Gallring

Röta

10 inlägg 5306 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Röta

sveakatten  
#493867 Har ni några tips på hur jag ska se om det är röta i träden?



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Röta

Vardon  
#493871 Såga och se :-)

Granar brukar kunna bli bulliga i roten.

Knacka med en yxa och höra på ljudet men mn får hitta färska granar och stämma öronen

Användarvisningsbild

Re: Röta

halvproffs  
#493872 Förmodar att det är gran du menar. Det enda säkra är nog att borra med tillväxtborr. Annars får man titta hur trädet mår. Dåliga toppskott, dåligt med barrmassa, utsvällning vid roten, hackspettshål, mm.

Avatar Fallback

Re: Röta

frågande och vetande  
#493955 Att se med bara ögat om en gran är rötskadad går inte att göra. Om det nu inte är så väldigt långt gånget att det syns som de beskriver beskriver ovan. Dock är inte tillväxtborret alltid det givna svaret, gissar mig till att det är rottickan du frågar om och då behöver rötan inte alltid kommit upp i BH, när prov tas. Dessutom gör man en mekanisk skada på trädet. Ljudet förändras om man knackar på trädet, men om man ska höra skillnad med örat får nog rötsn vara rätt långt gången. Det finns modeller som är byggda för att höra resonans skillnad, men dessa är inte hundra procentiga. Har för mig att man kan mäta motstånd för att upptäcka röta, men även med denna metod kan man missa den. Tränade hundar kan även märka av vilka träd som röta i.

Men den egentliga frågan är vad man ska göra med vetskapen om röta i en gallring? Hugga ner de infekterade träden är inget bra svar, då det ofta bara blir värre.

Avatar Fallback

Re: Röta

jannee  
#493971 50 års erfarenhet av gallra skog säger mig att bara välja ut rötskadade stammar är en omöjlighet.
Visst är det röta i 8 av 10 rotagrova stammar, även där tar man m.a.o. fel.
Stora barrförluster behöver absolut inte innebära röta men bör nog avverkas ändå, blir annars på sikt en torrgran med en massa blånad.
Dubbeltoppar, där har du alltid en viss röta.
Skog som står för tätt i förhållande till vattentillgång blir oftast mer rötutsatt - egen erfarenhet

Avatar Fallback

Re: Röta

sveakatten  
#494022 Tack för svaren, tror det kan vara som du säger Jannee, det är ett område med tät granskog, väldigt klen, barken på granarna ser ut som på en gammal tall, alldeles skrovlig, inga toppskott och nästan ingen diameter tillväxt. Är väl det enda att ta ner det beståndet. Hade funderingar på att glesa ut, men det är väl ogjort om det är röta i dom.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röta

halvproffs  
#494023 Låter som granarna står
på mager mark som är lite åt myrmarkhållet eller alkärraktigt. Stämmer det?

Avatar Fallback

Re: Röta

sveakatten  
#494027 Nej, det är det som är så konstigt. Det är en svag lutning mot ett mossdag, blåbärsris under, har huggit ett område som var lika klent, men nästan ingen röta.
Skulle tro det passar fall mycket bättre.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röta

halvproffs  
#494028 Ja det verkar vara tallmark där. Är nog lika bra att ta ner granarna och plantera tall.

Avatar Fallback

Re: Röta

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#494108 Låter som att det är sparade underståndare, är det täta ringar och friskt så är det fint stolpvirke, har läst och hört att man kan se om det är röta i granarna när det blåser, att de pga döda fibrerna inte svajar lika som de friska.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).