Motorsåg och handhållet

Hur få loss kedjebromsen?

9 inlägg 5688 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur få loss kedjebromsen?

Tommys Trädfällning  
#494319 Har lyckas såga mig i skyddsbyxan och har fått in massa trådar bakom kedjebromsen, där kugghjulet till kedjan sitter. Vet någon hur jag får loss kedjebromsen?
Det är en Hva XPG 560 2016-2017.
Har försökt att knacka loss medurs, eftersom det var så jag lärde mig på kursen och det står OFF med en pil åt det hållet, men den vill inte lossna...



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Hur få loss kedjebromsen?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#494335 Är du säker på att det inte är koppling du ska ha loss?

Användarvisningsbild

Re: Hur få loss kedjebromsen?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#494338 Koppling kan sitta rätt hårt. Med bra dorn och rätt anhåll brukar det gå. Prova lite på var klack. Det krävs inte mycket kraft egentligen, vibrationerna gör större delen av jobbet. Man måste ha till dornet rätt när knacken kommer.
Gärna en styv dorn i järn som inte dödar vibrationerna.

Avatar Fallback

Re: Hur få loss kedjebromsen?

bgl  
#494339 Är det trådar från byxans sågskydd som du lindat in så kan man som sista utväg bränna dom med gasol.
Var försiktig, risken att skada tätningen innanför är stor.

Användarvisningsbild

Re: Hur få loss kedjebromsen?

anersimyra  
#494341
Tommys Trädfällning skrev:Har lyckas såga mig i skyddsbyxan och har fått in massa trådar bakom kedjebromsen, där kugghjulet till kedjan sitter. Vet någon hur jag får loss kedjebromsen?
Det är en Hva XPG 560 2016-2017.
Har försökt att knacka loss medurs, eftersom det var så jag lärde mig på kursen och det står OFF med en pil åt det hållet, men den vill inte lossna...

Kedjebromsen sitter i svärds/kopplingskåpan. Du har fått in trådar i nållagret som sitter innanför kopplingstrumman. För att knacka loss själva centrifugalkopplingen krävs att du knackar loss den med en snabb bestämd snärt. Annars får du stoppa ner en kolvstopp i cylindern, det gör du via tändstiftsanslutningen. Har du ingen kolvstopp kan du dra ut startsnöret och pula ner det i hålet och därigenom stoppa motorn från att rotera.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Hur få loss kedjebromsen?

Tommys Trädfällning  
#494447 Tack för alla råd o förtydliganden! Jag lyckades få bort alla trådar med en liten kniv o pincett. Gjorde rent kedjan o svärdet ordentligt också. Sedan gick den utan problem :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur få loss kedjebromsen?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#494450 Tur att det bara var skyddsbyxan som fastnade i kastskyddet...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Hur få loss kedjebromsen?

totte  
#494518
Niking skrev:Tur att det bara var skyddsbyxan som fastnade i kastskyddet...
/Niklas


Det kan vi nog hålla med om allihop! :-bd

Användarvisningsbild

Re: Hur få loss kedjebromsen?

Raggarö  
#494562 För många år sedan skulle jag visa pojkvaskern hur skyddsfunktionerna på en motorsåg fungerar. Jag tog ett par gamla sågbyxor, i med ett vedträ, upp på huggkubben och fullgas rätt in i byxan.....

Hade jag vetat vilket hästjobb det var att sanera sågen hade jag sagt att "sågen stannar" och skitit i pedagogiken :roll:

Det är bra att det finns skydd (även på motorsågar) #:-s

Raggarö

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).