ATV och UTV i skogen

Backa med Yamaha grizzly 700.

22 inlägg 9506 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Backa med Yamaha grizzly 700.

Flugfiskaren  
#493815 Hej , igår när jag skulle backa så tyckte jag att maskinen kändes svag när jag backade i djup snö , men en bekant sa att det fans en knapp att trycka in så den blev starkare vid backande .

Någon som vet ?

Yamaha grizzly 700 är min ATV från 2013.



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Backa med Yamaha grizzly 700.

Relaskop  
#493816 Vet inte om det er samma som på Polaris,men der finns en gul knapp på venstre side på styret att använda i revers

Avatar Fallback

Re: Backa med Yamaha grizzly 700.

Flugfiskaren  
#493820 Ok ska kolla inte testat ännu .

   TS
Avatar Fallback

Re: Backa med Yamaha grizzly 700.

Robertberg  
#493822 På Can amen är varvtalet begränsat vid backning, men trycker man som sagt på en gul knapp så kan man backa på varvstoppet.

Användarvisningsbild

Re: Backa med Yamaha grizzly 700.

totaya79  
#493823 På min grizzly 450 tror jag knappen är grå, override står det på den iaf. Den begränsar varvtalet på backen. :smile:

Avatar Fallback

Re: Backa med Yamaha grizzly 700.

Flugfiskaren  
#493824 Får kanske gå den svåra vägen och läsa instruktionsboken :P

   TS
Användarvisningsbild

Re: Backa med Yamaha grizzly 700.

JohannesG  
#493855 En fråga från en novis på området:
Varför begränsa backen? Backen är väl en växel precis som alla andra, gjord för att användas?

Användarvisningsbild

Re: Backa med Yamaha grizzly 700.

Bax  
#493856 Det är ju produkter som är tänkta att säljas i landet-där-folk-inte-kan-tänka-själva, därför denna funktion och maskinen fullkletad med varningsdekaler.

Användarvisningsbild

Re: Backa med Yamaha grizzly 700.

Vedproducent  
#493860
JohannesG skrev:En fråga från en novis på området:
Varför begränsa backen? Backen är väl en växel precis som alla andra, gjord för att användas?

Jo för du behöver inte backa jättefort innan hjulingen börjar vobbla. Har själv slagit runt på det sättet när man höll på att leka lite för runt 20 år sen. Slog mig ganska duktigt även om jag nog hade tur ändå.

Användarvisningsbild

Re: Backa med Yamaha grizzly 700.

halvproffs  
#493869 Tror nog att den begränsningen behövs. Min son hade lånat min första 4-hjuling och tappade någonting under färd och backade tillbaka, förmodligen för fort och slog över på sidan. Lite plastdetaljer rök men grabben klarade sig som tur var. Tror inte det var någon begränsningsknapp på den.

Användarvisningsbild

Re: Backa med Yamaha grizzly 700.

Bax  
#493883 Men varför varvtalsbegränsning och en motor som går orent?
Varför inte bara så låg utväxling på backväxeln att det inte går att backa fort, som t.ex. gamla traktorer.

Användarvisningsbild

Re: Backa med Yamaha grizzly 700.

JohannesG  
#493894
Bax skrev:Men varför varvtalsbegränsning och en motor som går orent?
Varför inte bara så låg utväxling på backväxeln att det inte går att backa fort, som t.ex. gamla traktorer.

Exakt, låter som en mycket bättre och säkrare lösning.

Användarvisningsbild

Re: Backa med Yamaha grizzly 700.

anersimyra  
#493896 Minns ni polisen som backade över kajkanten och omkom för ett par år sedan, på de maskinerna var begränsningsfuntionen bortkopplad och olyckan hade inte hänt om funktionen varit intakt.

Användarvisningsbild

Re: Backa med Yamaha grizzly 700.

halvproffs  
#493899
JohannesG skrev:
Bax skrev:Men varför varvtalsbegränsning och en motor som går orent?
Varför inte bara så låg utväxling på backväxeln att det inte går att backa fort, som t.ex. gamla traktorer.

Exakt, låter som en mycket bättre och säkrare lösning.


Går det på ett vettigt sätt med variator?

Användarvisningsbild

Re: Backa med Yamaha grizzly 700.

Bax  
#493911 T.ex en Vimekskotare är väl variatordriven, den går ju inget fort.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).