b

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).