Vedmaskiner, flishuggar

Förbättring av vedmaskin

5 inlägg 4241 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Förbättring av vedmaskin

victor84  
#494035 Hej

Vi har en japa 370 som annors funkat jätte bra men ända minuset är saknaden av back på matarbandet.
Tänkte sätta en manuell 6/2 ventil där för att kunna backa med bandet. Månne det funkar så enkelt eller är det något jag borde tänka på innan?
Till lika kunde ju ni andra berätta vad ni gjort för förbättringar på era vedmaskiner. :ugeek:

Mvh Victor



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Förbättring av vedmaskin

Fredrik Reuter  
#494083 Hej,
Det borde väl funka med 6/2 ventil, tänkte du i så fall byta ut den gamla mot denna, eller finns det ingen idag?
Har tyvärr dålig koll på Japa 370.

Avatar Fallback

Re: Förbättring av vedmaskin

Bosse1  
#494105 Förbättring Hakki Pilke; remkylning vatten dropp med plastslang och plastdunk. remmarna håller MYCKET bättre med lite svalka #:-S

Användarvisningsbild

Re: Förbättring av vedmaskin

stegmaster  
#494145 Själv byggde jag hydraulik til svängen av transportören til min Dalen 2054.
Kolven er en som blev över från et skördaraggregat.
Satte dit en 6/2 el.ventil så man byter funktion mellan klyvkniv upp/ner och transportör höger/vänster.

1517078594_dsc_0227.jpg



Svetsade dessutan dit ett plattjern bakom vedlängdemätaren, då den vikit sig bakåt igenom åren, så veden kanske blev 31-32cm istället för 30cm.
Så riktade "plattan" tilbake, och svetsade dit dette järn så det inte kan vika sig framåt hur som helst.

1517079635_001_(4).jpg

Avatar Fallback

Re: Förbättring av vedmaskin

victor84  
#494412 Det finns bara en "enkel" ventil som styrs av den manuella sågspaken. Dvs när man skuffar uppåt spaken så matar bandet frammåt. Med en manuell ventil som monteras efter den ursprungliga ventilen väljer man sedan riktning på bandet. Då fungerar sågpaken som den brukat med den skillnad att man kan lägga backen i och med samma spak backa 🧠

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).