Traktorer och processorer

Problem med turteller Valtra 6200

16 inlägg 5401 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Problem med turteller Valtra 6200

Northwood  
#494068 Har en valtra 6200 som jeg akkurat har byttet dynamo på. Brukte den ca 1 time etter byttet så sluttet turteller og virke. Har sjekket ledning fra dynamo til turteller.
Det som er litt rart er at hvis jeg lar den stå til neste dag og starter den så fungerer turteller i ca 5 sekunder. Hvis jeg stopper traktor og starter den igjen med en gang er det ikke liv i turteller i heletatt.
Er det noen som vet hva som gjør det?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Problem med turteller Valtra 6200

Fredrik Reuter  
#494071 Hej,
Jag lägger då till för oss Svenskar att turteller på svenska är varvräknare (hoppas jag).

Så, varvräknaren slutade fungera efter 1 timmes körning efter byte av generator, vad kan vara fel?

Användarvisningsbild

Re: Problem med turteller Valtra 6200

Fredi  
#494098 Tippar på att nya generatorn har något fel, kan ladda samt fungera annars fast den ej visar varvtal. Har varit med om det förut att nya generatorer ej visar varvtal fast de annars funkar. Har du gamla kvar och den visade varvtal kan du pröva om varvräknaren fungerar med den. Tar inte så många minuter att byta generator :smile:

Avatar Fallback

Re: Problem med turteller Valtra 6200

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#494114 Men varvräknarpulsen kommer bara från lindringen i generatorn före likriktarbryggan så isf är de rent kontaktfel i nya generatorn.
Inget skumt med W anslutningen på generatorn?

Avatar Fallback

Re: Problem med turteller Valtra 6200

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#494118 Ny remskiva med ? Blir slitna så remmen inte drar när man börjar köra med lite varv.

Användarvisningsbild

Re: Problem med turteller Valtra 6200

Fredi  
#494134
gnisten83 skrev:Men varvräknarpulsen kommer bara från lindringen i generatorn före likriktarbryggan så isf är de rent kontaktfel i nya generatorn.
Inget skumt med W anslutningen på generatorn?


Du har helt rätt gnisten, är det inte så att W pulsen kommer rakt från en fas före likriktaren som du säger om jag minns rätt? Kommer ej ihåg men har nån gång mätt vad multimetern visar i w anslutningen, kanske nån annan här vet?
Kan ha råkat bli nåt annat fel förstås i samma stund som byte av generator om traktorn visade varv förrän bytet eller byttes den därför?

Avatar Fallback

Re: Problem med turteller Valtra 6200

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#494141 Gjorde ett generatorbyte på min 805a från originalet till en 90A från en Volvo (bil) som saknade W kontakt.
Hade kollat i den gamla hur W var ansluten i den och lödde in en tråd på en fas i generatorn o anslöt till varvräknaren sen, funkade perfekt efter byte till en mer rätt storlek på remskivan.
Mätte på utsignalen W men kommer inte ihåg vad de blev men har för mej att mikrometern stod inställd på ac iaf

Avatar Fallback

Re: Problem med turteller Valtra 6200

Northwood  
#494157
Fredi skrev:
gnisten83 skrev:Men varvräknarpulsen kommer bara från lindringen i generatorn före likriktarbryggan så isf är de rent kontaktfel i nya generatorn.
Inget skumt med W anslutningen på generatorn?


Du har helt rätt gnisten, är det inte så att W pulsen kommer rakt från en fas före likriktaren som du säger om jag minns rätt? Kommer ej ihåg men har nån gång mätt vad multimetern visar i w anslutningen, kanske nån annan här vet?
Kan ha råkat bli nåt annat fel förstås i samma stund som byte av generator om traktorn visade varv förrän bytet eller byttes den därför?
Turteller fungerte ca 1 time etter at dynamo ble byttet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem med turteller Valtra 6200

Fredi  
#494269 Fungerade den med gamla generatorn? Kan ha lossnat nån lödning eller dylikt i den nya generatorn? Jag skall mäta vad multimetern visar på w uttaget idag när jag går ut till verkstaden. Har du en annan Valmet/Valtra i närheten kan du köra den bredvid, lägga en jordkabel mellan traktorerna och dra en kabel från den fungerande traktorns w uttag till din w kabel så ser du om din fungerar då :smile:

Användarvisningsbild

Re: Problem med turteller Valtra 6200

Fredi  
#494309 [quote="Fredi"]Fungerade den med gamla generatorn? Kan ha lossnat nån lödning eller dylikt i den nya generatorn? Jag skall mäta vad multimetern visar på w uttaget idag när jag går ut till verkstaden. Har du en annan Valmet/Valtra i närheten kan du köra den bredvid, lägga en jordkabel mellan traktorerna och dra en kabel från den fungerande traktorns w uttag till din w kabel så ser du om din fungerar då :smile:[/quote
Kollade vad min visade, multimetern visade ca halva laddningsspänningen på likströmsläget. 7,3 V.
På växelströmsläget visade den följande : 800 varv-8,45 V-203 Hz
1200varv-8,60 V - 307 Hz
1500varv-8,67V- 367 Hz
Så har du multimeter som visar frekvens så ser du bra om W uttagets signal ändrar med varven.

Avatar Fallback

Re: Problem med turteller Valtra 6200

bgl  
#494321 Är den nya generatorn nytillverkad, renoverad eller en begagnad från annan traktor?
Om den är köpt hos bilelfirma kan du ta lös den och få den testad hos säljaren. Den har varit och är problem med vissa renoverade generatorer, hur många drabbade vill ingen tala om. Jag köpte en renoverad före julhelgen, den fungerade 19 dagar! Lämnad in den och fick direkt en ny.
Kontrollera också att huvudströmbrytaren är i toppform, små avbrott vid laddning kan göra generatorn illa. Även om startströmmen går genom huvudströmbrytaren kan den ha bristande kontakt vid laddning.

Avatar Fallback

Re: Problem med turteller Valtra 6200

Northwood  
#494430 Da har jeg fått montert inn den gammle dynamoen igjæn. Nå fungerer turteller som normalt. Så da er det vell et eller annet som er feil med den nye. Startet opp idag før jeg byttet tilbake til den gammle. Da fungerte turteller i kansje 2 minutt før den ble helt død igjen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med turteller Valtra 6200

Northwood  
#494437
Fredi skrev:
Fredi skrev:Fungerade den med gamla generatorn? Kan ha lossnat nån lödning eller dylikt i den nya generatorn? Jag skall mäta vad multimetern visar på w uttaget idag när jag går ut till verkstaden. Har du en annan Valmet/Valtra i närheten kan du köra den bredvid, lägga en jordkabel mellan traktorerna och dra en kabel från den fungerande traktorns w uttag till din w kabel så ser du om din fungerar då [emoji2][/quote
Kollade vad min visade, multimetern visade ca halva laddningsspänningen på likströmsläget. 7,3 V.
På växelströmsläget visade den följande : 800 varv-8,45 V-203 Hz
1200varv-8,60 V - 307 Hz
1500varv-8,67V- 367 Hz
Så har du multimeter som visar frekvens så ser du bra om W uttagets signal ändrar med varven.
Jeg målt på rundt 750 rpm. volten varierte mye. Men hertzen lå på ca 760

   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem med turteller Valtra 6200

Fredi  
#494540 Då måste det nog vara nåt konstigt med din nya generator, på min traktor var spänningen stabil, max0,1 V varierade det när den gick på jämna varv. Kan det månne bli så att spänningen varierar om en diod är sönder i likriktaren? Kanske nån elektronikkunnig kan svara på det?

Användarvisningsbild

Re: Problem med turteller Valtra 6200

Fredi  
#494541
Fredi skrev:Då måste det nog vara nåt konstigt med din nya generator, på min traktor var spänningen stabil, max0,1 V varierade det när den gick på jämna varv. Kan det månne bli så att spänningen varierar om en diod är sönder i likriktaren? Kanske nån elektronikkunnig kan svara på det?
Kanske nån kallödning i den nya generatorn eftersom den fungerade ca 2 min som kall. Du får nog få en ny på garanti.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).