ATV och UTV i skogen

Allround atv

27 inlägg 7985 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Allround atv

Ganador  
#494077 Står inför ett köp av en fyrhjuling men vet inte riktigt vad jag ska satsa på...
Den ska användas till snöskottning, ta mig fram på allmän väg (behöver vara vägreggad) samt dra ut ved och stockar i skogen med lunningsvagn. Nu har jag hittat en can-am outlander 500 - 10 med servo och är vägreggad. Är det ett bra val eller är jag ut på fel "väg"... Berätta gärna era synpunkter.



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Allround atv

Sandström87  
#494079 Köp en som e traktor reggad borde va billigare försäkring på en sådan

Avatar Fallback

Re: Allround atv

stefanm  
#494080 En vägreggad får du dessutom endast köra på vägen och inte i skogen

Avatar Fallback

Re: Allround atv

skogsbonne  
#494091 Det är en fin maskin :-bd

Avatar Fallback

Re: Allround atv

skogsbonne  
#494092
stefanm skrev:En vägreggad får du dessutom endast köra på vägen och inte i skogen





Vart är det störst chans att möta polisen? I skogen med timmerkärra eller efter allmän väg?

Användarvisningsbild

Re: Allround atv

Ganador  
#494097 Tänkte köra i min egen skog, märkligt om jag inte får göra det med en vägreggad...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Allround atv

Leinad  
#494129 Köpte en Polaris 570 traktorreg, får köra 50 på allmän väg och är spärrad vid 60. Undrar om du får dra av en väg reggad för skatteverket.

Avatar Fallback

Re: Allround atv

snurra  
#494140 Helt andra betingelser på enskild väg

Användarvisningsbild

Re: Allround atv

Lx3  
#494160
stefanm skrev:En vägreggad får du dessutom endast köra på vägen och inte i skogen


Varför?

Användarvisningsbild

Re: Allround atv

Skogshuggarn  
#494251 Aldrig funderat på en 6X6?.

Den är dock sämre att tuffa med eft asfaltvägar (som ren "nöjesmaskin), men "grym" i skogen/för arbete.

(Har både en Big Boss 800 + en 570 ESP).

Edit: Hur mycket ska du ploga?. Villainfart?

Användarvisningsbild

Re: Allround atv

Ganador  
#494258 Ska ploga en ca 100m2 gårdsplan och en 70m lång väg upp till huset, dock har jag traktor att använda vid tung blöt snö, tänkte att en atv kunde vara smidigare att skotta med när det kommit nysnö.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Allround atv

Skogshuggarn  
#494260
Leinad skrev:Köpte en Polaris 570 traktorreg, får köra 50 på allmän väg och är spärrad vid 60. Undrar om du får dra av en väg reggad för skatteverket.


Tog aldrig upp den traktorreg 570´n som "momsmaskin", men enl min revisor så var/är det inga problem m skatteverket. Dvs om man kan påvisa behov av en vägreggad. (se dålig arrondering tex).
"Bossen" tog jag däremot som momsmaskin i terrängreggat utf. Med 9 delskiften i 2 socknar så får den ändå gå vissa allmänna vägsträckor (mindre grusvägar). Naturligtvis "skyltad" och fullt försäkrad.

Har inte Polisen bättre för sig än att jaga arbetande/arbetsklädda skogsägare som lufsar omkring med ett tillkopplat timmervagn så är det väl bara att bötfälla el kasta mig i "finkan". :-b

Användarvisningsbild

Re: Allround atv

Vardon  
#494262 De kan vara registrerade som traktor. De får köras på allmän väg och i terräng vid arbete. Begränsade i hastighet.

De kan vara mc reggade. Får då inte klras i terräng enligt terrängskörningslagen. Spelar egentligen ingen roll om det är i arbete eller ej.

Terrängreggad får i princip inte framföras på allmän väg.

Mc reggad hade jag undvikit då det är svårare att dra moms etc.

Användarvisningsbild

Re: Allround atv

Skogshuggarn  
#494270
Ganador skrev:Ska ploga en ca 100m2 gårdsplan och en 70m lång väg upp till huset, dock har jag traktor att använda vid tung blöt snö, tänkte att en atv kunde vara smidigare att skotta med när det kommit nysnö.


Låter väl ungefär som vad en 4x4 klarar av.
Dom verkar "krokna" fort när det blir blötsnö och lite plogkarmar. (plogar ej med mina maskiner).

Användarvisningsbild

Re: Allround atv

Lx3  
#494271 @vardon; menar inte att bråka och påstår inte att du har fel, men av ren nyfikenhet; vad i terrängkörningslagen är det som gör skillnad på mc resp. traktor/terrängreggat vid körning i skog och mark?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).