ATV och UTV i skogen

Backa med Yamaha grizzly 700.

22 inlägg 9502 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Backa med Yamaha grizzly 700.

totaya79  
#493924 Utan att på något sätt veta misstänker jag att utväxligen är sätt hög för att inte bli för stark. Som det är nu tar centrifugalkopplingen/variatorremmen smällen istället för växellåda/drivknutar. För det är ju jättelätt sätta lägre utväxling på lådan av tillverkarna men då måste troligtvis material och dimensioner ändras för att få det att hålla och då drar priset iväg. Honda med sin hydrostat låda borde vara bäst ur den synvinkeln, har aldrig prövat en dock. :smile:

ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Backa med Yamaha grizzly 700.

uffejohan  
#493926 Jag har en Honda med hydrostat, funkar kanon. Backen har lägre utväxling är Drive och Low och jag har aldrig känt det som något problem. Generellt sett är väl hydrostat att föredra framför variator?

Användarvisningsbild

Re: Backa med Yamaha grizzly 700.

totaya79  
#493927 Skulle säga ja alla dagar i veckan. Men variator är ett enkelt och billigt system.

Användarvisningsbild

Re: Backa med Yamaha grizzly 700.

anersimyra  
#493937 Hjulingarnas akilleshäl är den åt helvete för höga utväxlingen på backen, vore den i stället riktigt låg så höll såklart grejerna bättre.

Avatar Fallback

Re: Backa med Yamaha grizzly 700.

Robertberg  
#493952 Man måste inte gasa såpass att varvstoppet slår i när man backar, men det låter ju lite fränt. Backar man med vagn kan det vara smidigt att backa på varvtalsspärren för att få en jämn fart.

Avatar Fallback

Re: Backa med Yamaha grizzly 700.

Hema  
#494010 Om man samtidigt sänker utväxlingen på backen på en variator, så torde man väl även sänka utväxlingen framåt? Så det är väl tyvärr en kompromiss.

Användarvisningsbild

Re: Backa med Yamaha grizzly 700.

Bax  
#494060 Nä varför behöver man göra det?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).