Skogsvagn (Huggarvagnar)

Traktor och huggarvagn.

18 inlägg 10943 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Traktor och huggarvagn.

Robbanhög  
#493779 Hej.
Går i tankarna på att byta upp mig på traktor och vagn och har tittat runt en del och vill ju gärna ha twintrack eller liknande driven 10-12 tons vagn med elspakar. Men jag känner att jag har svårt att räkna hem det,hur mycket går på nöjeskonto? Hur tänker ni här som har investerat i nåt liknande och är självverksamma? Det är ju på hobby nivå då heltidsarbete tar den mesta av tiden då man vill vara i skogen.
Mvh Robban



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Traktor och huggarvagn.

Benny Nilsson  
#493800 Det snabba svaret : Det går inte att räkna hem! Det är en helt ekonomiskt vansinnig investering.

Men...... Är man ändå intresserad av vansinnet så gör man ju det ändå :D
Alla efter den egna plånboken givetvis. Själv kör jag en gammal Valmet 6200 med twintrack och en Vreten Vreten 10 ton med navdrift o 7,7m kran. Köpte dom beggade och kommer ju aldrig att betala sig tyvärr mot att ta in riktiga maskiner. Avverkningspriserna är för billiga för det. Men ångrar väl ändå inte köpen, en jordbrukstraktor behöver man ju ändå.

Användarvisningsbild

Re: Traktor och huggarvagn.

Seb macahan  
#493839 Så här ser min kalkyl ut:
Sålde min gamla vagn för 95´som jag gett 67´för (+28´ för 4år) köpte en ny Kesla för 250´ som skulle kostat 367´(+117´)
Sålde min traktor för 450´som kostade 690´(-240´på 7år) köpte en ny för 1045´som "skulle" kosta 1350´(+305´). Summerat +240´ :lol: :lol: o då kan jag hålla på lite till (räknade likadant när jag bytte från 2WD till 4WD första gången. Men det är ett bra sätt o räkna på om man vill lura sig själv, och det vill man ofta när "vill ha" tarmen suger.
Ska man räkna på det ska man nog endast äga en röjsåg och en motorsåg som skogsägare.
Men ska man räkna på skog ska man endast ärva den eller köpa med pengar du har. Lånar man till skog är man redan o nosar på nöjeskontot.
Och det vill jag påstå, att det är nog det vi gör mer eller mindre. Ska vi räkna in inköpsvärde, ränta, värdeminskning, avskrivning, och tänkt försäljningsvärde på maskiner så är det helt uppåt väggarna ekonomiskt nu 2018.
Men jag tröstar mig med att jag köper en ny traktor o vagn som jag skriver av på 5år och slipper betala ytterligare några hundra tusen i skatt på de 5åren. Den faktorn tillsammans med nöjeskontot räcker som tröst för mig. Alternativet är o köpa mer skog till överpriser.
Det finns så många olika typer av skogsägare också, de som älskar skog och pengar, de som älskar pengar, de som älskar skog och maskiner, men typen som älskar både skog, pengar och maskiner finns inte :wink:

Användarvisningsbild

Re: Traktor och huggarvagn.

Robbanhög  
#493847 Låter som ett bra sätt att räkna på [emoji4][emoji847] Ja rik blir man ju inte men man får ju göra det man älskar och det är ju att va i skogen,och göra det lättare med roliga maskiner. Funkar det sättet att räkna på för att få frun och förstå oxå [emoji51][emoji51]

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktor och huggarvagn.

frågande och vetande  
#493865 Man får nog kallt konstatera att under dina förutsättningar som du beskrivit ovan är det svårt att räkna hem. Huggarvagnar över lag är svåra att fösvara kostnaden på, då jag tycker att man måste jämföra med vad det hade kostat att anlita skotare för jobbet. Och tyvärr är det billigt att få virke utkört...

Men allt beror på omständigheterna och de rådande förhållandena på den egna fastigheten. Jag har precis köpt in en mowi 1250 WD med deras största model kran P50T. Denna räknar jag ska kunna betala sig själv. MEN det är under de förutsättningar som jag lever med.

Användarvisningsbild

Re: Traktor och huggarvagn.

halvproffs  
#493875 1979 köpte jag en MF-765, Specialutrustad för skogen för 15000:- och sålde den för 20000:- 2000timmar och 20 år senare. Huggarvagnen köpte jag 1991 för 65+, körde fram minst 2000fub och sålde den 2008 för 55+. Bara smärre reparationer så jag tycker att det har varit väl använda pengar. Sen om man köper dyra vagnar och traktorer så är ju värdeminskningen betydligt större. valmet305 som jag har haft i 20 år är det ungefär samma pris på nu som då. Vretenvagnen har nog sjunkit 50% i värde på dom 10 år jag haft den. Är iaf inga stora pengar så jag har nog tjänat på att äga dessa saker.

Avatar Fallback

Re: Traktor och huggarvagn.

Axl  
#493900 Man kan konstatera att det är en dålig investering och fundera på om man har råd med den. Det är ingen som räknar hem en båt eller en semester heller. Om man inte säljer marken så har ju skog överlag ingen vidare avkastning men det är ju kul i alla fall!

Användarvisningsbild

Re: Traktor och huggarvagn.

hlb  
#493903 Sätter man ett värde på att ha en fin, icke sönderkörd skog, med mindre framtida stormskador, och på motion och välbefinnande utan gymkort, så är nog lite småmaskiner den bästa investering man kan göra. Lite roliga saker måste man unna sig på gamla dar.

Avatar Fallback

Re: Traktor och huggarvagn.

Jole  
#493904
hlb skrev:Sätter man ett värde på att ha en fin, icke sönderkörd skog, med mindre framtida stormskador, och på motion och välbefinnande utan gymkort, så är nog lite småmaskiner den bästa investering man kan göra. Lite roliga saker måste man unna sig på gamla dar.

Då Robbanhög redan har Alstor är jag lite nyfiken på varför ett traktorekipage anses vara en uppgradering.

Avatar Fallback

Re: Traktor och huggarvagn.

Axl  
#493906
hlb skrev:Sätter man ett värde på att ha en fin, icke sönderkörd skog, med mindre framtida stormskador, och på motion och välbefinnande utan gymkort, så är nog lite småmaskiner den bästa investering man kan göra. Lite roliga saker måste man unna sig på gamla dar.


Det finns många goda argument för, jag har själv traktor och vagn. Men om man försöker med ekonomiska argument lurar man bara sig själv.

Användarvisningsbild

Re: Traktor och huggarvagn.

hlb  
#493913 Jag lurar inte mig själv. Jag kan göra kalkyler, men jag räknar inte bara pengar för stunden (likviditet) utan på lång sikt (resultat).

Avatar Fallback

Re: Traktor och huggarvagn.

Benny Nilsson  
#493919
hlb skrev:Jag lurar inte mig själv. Jag kan göra kalkyler, men jag räknar inte bara pengar för stunden (likviditet) utan på lång sikt (resultat).

När får du igen pengarna? Tyvärr aldrig skulle jag säga. Och på tal om körskador, En riktig maskin med band har nog betydligt mindre marktryck än en jordbrukstraktor med smala däck, dessutom har skördaren risat vägen ordentligt, svårare att göra det med husqvarnan. Om tex 1000 fub ska ut över ett blött ställe tror jag inte jordbrukaren gör mindre spår än en skotare.

Däremot tycker jag själv om att va i skogen och jobba, så där finns andra aspekter än ekonomiska.

Användarvisningsbild

Re: Traktor och huggarvagn.

Mats Nilsson  
#493963
1516996563_20180106_125824_resized_1.jpg
Oftast kan man inte konkurera med en skotare. Men all veden som ska hem från skogen. Att hyra in en skotare till detta vore många ggr helt tokigt. Alla mindre vindfällen som annars aldrig hade tagits hand om mm, mm. Man kan ju räkna på så många olika vis och lägga in olika aspekter. För det första så har pengarna inget värde om man aldrig använder dom. Nöje och intresse. Jag byter hellre ett hjul på skogsvagnen än ligger 1 vecka på Mallorca. Jag köpte en Moheda 12 ton 1999. Nu bytte jag in den med +10000 när jag köpte min nya Moheda 121 4wd. Lev rikt o dö fattig. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Traktor och huggarvagn.

Robbanhög  
#493964
Jole skrev:
hlb skrev:Sätter man ett värde på att ha en fin, icke sönderkörd skog, med mindre framtida stormskador, och på motion och välbefinnande utan gymkort, så är nog lite småmaskiner den bästa investering man kan göra. Lite roliga saker måste man unna sig på gamla dar.

Då Robbanhög redan har Alstor är jag lite nyfiken på varför ett traktorekipage anses vara en uppgradering.

Jo Alstorn är fantastisk på alla sätt!![emoji847][emoji847] Men då drivningsavståndet bitvis är långt så skulle det va fint med något större ett köra ut till väg med.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Traktor och huggarvagn.

Robbanhög  
#493965
Mats Nilsson skrev:
1516996563_20180106_125824_resized_1.jpg
Oftast kan man inte konkurera med en skotare. Men all veden som ska hem från skogen. Att hyra in en skotare till detta vore många ggr helt tokigt. Alla mindre vindfällen som annars aldrig hade tagits hand om mm, mm. Man kan ju räkna på så många olika vis och lägga in olika aspekter. För det första så har pengarna inget värde om man aldrig använder dom. Nöje och intresse. Jag byter hellre ett hjul på skogsvagnen än ligger 1 vecka på Mallorca. Jag köpte en Moheda 12 ton 1999. Nu bytte jag in den med +10000 när jag köpte min nya Moheda 121 4wd. Lev rikt o dö fattig. :-BD

Det är lite så jag tänker [emoji7][emoji7]

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).